Карлос Сайнц (Volkswagen) спечели първия старт от сериите „Дакар”. При мотоциклетистите победата грабна Давид Кастю с KTM, а Ханс Стейси (MАN) очаквано триумфира при камоните.
Първото издание на рали „Централна Европа” приключи. За седем дена екипажите прекосиха общо 2671 километра и близо 1000 състезателни на територията на Унгария и Румъния, за да финишират на езерото Балатон край Будапеща. Какви са изводите? Организаторите от А.S.O., както и участниците, ни предложиха една изключително оспорвана надпревара, която по характера на отсечките приличаше по-скоро на старт от Световния рали шампионат, но все пак запази духа на „Дакар” жив и през тази година.
Мотоциклетите
Давид Кастю (KTM) стана първият победител в историята на рали „Централна Европа”, след като запази лидерската си позиция в последния ден на надпреварата. Втори, на близо три минути зад него, завърши чилиецът Фанциско Лопес (KTM).
„Започнах като официален състезател през 2005 година и винаги съм бил в челото – втори в шампионата за 2005, 2006 и 2007 година, както и втори на „Дакар”. Отдавна чаках тази победа. Още повече, че всеки иска да спечели дебютния старт от сериите", разказва на финала победителят Давид Кастю.
"Обърнах специално внимание на подготовката, защото знаех, че етапите тук ще са много технични. Резултатът е очевиден. Натупах голямо предимство след техничните отсечки в Румъния, където дадох всичко от себе си. След това съумях да контролирам по най-добрия начин състезанието, машината, физиката, не на последно място и психиката, това сякаш ми беше най-трудната част… Издържах до финала, направих го. Често, когато съм се качвал до Марк Кома на подиума, съм му казвал „Един ден ти ще си зад мен”. И това се случи. Направих едно наистина добро състезание, очарован съм.”
Най-интересната част от днешния етап обаче бе битката за третото място. Победителят от рали „Дакар 2007” Сирил Депре стартира като фаворит за последното място на подиума, но изгуби цели 14 минути заради технически проблеми и остана пети в генералното класиране. От проблемите на французина се възползва основният му претендент Ален Дюкло (КТМ), който завърши на престижната трета позиция. Хосе Мануел Пежисер с Yamaha спечели при 450 кубиковите мотори, след като финишира четвърти в генералното класиране.
Юбер Делтрю с Polaris триумфира в АТВ категорията.
Автомобилите
Уникален финал на рали „Централна Европа” ни предложи категорията на автомобилистите. Последният ден противопостави двукратния световен рали шампион Карлос Сайнц (Volkswagen) и най-успешния пилот в историята на рали „Дакар” Стефан Петерхансел (Mitsubishi). Само 18 секунди разделяха двамата преди старта на 155 километровия състезателен етап. Макадамовите трасета край Веспрем дадоха предимство на Матадора, който спечели отсечката с резултат 01:37:31 и остана начело с аванс от две минути спрямо втория Петерхансел.
„Състезанието беше изключително тежко, особено след проблемите във втория ден, когато изгубихме много време. Карахме останалата част от надпреварата на 100 процента и всичко завърши добре”, коментира Сайнц на финала. „Днес Стефан допусна малка грешка, но и ние атакувахме от старта до финала. Екипът на Mitsubishi се представи на ниво, през цялото време ни притискаха, но на финала ние бяхме по-добрите."
"Накрая искам да кажа, че това не беше типично рали-рейд състезание, но определено не е и като стартовете от Световния шампионат. Прилича много на „Баха”, но по-дълго и по-трудно. Наистина беше тежко, но аз съм тук, за да участвам, независимо от това какъв е теренът, дали е пустиня или не. Ако се налага, ще отида до Аржентина, ако се налага, ще се състезавам и в Централна Европа. Трябва да се пригаждаш бързо към условията, ако искаш да участваш в рали-рейд състезания.”Volkswagen нанесе второ поражение на Mitsubishi в битката за третата позиция. Преди финалния ден титулярният тестови пилот на Race Touareg 2 Дитер Депинг имаше седем секунди аванс спрямо четвъртия Люк Алфан. Германецът направи много силно каране тази сутрин, завърши с втори резултат етапа и удържа атаките на своя конкурент. Карлос Соуса, който участва на рали „Централна Европа” със заводски подготвен Volkswagen Race Touareg 2, но от името на Lagos Team, допълни челната петица.
Както се и очакваше Mitsubishi и Volkswagen доминираха в първия рали-рейд на сериите „Дакар”. Най-добре класиралият се автомобилът сред останалите марки е BMW X3 CC. Подготвеният от X-raid офроудър изведе Бруно Саби на престижната шеста позиция. Седми завърши Робърт Балдуин с Hummer H3. Неговият съотборник в екипа на Team Dakar USA Роби Гордън имаше технически проблеми тази сутрин и остана десети.
Камионитe
Развръзката при камионите дойде още във втория ден на надпреварата, когато двамата представители на TATRA Алес Лорайс и Андре да Азаведо изгубиха близо половин заради технически проблеми. Победителят от миналогодишното издание на рали „Дакар” Ханс Стейси (MAN) остана без конкуренция и достигна първи до финала с повече от половин час аванс спрямо втория Вулферт ван Гинкел (GINAF).
„Днес нямах намерение да атакувам, защото през последните три дни не се чувствах добре физически, а основно защото нямаше и за какво да се боря повече”, заяви Стейси на финала. „И все пак, очарован съм от победата, защото я постигнахме с един напълно нов камион, който обаче се представи блестящо в едно наистина изключително тежко състезание. Единственият еквивалент по мое мнение е само рали „Дакар”. Наистина се наслаждавах през цялото време, но най-важното е, че натрупах нужната увереност за предстоящия „Дакар” догодина.”
През 2009 година домакин на рали "Дакар" ще бъдат Аржентина и Чили. Стартът ще бъде даден на 3 януари в Буенос Айрес, а финалът е петнайсет дена по-късно, отново в аржентинската столица. Общата дължина на надпреварата ще бъде приблизително 9000 км, като 6000 от тях ще са по часовник
Крайно класиране мотоциклети:
1 | Д. Кастю | Франция | КТМ | 12:21:14 |
2 | Ф. Лопес | Чили | КТМ | 12:24:12 |
3 | А. Дюкло | Франция | КТМ | 12:40:53 |
4 | Х. Пежисер | Испания | Yamaha | 12:42:34 |
5 | С. Депре | Испания | КТМ | 12:44:04 |
6 | Ж. Виладомс | Испания | KTM | 12:49:11 |
Крайно класиране автомобили:
1 | К. Сайнц | Испания | Volkswagen | 11:18:08 |
2 | С. Петерхансел | Франция | Mitsubishi | 11:20:09 |
3 | Д. Депинг | Германия | Volkswagen | 11:24:42 |
4 | Л. Алфан | Франция | Mitsubishi | 11:25:36 |
5 | К. Соуса | Португалия | Volkswagen | 11:51:53 |
6 | Б. Саби | Франция | BMW | 12:04:38 |
Крайно класиране камиони:
1 | Х. Стейси | Холандия | MAN | 11:43:20 |
2 | В. ван Гинкел | Холандия | GINAF | 12:17:03 |
3 | А. Лопрайс | Чехия | TATRA | 12:36:38 |
4 | M. Спачил | Чехия | LIAZ | 13:11:02 |
5 | М. Доно | Италия | Iveco | 13:11:47 |
6 | Р. Винк | Холандия | GINAF | 13:25:07 |