Пилотът на BP Ford има аванс от 12,9 секунди спрямо втория Себастиен Льоб (Citroen). Тежките атмосферни условия в региона принудиха организаторите да скъсят маршрута и да отменят два етапа в първия ден на надпреварата.
По напълно неочакван начин стартира рали „Великобритания”, последен кръг за сезона в Световния рали шампионат. Още вчера вечерта организаторите решиха да скъсят драстично маршрута за петъчния ден от надпреварата заради лошото време, а тази сутрин отмениха първия етап „Хафрен” (впоследствие и второто минаване по отсечката).
Въпреки направените промени условията по трасетата бяха ужасяващи. Ледът затрудни максимално водещите пилоти, които по традиция стартират първи, и даде възможност на състезателите от пo-задни позиции да оглавят класирането при сутрешните преминавания. Себастиен Ожие (Citroen C4 WRC), който дебютира с автомобил версия WRC, водеше колоната, следван от друг частен пилот - Мадс Остберг със Subaru Impreza WRC. Световният шампион Себастиен Льоб се движеше пети, а Мико Хирвонен – едва единайсети.
Ожие продължи с отличното си представяне и следобед, пазейки първата позиция. По време на шестия етап (на практика четвърти след отмяната на СЕ1 и СЕ4) обаче получи повреда в скоростната кутия и изгуби близо 45 секунди, за да завърши деня на осма позиция. Съдбата на Остберг бе аналогична. Норвежецът, който догодина ще кара за втория отбор на Subaru, имаше проблеми със запотяването на челното стъкло, завъртя се на същия етап, който препъна Ожие, и остана по-назад в класирането.
Неудачите на двамата млади пилоти позволиха на Яри-Мати Латвала да оглави колоната след края на шестия етап, а Себастиен Льоб да се придвижи на втора позиция, като разликата помежду им в края на деня достигна 12,9 секунди.
„Беше наистина дълъг ден, условията бяха изключително тежки, но съм доволен”, коментира Латвала след края на последния етап. „Сега ще мога спокойно да се боря за победата, ясно е, че вече нямаме шанс в шампионата на производителите, след като Мико изхвърча от пътя. Случва се, просто малшанс. Ще дадем всичко от себе си, за да спечелим това състезание.”
Кръг преди края на сезона заводският тим на Ford изостава на единайсет точки от водача при производителите Citroen. Тим-шефът на Синия овал Малкълм Уилсън се надяваше евентуална двойна победа да изведе отбора за трета поредна година на върха в отборното класиране, но ужасяващите атмосферни условия изиграха лоша шега на Мико Хирвонен.
Финландецът катастрофира по време на петия етап, обърна се по таван и въпреки че продължи, загуби близо четири минути. Хирвонен завърши деня на 29-а позиция и едва ли ще се пребори за място в зоната на точките. А това означава, че дори и при победа на Латвала и отпадане на Льоб и Сордо Citroen ще спечели четвъртата си титла при производителите.
Може би най-щастлив от необичайните обстоятелства в първия ден на рали „Великобритания” бе Пер-Гунар Андерсон. Пилотът на Suzuki се движи трети, само на 9,6 секунди зад Льоб и има шанс да спечели първи подиум за марката в Световния рали шампионат. Мадс Остберг заема четвърта позиция, а челната осмица допълват Петер Солберг (Subaru), Дани Сордо (Citroen), Франсоа Дювал (Stobart) и Ожие.
Крис Аткинсън (Subaru) се движеше шести преди подготвения специално за зрителите „Уолтърс Арена” (СЕ7 и СЕ8), но катастрофира тежко при първото преминаване на етапа. При удара, който се случи още на първия завой, автомобилът на австралиеца се запали, но за щастие и той, и навигаторът му Стефан Прево се отърваха без сериозни контузии. Въпреки това Аткинсън бе откаран с хеликоптер до най-близката болница за допълнителни изследвания.
Шесткратният шампион в MotoGP Валентино Роси, за когото стартът в Уелс e трето участие в Световния рали шампионат, се движи извън първите двайсет. Доктора призна, че не е очаквал толкова тежки условия, което логично се отрази на темпото му, особено при сутрешните преминавания. Следобед Роси вдигна оборотите и започна да наваксва изоставането си, но едва ли ще повтори подвига от 2006 година, когато завърши рали „Нова Зеландия” на престижната единайсета позиция.
Вторият ден на рали „Великобритания” включва седем етапа - три отсечки, които ще се карат по два пъти и суперспециалния „Кардиф”. Общата дължина на маршрута е 547,26 километра, от които 129,21 състезателни.