Себастиен Льоб (Citroen) спечели рали „Великобритания” и шестата си поредна титла. Малшанс извади Мико Хирвонен (Ford) от битката за първото място в предпоследния етап.
Дани Сордо (Citroen) завърши трети, макар и само на секунда зад финландеца, а бившият световен шампион Петер Солберг (Citroen Junior) се пребори за четвъртото място, което му гарантира и петата позиция в шампионата на пилотите.
Вечният втори
Рали „Великобритания” стартира така, както предполагаше разликата от една точка във временното класиране между Хирвонен и Льоб – с бясна битка между двамата по отсечките. В края на първия ден само 5,3 секунди деляха двамата, като лидер беше Себ. Съботната сутрин обаче поднесе неприятна изненада на Мико. По неясни причини неговият автомобил започна да се държи неадекватно и Льоб се откъсна на половин минута пред него.
Четири отсечки без обеден сервиз включваше последния трети ден на надпреварата в Уелс. Шансът на Мико да избие изоставането си бе минимален, но водещият пилот на Ford стартира с две етапни победи и се доближи на 18,2 секунди от първото място и титлата. Надеждите му да прекъсне серията на Льоб обаче приключиха в третата отсечка, когато фиксаторите за предния капак на неговия автомобил се откачиха. Хирвонен бе принуден да спре, за да го свали изцяло, което му струва повече от минута и на практика го извади от битката за първото място.
„Продъжавам да работя, за да съм по-бърз догодина”, коментира след последната отсечка разочарования Хирвонен. „Вече сме много близо до Себ, което ме радва, но в крайна сметка няма как да съм доволен от начина, по който завърши сезона.”
Рекордна шеста титла за Льоб
Откаченият капак на Мико позволи на Себ да върне газта в последната отсечка и да пресече триумфално финала на рали „Великобритания”, с което да спечели и шестата си поредна титла. След старта в „Австралия”, когато автомобилите на Citroen бяха наказани за нередности в окачването, задачата на Льоб да се пребори отново за шампионското отличие изглеждаше буквално непосилна, защото изоставаше с цели пет точки спрямо Мико. Прекрасното каране на неговия съотборник Дани Сордо в Испания, където Citroen постигна двойна победа, обаче върна Себ в играта и той се отправи към Кардиф с една точка пасив. И направи точно това, което се изискваше от него – с много бързо, но и абсолютно чисто каране победи Мико в прекия двубой за шампионската титла.
„Това бе един невероятен сезон. Започнахме много добре, а после, в средата му, загубихме всичко”, заяви новият стар шампион. „Напрежението беше огромно. Много съм щастлив, защото Мико наистина беше много силен. Двамата водехме изключително оспорвана битка през цялата година.”
Резултатите показват
Дани Сордо бе само на девет десети от второто място преди последния етап заради проблемите на Мико. Силите обаче не му достигнаха да се пребори за него, след като финландецът спечели отсечката, макар и само с една десета аванс. Въпреки това Дани може напълно основателно да се гордее както с представянето си във Великобритания, така и с карането си през целия сезон, защото не само че оказа невероятно ценна помощ на Льоб в Испания, а и на практика осигури втората поредна титла на Citroen при производителите.
Четвърти завърши Петер Солберг, който в Уелс бе номиниран от екипа на Citroen Junior. Световният шампион за 2003 г. стартира в петък с амбициите да се бори за победата, но явно липсата на достатъчно опит със Citroen C4 WRC му попречи да се конкурира със заводските си колеги. Не трябва обаче да забравяме, че неговият автомобил не е идентичен с тези на Себ и Сордо, което до голяма степен обяснява разликата. Въпреки това Солберг има сериозен повод за празненства тази вечер, защото финиширайки пред своя брат Хенинг (Stobart Ford), си гарантира петото място в шампионата на пилотите. И то при положение, че тази година кара със собствен тим и пропусна два кръга.
В зоната на точките
Две отсечки преди финала Себастиен Ожие (Citroen Junior) се движеше пети, но катастрофира на предпоследната „Порт Талбът” и отпадна. От неговите проблеми се възползваха двамата съотборници в Stobart Ford Хенинг Солберг и Матю Уилсън, завършили съответно на пета и шеста позиция.
Сезонът на Яри-Мати Латвала (Ford) завърши така, както и започна – с катастрофа. Финландецът, който скъса предна лява полуоска в петък, се движеше стабилно седми, но след финала на втората отсечка тази сутрин излетя от пътя. Задното окачване на неговият автомобил пострада при удара, като липсата на обеден сервиз постави под въпрос по-нататъшното му участие. В крайна сметка обаче Латвала се добра до финала и дори запази седмото си място. Конрад Раутенбах (Citroen Junior) допълни челната осмица.
Първа победа за Бринилдсен в P-WRC
Рали „Великобритания” постави финала и на Световния шампионат за серийни автомобили. Арминдо Араужо (Mitsubishi Lancer Evo 9) спечели предсрочно титлата, но този уикенд звездата бе Ейвинд Бринилдсен (Skoda Fabia S2000). Норвежецът излезе начело още след първия етап и не допусна в нито един момент от надпеварата да бъде изпреварен.
Сезон 2009 в Световния рали шампионат приключи по наистина феноменален начин. Заслугите за това обаче са само и единствено на Себастиен Льоб и Мико Хирвонен. Именно на тях трябва да благодари ФИА, защото въпреки всичките й усилия, WRC оцеля, макар и само с два производителя.