Себастиен Льоб (Citroen) стана първият пилот, печелил пет титли в световния шампионат, след като завърши на трета позиция рали „Япония”, предпоследен кръг в календара на WRC. Мико Хирвонен и Яри-Мати Латвала осигуриха двойната победа за Ford, но тя бе недостатъчна, за да спре французина по пътя към поредното рекордно постижение.
Още преди старта на рали "Япония" Себ заяви, че ще даде всичко от себе си, за да спечели титлата преждевременно и да атакува на пълна газ във Великобритания, където може да счупи още един рекорд – за най-много победи в рамките на една година (единайсет). И го направи.
Шампионски подиум
Първоначално изглеждаше, че французинът ще има много проблеми по пътя към тази цел, въпреки че третото място никога не е представлявало проблем за него. Пилотите на Ford, заедно с подкрепата на Stobart и Франсоа Дювал обаче, заложиха феноменално темпо на старта и окупираха първите три позиции във временното класиране. За кратко. Развръзката дойде по време на шестия етап, когато белгиецът катастрофира и остави заводските си колеги да се борят сами срещу Льоб. Мико и Латвала направиха всичко, което бе по силите им – първа и втора позиция, но останалото зависеше само и единствено от Себ. Той заложи на сигурното каране, но с лекота завърши трети и със спечелените шест точки си осигури предсрочно титлата в шампионата.
Последният ден на рали „Япония” не беше толкова безпроблемен за Льоб, колкото изглеждат на пръв поглед резултатите. Поройният дъжд около Сапоро постави голяма въпросителна върху титлата на французина, след като 200 метра преди края на предпоследната отсечка той се завъртя и бе на крачка от критичния финал. „Изгубих контрол над автомобила броени метри преди финала”, обяснява Себ за премеждията си на „Сикот”. „Случи се на прав участък! Карах с не повече от 50 километра, нямаше завои, нямаше нищо, но изведнъж се завъртяхме. Трябваше да включвам задна, за да продължим. Мисля, че изгубихме електронния контрол върху диференциала, защото всичко плува във вода.”
Едноличен рекордьор
За негово щастие до финала оставаше само 2,3-километровият етап „Имеру”, който единствено потвърди третата му позиция. По този начин французинът стана едноличен лидер в класацията за най-много титли, която преди старта в Япония оглавяваше заедно с Юха Канкунен и Томи Макинен.
„Това е невероятно. Ралито беше наистина ужасно. Напрежението беше огромно още на старта, а и условията бяха много тежки. Но този велик момент вече е факт, вече няма напрежение, всичко е перфектно”, бяха първите думи на Себ след финала. „Чувствам наистина огромно облекчение. Миналата година изравнихме рекорда, тази вече го подобрихме и сме еднолично на върха!”
Победа и загуба
Съперникът на Льоб за шампионската титла Мико Хирвонен поведе още на старта на надпреварата и нито за миг не изпусна лидерската позиция, въпреки че неговият съотборник Яри-Мати Латвала се възползва от тежките условия, за да скъси дистанцията между двамата на по-малко от пет секунди след сутрешните преминавания. Съвсем очаквано обаче Латвала върна газта следобед, за да може партньорът му да спечели надпреварата и да се надява на чудото. То обаче така и не се случи.
„Всеки видя, че той (Льоб) спечели десет старта и най-много заслужаваше титлата този сезон. Просто трябва да опитам отново догодина”, философски заключи Хирвонен след финала на състезанието, който изостава на десет точки зад Себ един кръг преди финала на шампионата, но има само три победи в актива си.
Завръщане
Латвала бе доволен от второто място, което постигна при завръщането си в заводския екип на Ford. Младокът направи ужасяваща серия от нулеви резултати във Финландия, Германия и Нова Зеландия, което провокира Малкълм Уилсън да номинира за асфалтовите "Каталуня" и "Корсика" Франсоа Дювал. С представянето си в Япония обаче Яри-Мати доказа, че заслужава място в отбора и че е единствено въпрос на време да натрупа необходимия опит, за да бъде по-постоянен в изявите си. „Този резултат е отличен както за отбора, така и за мен, особено след трите провалени старта през август”, обяснява Латвала. „Отдавна не съм правил силно състезание на макадам, така че съм много щастлив.”
Двойната победа на Ford и отпадането на Дани Сордо (Citroen) в петък донякъде върнаха интригата в шампионата на производителите. Преди финала на сезона в Уелс Citroen продължава да e начело, но авансът на фреската компания бе стопен само на единайсет точки. Това означава, че при определени обстоятелства и нова двойна победа Синия овал има шанс да спечели трета поредна титла при производителите.
Самураите
От екипа Subaru определено възлагаха огромни надежди върху домашното си състезание, но новата Impreza WRC2008 бе далеч от нивото на заводските машини на Ford и Citroen. И все пак Крис Аткинсън се пребори за четвъртото място, а Петер Солберг, който отпадна вчера малко преди края на деня, навакса голяма част от изоставането си и завърши на осма позиция.
Героите в Страната на изгряващото слънце обаче носеха друга емблема върху предния капак на своите автомобили, а именно тази на Suzuki. С прекрасен финален спринт днес Пер-Гунар Андерсон изпревари последователно Матю Уилсън и съотборника си Тони Гардемайстер, за да завърши на пета позиция. Ако не беше гумата, която спука вчера, шведът можеше да се бори дори за четвъртото място с Крис Аткинсън.
„Това е фантасично”, коментира Пер Гунар, който маркира най-доброто постижение за дебютанта Suzuki в Световния рали шампионат. „Стартирах добре, нямах никакви проблеми с колата, но за съжаление вчера спуках гума и изгубих повече от две минути. Мислех си, че това е краят, но следобеда наваксахме част от изоставането си, а днес атакувахме здраво, за да се преборим за петото място.”
Борба за точки
Шестата позиция на неговия съотборник Тони Гардемайстер бетонира Suzuki на пето място при производителите, след като екипът на Munchi’s остана без точки в Япония. Хенинг Солберг отпадна в края на съботния ден, като тази сутрин стартира по системата супер рали, само за да изхвърчи от пътя на СЕ23, а Федерико Вийагра изгуби шанс за по-предно класиране още в петък заради технически проблеми със своя Ford Focus RS WRC 07.
След катастрофата на Дювал Матю Уилсън остана единствен да защитава честта на Stobart. Британецът стартира от пета позиция тази сутрин, но не можа да удържи атаките на Suzuki, тъй като на моменти бе принуден да кара на три цилиндъра. Въпреки това Матю завърши седми и със спечелените две точки мина пред Урмо Аава във временното класиране на пилотите.
P-WRC
Стартът в Япония бе валиден и за поддържащите серии на ФИА P-WRC. Евгени Новиков с Mitsubishi Lancer Evo 9 водеше през по-голяма част от надпреварата, но повреда в централния диференциал го забави с половин минута на последната отсечка и Юхо Ханинен (Mitsubishi Lancer Evo 9) изненадващо мина пред него, за да се качи на последния влак към победата.
Със спечелените десет точки финландецът излезе начело в шампионата на серийните автомобили с аванс от шест спрямо Андреас Аигнер, който пропусна старта в Япония.
Рали „Великобритания”, с което завършва сезон 2008 в световния шампионат, ще стартира на 5 декември. Въпросителните около титлата при пилотите отпаднаха днес, но двубоят между Ford и Citroen продължава, макар и на ниво производители.
Кирил
Не виждам как в близките две три години някой може да го спре :)