Себастиен Ожие (Citroen) спечели втората си поредна победа в Световния рали шампионат. На финала в Йордания пасивът на втория Яри-Мати Латвала бе само две десети, което е най-малката разлика, регистрирана някога във WRC.
Спомняте ли си рали „Нова Зеландия 2007”? Тогава Маркус Грьонхолм спечели битката със Себастиен Льоб с рекордните три десети. За съжаление двукратният световен шампион вече не се състезава, а Себ така и не намери верния ритъм днес, за да се бори за победата. Двете нови звезди във WRC – Себастиен Ожие и Яри-Мати Латвала, обаче направиха всичко възможно, за да засенчат двубоя на своите идоли.
Ожие единствен реши да не използва стратегия в петък и кара на пълна газ до финала, което му осигури близо половин минута аванс след първия ден на скъсеното рали „Йордания”. Първата стартова позиция обаче, както се и очакваше, бе сериозен недостатък заради чистенето на отсечките и по време на обедния сервиз днес авансът му бе стопен на 18,9 секунди от Яри-Мати Латвала. Финландецът вдигна неимоверно темпото при следобедните минавания и с три етапни победи оглави класирането, макар и със скромните пет десети пред втория Ожие. Така последната отсечка - „Бептизъм сайт”, трябваше да реши победителя в надпреварата.
Ако този сценарий се развиваше през миналата година, то със сигурност всички залози щяха да бъдат на страната на Латвала. През новия сезон обаче ФИА въведе правилото за т.нар. „пауър стейдж”, в който първите трима пилоти печелят бонус точки, а същевременно челната десетка кара в обратен ред – от десетия към първия пилот от предишния ден. Това неутрализира предимството, което Латвала имаше откъм стартовата позиция или по-скоро даде възможност на Ожие да кара на пълна газ при еднакви условия със своя основен конкурент. И той го направи по феноменален начин. Малкия Себ спечели етапа със седем десети аванс пред Латвала и втората си поредна победа във WRC след успеха в Португалия. За финландеца остана задоволството, че участва в най-оспорваната битка в досегашната история на WRC и че за четвърти пореден път се качи на подиума.
„Невероятно е”, заяви на финала Ожие. „Наистина феноменален ден. Трябваше да натискам като луд. Чувството е изумително. Яри-Мати беше много бърз и бях принуден постоянно да съм на ълна газ. Страшно съм щастлив, че всичко завърши така.”
Себастиен Льоб се оплакваше от поведението на своя автомобил и се отказа от това да се бори за победата при следобедните минавания, за да се концентрира изцяло върху предстоящия „пауър стейдж”. В него световният шампион завърши едва трети, но въпреки това еднолично оглави класирането в шампионата с третото си място на рали „Йордания”, след като Мико Хирвонен вчера имаше проблеми със сервото на своя автомобил и в крайна сметка финишира на четвърта позиция. Финландецът също разчиташе на „пауър стейджа”, за да компенсира част от точковия си актив, но времето му бе идентично с това на Ожие и бе класиран втори.
При всеки случай четвъртото място на Хирвонен е повече от добър резултат, защото ако не беше грешката на Петер Солберг, той нямаше как да се пребори за него. Частният пилот на Citroen имаше амбиции ако не за победата, то поне за място на подиума, но в първата отсечка следобед излетя от пътя и отпадна.
Матю Уилсън (Stobart) и Кими Райконен (Ice 1 Racing) последваха примера на Ожие и Латвала, но при тях двубоят бе за петото място. Преди предпоследния етап бившият световен шампион във Формула 1 имаше близо двайсет секунди аванс спрямо британския си колега, но спукана гума го остави шести на финала. Челната десетка допълниха Федерико Вийагра (Munchi’s Ford), Халид Ал-Касими (Ford Abu Dhabi), Денис Куиперс (Ferm Powertools WRT) и Бернардо Соуса (Ford Fiesta S2000). Именно португалецът спечели и победата в S-WRC, след като Насер Ал-Атия (Ford Fiesta S2000) отпадна тази сутрин заради повреда в двигателя.
Следващият старт в световния шампионат е рали „Сардиния” от 5 до 8 май. На италианския остров MINI ще направи официалния си дебют, а се очаква и VW да потвърди програмата си във WRC.