Каним ви в Хокенхайм за „Ветерани на тест” – истинско забавление за лордове
Сър Рейндж, Лорд ъф Роувър, благоволи да навърши 50 години. В рамките на празненствата родоначалникът на династия от благородни всъдеходи ни оказа честта с покана за разтърсващо градинско парти и разведряващ лов на метри и секунди. Колко мило! А ние ви каним в Хокенхайм за „Ветерани на тест” – истинско забавление за лордове.
Сега когато кралството – господар на моретата, се стреми да се отдалечи от нас още повече, се чувстваме задължени да кажем колко много ще ни липсва то. Защото по въпроса с династиите там действително са специалисти. Например кралската стига назад чак до Уилям Завоевателя. Той започнал като Уилям Копелето, победил – както по-възрастните си спомнят – Харалд ІІ в битката при Хейстингс и за Коледа през 1066 г. бил коронован в Уестминстърското абатство. До днес кралската династия се грижи за стабилността и забавленията (в изкуството на съвършената обида ненадминат е принц Филип, например с реплики като: „Канада? Нали не вярвате, че сме дошли тук, за да си почиваме? Господ е свидетел, че бихме могли да си представим и по приятни неща!”)
Там съществува и провинциална аристокрация, чиято задача от поколения наред е сутрин да язди на лов, измъчвана от махмурлук, да прахосва целия ден в надути приказки, докато дойде време да се преоблече за вечеря. Но докато от 1948 г. нататък обикновени служители от простолюдието са можели да кръстосват земите на лордовете с Land Rover, лимузините на благородниците редовно закъсвали в калта на вечно подгизналите от дъжд пътища. Това не можело да се търпи.
Точно за този проблем в края на 1950-те години инженерите от Rover намерили брилянтно решение – но то нямаше да е нито британско, нито на Rover, ако за практическото му прилагане не беше пропиляно цяло десетилетие. Така първите прототипи на Road Rover – луксозно обзаведен автомобил с двойно предаване, започнали да кръстосват острова едва през 1966 г. На 17 юни 1970 г. Rover представя Range в Корнуол – не много далеч от нос Ландс Енд, което чудесно подхожда на автомобил, който ще стигне не само до този, но и до всеки друг край на света.
Въпреки че подобно на Land Rover моделът получава рама от затворени профили и каросерия от занитени алуминиеви части, неговите твърди мостове са с по-сложна конструкция – с два надлъжни носача и диагонална напречна щанга отпред и три надлъжни носача отзад. Освен това има винтови пружини и дискови спирачки – вместо ресори и спирачни барабани като при „Ленди”. И най-после – Range получава постоянно двойно предаване с централен диференциал – модерно дяволско творение, от което „Ленди” се опазва чак до 1979 г.
Понеже 50-годишнината на Range е добър повод за юбилеен тест, ние се обаждаме на хората от Land Rover:
„Хело, цис ис Себестшн фром ууто мууто ент спуут ин Стютгаад. Кут ай хеф е Рейншрова фоа е тест?”
„Господин Ренц, вие ли сте? В момента нашият Range е на проверка в Classic Center в Есен. Когато бъде готов, ще ви го изпратим, окей? „Ъъъ... фенкс.”
Няколко дни по-късно Range влиза в подземния ни гараж и ние слизаме по стълбите пет етажа надолу, за да го поздравим. При други автомобили, участвали във „Ветерани на тест”, понякога не беше лесно да ги открием, защото дори един компактен SUV е достатъчен, за да скрие някой Opel GT, Golf I GTI или дори BMW M1. За разлика от тях Range Rover винаги е бил достатъчно импозантен въпреки дължината от само 4,47 м. Натоварваме тежката и обемиста измервателна апаратура, която не е предизвикателство нито за багажния обем (550–1670 л), нито за товарния капацитет (580 кг). Утре сутринта потегляме.
Изгревът на слънцето все още е някъде в Хелзинки, когато слизаме на второто подземно ниво и се покатерваме в Рейндж. Издърпваме смукача колкото широчината на палец, включваме запалването – и V8 моторът стартира от първия оборот. Той е 3,5-литрова версия на някогашен агрегат от леки сплави на Buick, която Rover купува от американците през 1965 г. До 2004 г. наред с множество автомобили от разнообразното портфолио на Leyland той е трябвало да задвижва Rover SD1, Morgan Plus 8 и Triumph TR8 – което се дължи не толкова на неговите безалтернативни качества, колкото на липсата на алтернативи.
В Range V8 агрегатът е с мощност 132 к.с. и има два карбуратора Zenith-Stromberg CD-2S с постоянно налягане и наклонен поток (биха били чудесен коледен подарък, с който наистина можете да изненадате любимата си партньорка дори след дългогодишна връзка). Все пак моторът отдава своите 25,6 килограмометра въртящ момент още при 2500 об./мин. За да засилят илюзията за енергично задвижване, инженерите са подбрали „къси” предавателни числа – при максимална скорост V8 моторът се върти с шумните 5000 об./мин.
Ние обаче внимателно маневрираме с Range, докато го изваждаме от мястото му в гаража и заобикаляме колоните, за да стигнем до портала. Там спираме и изчакваме ролната решетка да се навие изцяло догоре, после излизаме и се отправяме към магистралата. Слънцето бавно се издига над хълмовете, докато стрелката на индикатора за резервоара бързо се спуска към делението за резерва. Какво прави този V8 с всичкото това гориво? Не е възможно да изразходва толкова много само за да осигури задвижваща сила. Но нека по-добре да останем в сферата на догадките, що се отнася до стойностите за разхода, и да обърнем внимание на обстановката.
Целият интериор о облечен в бежов мокет, който – наподобяващ донякъде козината на плюшено мече – обгръща дори лоста на трансмисията. Обзорът не би могъл да бъде по-добър. Това, че британските аристократи понякога изглеждат толкова откъснати от земната действителност, се дължи и на навиците, придобити в Range.
Което повдига и въпроса на какво професорите от Оксфорд и Кеймбридж учат младите джентълмени, подготвяйки ги за бъдещото им битие на професионални благородници – освен на галантни маниери? Може би в програмата трябва да влезе изкусното боравене с механичната трансмисия. Виртуозното владеене на опърничавата четиристепенна предавателна кутия би могло да убеди и най-непокорния арендатор, че аристократът е водач по рождение. А този, който умее не само да включва вентилацията и отоплението на Range, но и да влияе върху активната им работа така, че тя да допринася за собственото му благополучие, сигурно ще може да запали и камината в Белия салон или в останалите 774 помещения на Бъкингамския дворец.
Ето че пристигнахме, при това доста бързо; V8 моторът – длъжни сме да му го признаем – тегли страхотно при междинно ускоряване. За разлика от движещата се надолу стрелка на индикатора за горивото, тази на термометъра на охлаждащата течност през цялото време беше замръзнала върху идеалната стойност – нищо не би могло да предизвика повече загриженост у познавача на британските автомобили. Когато тези машини се правят, че всичко при тях е наред, трябва да се опасявате, че предстои наистина голяма заплаха.
Вечният цар извън пътя
На бензиностанцията пълним догоре 86-литровия резервоар – процес, който ни дава достатъчно време, за да се уверим в доброто здравословно състояние на автомобила. После пристигаме на Хокенхаймринг, изваждаме джаджите за измерване и качваме Range на везните, където той изпълва сериозна част от скалата с почти двата си тона тегло.
Измерваме просторите на вътрешността, после монтираме измервателната електроника и излизаме на пистата. Там установяваме, че скоростомерът има склонност към спестяване на истината – в пълен контраст с шумовия фон, създаван от двигателя, трансмисията и сблъсъка с въздушния поток. Но докато иначе смятаме за необходимо да посочим с точност какви стойности е постигнал един автомобил при ускоряването и спирането, днес възнамеряваме да се ограничим с констатацията, че и двата процеса са възможни и могат да бъдат наблюдавани.
Същото важи и по отношение на тестовете за динамика на пътя. При което тук целта не беше да отчетем най-добрите времена, а да предпазим нашите конуси от унищожаване. Защото в природата на Range не е да избягва разни неща, а най-вече да ги преодолява. Това може би е достатъчно като обяснение за по-скоро неизявения стремеж на кормилната уредба да придава някаква целенасоченост на промените в посоката. Range джапа по завоите с удивително странично накланяне, рано започва да влачи, недозавивайки, своите all terrain гуми, но поне не смачква нито един конус, въпреки че Ото едва смогва да върти волана.
И колко освежаващо е, че отново сме в автомобил, който просто игнорира цялата тази игра около пилоните. В крайна сметка Range няма какво да доказва. Той е спечелил първото и третото рали Париж–Дакар – през 1979 и 1981 г. Също и когато през 1972 г. армията на Нейно величество го включва в Трансамериканската експедиция от Аляска до Огнена земя, когато за 100 дни изминава 12 000 километра из Сахара или когато през 1977 г. в 30 000-километровото рали Лондон-Сидни печели победа в своя клас – всеки път способностите му в слалома с 18-метрови врати са били от второстепенно значение. За всичките 26 години, през които е произвеждан, той е имал за равностоен съперник само един автомобил, Mercedes G. Което отново доказва, че истинската слава проличава от това кой е твоят противник.
Затова предприемаме с Range и една обиколка в пресечена местност. Да, за него маршрутът е като пясъчна детска площадка – тук постоянното двойно предаване е напълно достатъчно. А ние включваме понижаващата предавка и блокировката на централния диференциал само за да се почувстваме малко като герои. Range обаче лудува нагоре по стръмните склонове, спуска се към дълбоки падини, хвърля пясък към небето. Честит рожден ден, сър Рейндж! 50 години? Глупости – всеки е на толкова, на колкото се чувства.
ОЦЕНКА (пет звезди)
Както е известно, разполагаме само с пет звезди. Две даваме за стила, който е далеч от модата, а въпреки V8 мотора – и от прибързването; две – за способностите в пресечена местност, и една, понеже с никой друг автомобил не можете да се измърляте толкова елегантно.
Каросерия
+ Карасерия, толкова лека, с толкова прекрасна гледка, толкова извисена като резиденция – предлага защита от диви животни/досадни простосмъртни; възхитителни мокети в стил плюшено мече; предни седалки и задно канапе, комфортни и енергизиращи като стари клубни кресла; пътниците отзад сами могат да отварят предната врата.
Комфорт
+ Окачване с меки настройки за онези, които никога не страдат от грубите страни на живота; клатенето и страничното накланяне са тренировка за морски пътешествия и подготвят младите господари за блестяща кариера в кралския флот.
Двигател/силово предаване
+ Изпълнява задачите си, без да се натрапва с бляскави изяви
Поведение на пътя
+ Автомобил с такива превъзходни таланти да се справя без пътища с твърда настилка, не бива да бъде упрекван за липса на талант в заобикалянето на пилони; кормилната уредба все пак се старае.
Безопасност
+ Благодарение на добрия обзор опасностите се виждат отрано; авторитетът на автомобила кара хората навреме да се отстраняват от пътя му.
Екологичност
+ Природата може да бъде изследвана до най-отдалечените краища на света, усилената консумация на бензин приближава края на епохата на изкопаемите горива
Разходи
+ гарантират, че всичко ще става само в тесен кръг
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт