През 2008 г. и 2009 г., индустрията преживя голям срив, но от 2010 г. насам непрекъснато върви нагоре
Агенция Moody’s прогнозира, че до края на 2015 г. продажбите на автомобили в световен мащаб ще нараснат с 1,2%, а през 2016 г. увеличението ще бъде в размер на 2,5%. Водеща роля в това отношение ще играе Китай. Въпреки че нейната икономика сега е в процес на забавяне на ръста на продажбите на нови автомобили, през 2016 г. там ще бъдат продадени с 5% повече, отколкото през 2015. Междувременно тази година ще приключи с ръст от само 1,9%. Така пазарният дял на продажбите в Поднебесната империя в световен мащаб ще бъде увеличен от 27,1 до 27,8%.
Световната автомобилната индустрия сега бълва около 90 милиона автомобила годишно. През 2008 г. и 2009 г., индустрията преживя голям спад, но от 2010 г. насам непрекъснато върви нагоре.
Важен принос за този напредък ще направи продължаващият ръст на продажбите в САЩ (+2,8% през тази година и +2,4% през 2016 г.) и Европа (+ 6% тази година и +2,8% през следващите). Докато в Япония днес се наблюдава спад на продажбите. Тази година намалението ще бъде от порядъка на 7,5%, а през 2016 г. агенцията прогнозира, че новите регистрации ще останат на същото ниво. Moody’s посочва Русия и Бразилия, страните, където спадът на продажбите ще продължи.
През август в Русия са продадени 138 670 нови леки и лекотоварни автомобила (-19,4% спрямо август миналата година) и за периода януари-август новите регистрации са паднали с 33,5% (до 1 051 851 единици). Асоциацията на европейския бизнес прогнозира скок, свързан с отслабването на рублата, след което ще последва нов спад. (Hyundai Solaris е най-продаваният модел в Руската федерация през август, 10 581 единици, +16%).
Под въпрос остава лидерската позиция сред световните производители на автомобили в края на годината. През първите шест месеца напред излезе Volkswagen, но съвсем наскоро избухна скандалът с "измамния" софтуер на дизелите двигатели EA 189 и това може да струва много скъпо на компанията във всяко едно отношение. Модификациите на този двигател временно са спрени от продажба, техният дял от общите продажби не е много голям. Но компанията е заплашена от тежки глоби в САЩ (и в други страни, също ще направят свои собствени разследвания), плюс изплащане на искове и разходи по извънредни сервизни кампании. Става дума за няколко милиарда евро. Освен това само през последните няколко дни цената на акциите на концерна паднаха с една трета. За да излезе от кризата с минимални загуби, компанията е наела американската адвокатска кантора Kirkland & Ellis. Преди време тя защити петролната компания BP след катастрофата на нефтената платформа Deepwater Horizon през 2010 г., която струваше живота на 11 души и доведе до голям разлив на нефт в Мексиканския залив.
По-нататъшната кариера на шефа на Volkswagen - Мартин Винтеркорн ще зависи от това дали той е знаел или не за този трик със софтуера. Ако е така, тогава със сигурност той ще напусне поста си, в противен случай може да спаси стола си.