Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Ready, Tesla Model 3?

19.09.2018 15:13

Първа среща с най-компактния модел на популярния производител на електромобили

След множество фанфари и предварителни заявки производството на електромобила продължава да е в застой. Проблемите му не пречат ние все пак да го опитаме.

Понякога в автомобилната вселена се случват странни неща – като например това концернът General Motors със своята 110-годишна история да бъде задминат от джудже като Tesla. Точно това стана през миналата година, когато борсовата цена на производителя на електрически автомобили достигна 65 милиарда евро, с 15 милиарда повече от оценения на 50 милиарда GM. Парадоксално за производител, чиято история датира отпреди 15 години и чиито поточни линии са напуснати от всичко на всичко 350 000 автомобила, които при това досега не са тдонесли на фирмата някаква печалба. Въпреки това Давид успява да се опълчва на Голиат с помощта на модерните си електромобили и най-вече с впечатляващ маркетинг. Тази комбинация очевидно е печеливш подход от гледна точка на имиджа. Невероятно cool! В сравнение с нея традиционните производители изглеждат като група старчоци на open-air фестивал.

Tesla олицетворява трансформацията на модерния автомобилен свят така, както никоя друга марка. Или поне товна ни внушават от самата Tesla. А може би трябва да сменим глаголното време: „внушаваха“. Защото тъкмо през миналата година нещата при американския производител зациклиха. Или по-точно, зацикли производството на новия Model 3, третия в гамата от предложения на марката. Електрическият автомобил с размер, близък до този на Mercedes C-класа, и с базова цена 35 000 долара има нелеката задача да привлече по-широка маса потребители в руслото на електрическата мобилност. За съжаление, от есента на 2017 г. от поточните линии слизат само няколко хиляди бройки месечно вместо планираните 5000 седмично. Елън Мъск обещава, че последното ще се случи в средата на 2018 г. и поема личната отговорност за това. За целта пребивава денонощно във фирмата и може би наистина е силно амбициран да го направи (както и много други неща), защото в Twitter може да се открият негови откровения под формата на „Автомобилният бизнес е труден.“

Вероятно има право, предвид факта, че за последните седмици Tesla загуби 17 милиарда долара от пазарната си капитализация. За съжаление, еуфоричната презентация от пролетта на 2016 г. имаше силно въздействащ ефект върху потенциалните клиенти, които направиха над 500 000 предварителни заявки за автомобила. За съжаление – защото времето за чакане на готовите автомобили безкрайно нарасна. Точни срокове за доставка? Цена? От Tesla многозначително мълчат, а това на практика означава в някои случаи до две години. Германските клиенти например няма да могат да разчитат на нито една доставка на Model 3 до началото на 2019 г. Може би по тези причини не можем да разчитаме и на официален тест, поради което използваме съвсем друг подход и си уреждаме шофиране на един току-що доставен сериен автомобил в Щатите.

Моля, на сцената Tesla Model 3

Със снежната си белота автомобилът с дължина 4,70 м контрастира с черния асфалт, а с ниската си и динамична осанка буди спортни асоциации. Принос за това имат също хармоничните и къси надвеси и изчистените форми без излишни ръбове, кантове и лайстни. Каросерия е като излята, наподобяваща тясно скроен костюм върху спортно тяло. Фуги? От минимални до внушителни, в които можеш да вкараш цял пръст. Ако оставим това настрана обаче, електрическият автомобил впечатлява с ниския си коефициент на обтекаемост от 0,23. Широките 19-цолови колела принадлежат към най-високото оборудване, с каквото разполагат повечето от продадените досега автомобили в САЩ. То включва също предни седалки с мултинастройки и отопление, два USB порта и по-голям акумулаторен пакет с капацитет от 75 кВтч, който в Tesla наричат Long Range. Тази и още допълнителна информация може да се открие на страницата на Tesla USA.
Какво няма да откриете там? Колко просторен и сведен до най-важното е интериорът. Единственото, което трябва да правите с ръце, е да отворите перфектно интегрираните дръжки на вратите. Както се казва, „трай, бабо, за хубост“, защото за целта ще трябва да имате доста сръчни пръсти. Като възнаграждение за усилията ви вратите се затварят с хубав плътен звук, Premium седалките се настройват бързо и добре, а усещането на първия ред е за простор и много въздух. Какво още? Както споменахме – арматурно табло без бутони. Никакви превключватели, никакви регулатори, дори типичните ламели на вентилационните отвори са спестени. Воланът е удобен за хващане, на него има само два малки кръгли регулатора, а 15-инчовия цветен екран просто се възцарява върху арматурното табло, заемайки голяма част от него.

С помощта на този голям сензорен дисплей се контролират на практика всички функции, които предлага Model 3. От светлините, през чистачките, огледалата, настройките на волана, климатичната система, през навигацията, кормилното управление (с три режима), аудиоуредбата до посоката на въздушния поток за водача и пътника до него.
Макар че има още множество функции, търсенето и активирането им си остава лесно. Недостатък на всичко това е големият екран сам по себе си; той се набива на очи и кара поглед да се отклонява – най-малкото защото дори данните за скоростта на движение се изобразяват на него. Мъдро решение в случая би било използването на head-up дисплей, което не трябва да е проблем за подобна авангардна машина. За съжаление, подобно нещо засега няма.
В различни форуми притежателите на Model 3 също недоволстват от прекалено големия екран, други предпочитат по-интелигентно позициониране на различните менюта. Мнозина адмирират безключовия достъп с получената от собственика карта или със смартфона му.

Време е за потегляне. Всъщност къде е стартовият бутон на Model 3? Подвеждащ въпрос! Електромоторът с мощност 192 кВт не се задейства от бутон – достатъчно е разположеният вдясно от волана лост да бъде поставен в долна позиция и системата е активна. Управлението включва режим за движение напред, назад, както и автономно.
Още при потегляне малката Tesla впечатлява с чувствителността при подаване на „газ“ и благодарение на наличните още при нулеви обороти 525 нютонметра реагира спонтанно. После моделът с четири врати се понася безшумно и плавно през големия открит паркинг, но подскача сравнително несръчно, преминавайки през двама „легнали полицаи”. Виж, тази дисциплина други в този клас я владеят по-добре.

На първия светофар за кратко забравяме фините маниери с десния педал и решаваме да видим какво може наистина този автомобил. Скромната бяла Tesla внезапно се превръща в атлет, достига 100 км/ч за някакви си шест секунди и в типичен за електромобил стил го прави, без да натрапва присъствието си на околните.

Управляемостта?

Това е невероятно! Всичките акумулаторни клетки се намират под пътниците, с което центърът на тежестта на 1,7-тонния автомобил е доста ниско, създавайки предпоставки за стабилност и динамични качества. В унисон с това кормилната уредба реагира бързо на командите. Ако пожелаете да промените нейната чувствителност, на разположение в менютата има възможност за различни настройки. Освен режима Normal налице са също Comfort и Sport.
Възможно е и да се регулира степента на рекуперация при движение по инерция, когато електродвигателят в режим на генератор може да упражнява по-слабо или по-силно спирачно действие, захранвайки акумулаторите.

Пробегът?

Tesla обещава 500 километра пробег с големия акумулатор, като при умерени температура това изглежда изпълнимо. Когато електричеството се изчерпи, зареждане от Supercharger в продължение на 40 минути може да осигури почти пълния пробег на автомобила. За Model 3 обаче зареждането на станциите на Tesla не е безплатно.

Още нещо, което ни изненада, е усещането в този компактен седан. Изобилие от тяга при ускоряване и изпреварване, тишина и голям пробег, достатъчно място и багажен обем (425 литра). Хората, които обичат системи за управление като описаната, с множество менюта, ще останат доволни. Разочароващ, за съжаление, е комфортът на окачването, а с недостатъците по отношение на сглобяването клиентите на Tesla вече са свикнали. За тях е много по-важно, че автомобилите им носят повея на бъдещето. В края на краищата докато другите още умуват, Tesla вече пусна на пазара третия си електрически модел. Засега ни остава само да чакаме кога ще се появи в Европа.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Tesla Model 3 не е перфектен, но е достатъчно добър, за да продължи да вдъхновява феновете на марката. Динамиката впечатлява, пробегът е голям, а зад волана се усеща бъдещето. За съжаление, производствените проблеми на модела накърняват имиджа на фирмата. В момента, в който те бъдат отстранени обаче, Model 3 ще бъде отново в авангарда, защото никой не предлага подобно нещо.

Текст и снимки: Дани Хайне

Коментари
comments powered by Disqus