С изградения върху технологичната платформа на новото Clio модел Captur, Renault за пръв път се намесват във все по-апетитния сегмент на малките градски кросоувъри. Първи впечатления.
С предизвикателната дизайнерска линия, наложена от новия шеф-дизайнер на Renault Лоренс ван ден Акер, френската марка отвори нова страница в своето развитие. Първата стъпка от метаморфозата на моделната гама беше появата на четвъртото издание на малкия модел Clio. Около половин година след неговия дебют Renault вече са готови с втория продукт, призван да разпространява новата философия на марката.
Кросоувър без възможност за поръчване на двойно предаване – защо не?
Всъщност концепцията на Captur не е нито нова, нито единствена по рода си, но условията на съвременния автомобилен пазар еднозначно я определят като крайно печеливша. Под атрактивната външност, носеща внушение за приключенски дух, се крие почти непроменената техника на новото Clio. Любопитното в случая е, че засега не се предвижда Captur да получи система за задвижване на четирите колела дори като опция – в рамките на алианса Renault-Nissan възможността за поръчване на двойно предаване в модел от малкия клас ще остане запазена марка единствено за Nissan Juke. С увеличения си до 20 сантиметра клиренс Captur притежава осанката на малък всъдеход, а възможността за надлъжно регулиране на задната седалка доближава практичността на вътрешното пространство до сегмента на вановете. Според самите създатели на автомобила, негов най-пряк опонент на пазара ще бъде Peugeot 2008 – дуото Chevrolet Trax/Opel Mokka са с една идея по-големи и имат версии с двойно предаване (с което застават по-близо класическите SUV в сравнение с Captur), а MINI Countryman спада към премиум сегмента, респективно е значително по-скъп от Captur.
Младежките форми на двуцветната каросерия определено привличат вниманието – докато при Clio множеството дизайнерски „заигравки” за някои изглеждат с една идея преекспонирани, при автомобил с идеята на Captur такъв вид стилистика е добре дошла. Само по себе си отсъствието на двойно задвижване (плюс съчетанието от сравнително дълги надвеси и ниска предна престилка) елиминира още в зародиш идеята за каране през тежки терени, но ако трябва да бъдем откровени докрай, истината е, че нито един автомобил от тази категория не се чувства като у дома си в подобни условия. В случая наличието само на един задвижващ мост дори носи съвсем конкретни предимства – това спестява тегло, отваря повече място в интериора и, не на последно място, намалява крайната цена на автомобила. Задната седалка може да се мести в напред и назад с общо 16 сантиметра, в зависимост от това къде има нужда от повече място – в багажника или на задните места. В зависимост от избраната позиция на седалката, товарният обем варира между 377 и 455 литра, което са върхови за класа показатели. От липса на достатъчно пространство няма как да се оплачат и пътниците – като се има предвид дължината на каросерията от само 4,12 метра (шест сантиметра повече от Clio), мястото в салона е повече от прилично. Наред с множеството декоративни акценти в пъстри цветове, отрадно впечатление прави и наличието на някои хитри детайли като например допълнително предлаганите тапицерии с ципове, които с няколко движение могат да бъдат свалени и изпрани в нормална перална машина – при температура от максимум 40 градуса, ако трябва да бъдем по-точни. На мястото на стандартната жабка пък намираме климатизирано чекмедже с вместимост 11 литра и място за лаптоп – единственият проблем при него е, че при отваряне то създава известни неудобства, когато на дясната седалка има човек, тъй като опира в коленете му.
Високата позиция на седене, която традиционно е сред основните аргументи в полза на покупката на кросоувър или SUV, с положителност ще се превърне в сериозен коз и за Captur. Освен на добрия обзор, водачът има основания за задоволство и от удобната подредба на работното си място. Повод за радост дава и чудесната управляемост на автомобила – със своята директна настройка кормилната уредба създава приятно усещане за прецизност, а балансираната ходова част съчетава добра устойчивост в завой със задоволителен комфорт на возене.
Хармоничен дизелов двигател
Изборът от задвижващи агрегати включва два бензинови и един дизелов двигател. Базов мотор е познатият от Clio трицилиндров 900-кубиков турбомотор с 90 к.с., който в градски условия е напълно достатъчен за нуждите на Captur, но при необходимост от по-сериозен прилив на мощност (например при изправарване) ще трябва да се въоръжите с малко търпение. Ролята на флагман се изпълнява от 1,2-литров бензинов мотор с четири цилиндъра, също с принудително пълнене с турбокомпресор. Той се предлага само в комбинация с шестстепенната трансмисия с два съединителя EDC и покачва цената на Captur минимум до 35 000 лева. Като че ли най-разумният вариант за задвижването на модела към момента е добрият стар дизелов познайник с означение dCi 90, който със своите 220 нютонметра максимален въртящ момент осигурява отлична тяга при ускорение, работи меко и равномерно и, най-важното, дори при спортен стил на шофиране трудно покачва разхода си над шест литра на сто километра.
Текст: Божан Бошнаков