Популярното Renault Captur беше осъвременено, за да не изостава от новите съперници
В последните години една загадка на масовата психология, ценностната ориентация и политиката става все по-очевидна и като че ли още търси своето адекватно обяснение. От една страна, идеята за по-чист свят, за по-малко отделян въглероден двуокис и вредни емисии завладява общественото съзнание и намира израз в затягащи се стандарти, стимули за алтернативни енергоизточници и електромобили. От друга страна, все повече се търсят автомобили от типа SUV или кросоувър, чиито по-масивни и високи каросерии напомнят всъдеходи и разбира се, предполагат и по-висок разход на гориво. Едни и същи хора гласуват за политици, обещаващи намаляване на емисиите, и същевременно сменят семейния хечбек или комби с някое по-извисяващо се и внушително возило.
Така или иначе, тази тенденция вече е определяща за пазара и тази година бяхме свидетели на доста премиери, с които производителите попълват и последните празни места в гамата си от кросоувъри, която вече обхваща и модели от малкия клас. Затова хората от Renault, чийто Captur се радва на добри продажби още от старта си през 2013 г., решиха да обновят своя малък кросоувър (най-продавания в Европа с 215 670 реализирани екземпляра през 2016 г.), за да посрещне предизвикателствата на новите конкуренти.
Външните промени са под формата на нови цветови комбинации, стъклен покрив и светлини, които в зависимост от нивото на оборудване вече могат да са изцяло с LED техника. И отпред, и отзад денем и нощем личи С-образният светлинен подпис на марката.
Досега критиките към модела засягаха най-вече интериора, където доминираха по-непретенциозни материали. А че клиентите са готови да платят повече за малко лукс, доказва фактът, че около 80 процента от продадените в Германия Captur са били поръчани с оборудване Intens, което е с около 4000 евро по-скъпо от базовото. При осъвременяването на модела оформителите са отчели желанието на клиентите за по-високо качество. В горните нива се предлага кожен волан, твърдите пластмаси са заменени с меки облицовки, седалките осигуряват по-добра странична опора, аудиосистемата Bose (1790 лв. заедно с пакета Renault R-LINK Evolution) с шест високоговорителя и субуфер в багажника изпълва интериора с качествен звук.
Новости при системите за подпомагане са предупреждението за превозно средство в сляпата зона вляво и вдясно от автомобила и асистентът за паркиране, който открива паркоместа и помага на водача при маневрирането (двете функции се предлагат в пакет срещу 1290 лв.).
Засега двигателната гама остава непроменена. Продължават да се предлагат двата бензинови турбомотора (0,9 и 1,2 л) с три и с четири цилиндъра и мощност съответно 90 и 118 к.с. Двата четирицилиндрови дизела с обем 1,5 л имат мощност 90 и 110 к.с. У нас по-силният дизелов мотор се комбинира само с 6-степенна механична предавателна кутия, а по-мощният бензинов – с 6-степенна трансмисия с два съединителя (и оборудване Intens).
При спокойно шофиране моторите работят достатъчно безшумно и равномерно, като по-мощните версии не създават усещане за липса на тяга. Автомобилът вози приятно, стига по настилката да няма много дефекти и да не бързате за никъде – иначе с увеличаване на скоростта каросерията осезаемо се накланя в завои. Пътният просвет от 17 см може е да не е достатъчен за офроуд приключения, но все пак намеква за излети сред природата, пък и е практичен в българските условия. Впрочем тъкмо практичността в съчетание с идеята за волни пътешествия е едно от вероятните обяснения на загадката около популярността на кросоувърите.
Текст: Владимир Абазов