Зад волана на новото издание на един от най-продаваните модели на френската марка
Първото поколение на Renault Captur осигури подобаващи позиции на бестселър в популярния клас на малките SUV модели. Новият модел е изграден върху високотехнологична платформа, а миловидният му вид се е трансформирал в по-солидна визия.
Статия, започваща с израза „този модел е много по-добър от предшественика си“ е може би най-баналното нещо, което може да се прочете. В случая с Renault Captur обаче това все пак е съвсем уместно твърдение предвид факта, че второто поколение е базирано на новата платформа за малки автомобили CMF-B. Последната е много по-модерна, по-лека и с по-голяма здравина от B-platform на Renault-Nissan, приютила не само предишния Captur, но и Renault Clio II, III и IV и на чиято база (във версията B0) все още се произвежда Dacia Duster.
Сам по себе си обаче представеният през 2013 г. предишен модел е добра основа за новото поколение, тъй като успя да се превърне в бестселър в Европа (още през 2015 г. той зае 14. място сред най-продаваните автомобили на Стария континент) – не само понеже пазарът на малки SUV и кросоувър модели растеше с високи темпове, а и защото съумя да уцели клиентските нагласи с новата стилистична стратегия на Лауренс ван ден Акер. Captur се превърна в световен модел, когато под това име и с близка стилистика се появиха китайската и руската (Kaptur), бразилската и индийската версия (произвеждани в съответните държави) – последните три с малко по-голямо междуосие и двойно предаване и базирани на платформата B0.
Френска връзка
Стилистиката на второто поколение запазва общите нюанси на предшественика, но вече въплъщава и новите похвати в дизайна на Renault – с много повече прецизност, детайлност и изострени форми. Captur II има достатъчно самочувствие, за да остави назад миловидността на предшественика си и да я замени с повече самонадеяност. Предните светлините са с вече характерния рисунък на Renault, наподобяващ бърз щрих от четката на художник, в който са поместени разпознаваемите дневни LED светлини. Подобен щрих може да се открие и във формата на задните светлини, а и всички други форми следват същия градус на динамика. И независимо дали покривът е в някой от четирите допълнителни цвята, той си оставя ясно разграничим и много динамичен елемент. С общо 90-те си комбинации от външни цветове и предните LED светлини Captur определено има какво да предложи на клиентелата си.
Залогът автомобилът да изглежда по този начин е много голям, защото в наши дни всяко пето продадено Renault носи името Captur. Малкият модел предлага една от най-широкообхватните гами за асистенция на водача с адаптивен темпомат, активен спирачен асистент, асистенти за предупреждение при напускане и за спазване на лентата за движение и т.н.
Интериорът също бележи доста по-високо ниво на изпълнение с прецизно сглобяване и качествени материали. По подобие на Clio Captur предлага дигитален екран на инструменталния панел с размер от 7 до 10,2 инча с възможност за персонализирани настройки, а към него се добавя 9,3-инчовият централен екран като елемент от мултимедийната система Renault Easy Link. В интериорния дизайн ясно личи насочеността на автомобила към младите хора с изключителните възможности за персонализация на материалите и цветовете. А комбинацията от елементи в характерния за каросерията на модела оранжев цвят и оранжеви вложки от текстил, създаващи триизмерно усещане, наистина изглежда очарователно.
Изборът включва и дизели. Адмирации!
Едно от големите предимства на малкия Captur е възможността за избор от широка гама задвижващи агрегати. Ръководните фактори от Renault заслужават адмирации за подобно решение, защото във времената на унифициране и намаляване на производствените разходи те спокойно можеха да оставят в гамата единствено базовия трицилиндров бензинов агрегат и една хибридна версия. В края на краищата Captur е основно градски автомобил, а въпросният мотор с мощност 100 к.с. и 160 Нм въртящ момент е напълно достатъчен за движение в трафика. Тази машина с впръскване във всмукателните колектори е различна от агрегата на Nissan Juke и е базирана на предишния 0,9-литров двигател. Изборът включва и 1,3-литровия бензинов четирицилиндров турбомотор с директно впръскване в две версии с мощност 130 к.с. (240 Нм) и 155 к.с. (270 Нм). А в клас, в който вече можеш да минеш и без дизелов двигател, на разположение на клиентите са цели два варианта на 1.5 Blue dCi – с мощност 95 к.с. (240 Нм) и 115 к.с. (260 Нм), всеки от които разполага с SCR система. Базовият двигател се оборудва с 5-степенна механична трансмисия; за бензиновата версия със 130 к.с. и дизеловата със 115 к.с. освен шестстепенната механична предавателна кутия се предлага и седемстепенна с два съединителя, а за най-мощния агрегат тя е стандартно оборудване.
Хибридна трактовка
За любителите на електрическото придвижване налице е и plug-in хибриден вариант с батерия с капацитет от 9,8 кВтч, основен тягов електромотор и по-малък, служещ само за стартиране. Засега има много малко информация за системата, но внимателното вглеждане в оскъдните данни разкрива нетрадиционна архитектура, за която инженерите от Renault разполагат с над 150 патента. Електрическият тягов мотор е позициониран не от страната на двигателя а от външната страна на трансмисията, а последната не е автоматична, а наподобява автоматизирана механична предавателна кутия. Съединител няма, а автомобилът винаги потегля в електрически режим. Заради това решение е необходим и стартов електромотор, но при движение на електричество въртящият момент на електромотора не преминава през трансмисията. Двигателят с вътрешно горене е атмосферен (вероятно за да може да работи по цикъл на Аткинсън, а и за да се намали себестойността), а това облекчава трансмисията откъм въртящ момент. Хибридният вариант, наречен E-TECH Plug-in, може да измива до 45 км в чисто електрически режим, а електромоторите му са по-мощни от тези на хибридната система при Clio. Скоро се очаква и захранвана от LPG версия.
За последните ще трябва още малко да почакаме. В рамките на теста, в приблизително еднакви условия на шофиране, включващо градско, извънградско и магистрално движение, дизеловият вариант със 115 к.с. изразходваше с около 2,5 л/100 км по-малко гориво от бензиновия със 130 к.с. (5,0 срещу 7,5 л/100 км). И в двата случая накланянето на каросерията е в съвсем приемливи граници, а като цяло автомобилът има балансирано между комфорта и динамиката поведение на ходовата част. Ако шофирате основно в града, можете да се насочите и към по-евтиния бензинов еднолитров мотор. А за по-дълги преходи най-подходящи са дизеловите версии, предлагани на съвсем приемливи цени. Изключително подобрената инфо-развлекателна система осигурява управление, базирано на принципа Touch only, воденето по карта на системата TomTom е интуитивно, а по-високо позиционираният екран осигурява по-добра видимост.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новата стилистика с повече динамика на формите, новата по-модерна платформа, широкият избор от задвижващи агрегати и богатата цветова палитра са основа за продължаване на успеха на модела. За града работа ще ви свърши и трицилиндровият мотор.
Текст: Георги Колев