Зад волана на версията на Renault Captur, пригодена за работа на пропан-бутан
Renault Captur се превърна в огромен успех за марката още в първото си поколение, а неговият наследник както по всичко личи още повече ще затвърди позициите на марката при градските кросоувъри. Моделът на много пазари се продава не по-зле от Clio, а в някои държави дори повече - и причините за това не са никак трудни за отгатване, тъй като към добре познатите предимства на малкия модел Captur прибавя повече вътрешен простор, повече комфорт при пътуване, по-добра функционалност, по-висока позиция на седене и съответно по-добър обзор от мястото на водача, както и, разбира се - атрактивен кросоувър стил.
Новият Captur доразвива философията на своя предшественик и спокойно може да се каже, че е станал по-добър във всички важни направления. В края на миналата година гамата на модела беше допълнена от plug-in хибрид, с който ще ви запознаем съвсем скоро. Сега обаче иде реч за една друга, не по-малко интересна както от техническа, така и от финансова гледна точка версия на модела - Тсе 100 LPG. Тъй като поради добре известните ни причини, касаещи постепенното отдръпване на производителите от дизеловите двигатели, особено в по-малките класове, Captur вече не се продава с иначе съчетаващия надеждност, икономичност и мощна тяга 1,5-литров дизелов мотор на концерна, сега хората, изминаващи много километри с автомобила си имат нова алтернатива в лицето на варианта на пропан-бутан. На хартия нейните показатели изглеждат малко скромно - три цилиндъра, един литър работен обем, 100 конски сили мощност и 170 нютонметра максимален въртящ момент. Няма спор - изобилието от мощност принципно изглежда другояче. Само че идеята на този вариант е да бъде изгоден за експлоатация от една страна, а от друга реалното представяне на автомобила се оказва доста по-различно от това, което човек очаква спрямо сухите числа.
Газ вместо дизел
Всъщност фактът, че автомобилът е доста по-енергичен, отколкото повечето хора очакват от него, не ме изненада напълно, защото миналата година имах възможността да навъртя доста солиден брой километри зад волана на Dacia Logan с подобно газово задвижване и смея да твърдя, че останах изумен от начина, по който се държеше въпросната бюджетна машина на магистрала и при изпреварване. При Captur нещата се усещат дори с една идея още по-добре, най-малкото заради значително по-добрата шумоизолация на модела спрямо своите румънски събратя по концерн - трицилиндровият тембър се чува в силно приглушен вид, а тягата е абсолютно адекватна не само за градско движение, но и за дълги преходи, без значение дали по извънградски шосета или по магистрала. Дефицит на мощност практически липсва - да, автомобилът няма спортни заложби, но резервите на задвижването са абсолютно достатъчни за повечето реални житейски ситуации на пътя. Принос за учудващо добрия темперамент несъмнено имат и подходящо подбраните предавателни числа на приятно превключващата механична шестстепенна трансмисия. Автомобилът разполага с 48-литров резервоар за бензин и 40-литров резервоар за пропан-бутан, което в комбинация с доста ниския разход му осигурява огромен автономен пробег.
Просторен и комфортен
Ходовата част и кормилната уредва са настроени с оглед на лекотата на управление и приятния комфорт, което приляга много добре на приветливия нрав на автомобила. Меката возия обаче не е за сметка на неприятно клатене на каросерията или някакви прояви на нестабилност - Captur се държи уравновесено и сигурно, просто без да проявява афинитет към спортните изпълнения. Интериорът може да се похвали с гъвкава концепция на задните седалки, както и изобилие от място за пасажерите и техния багаж - моделът е сред шампионите по полезен обем в своя сегмент.
Цената на газовия Captur, който се предлага само с високото ниво на оборудване Intens, започва от 39 940 лева - доста разумно предложение предвид впечатляващия баланс от качества, които този автомобил предлага.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков