Новата хибридна версия на Clio e eдно много интересно допълнение към гамата на модела
Тенденцията за намаляване на вредните емисии чрез един или друг метод за електрифициране на конвенционалните задвижвания набира все по-голяма мощ. Конкретно в класа на малките градски модели, където цената винаги е играела много съществена роля, този процес като че ли се случва малко по-бавно, тъй като тук дори и една стандартна и сравнително елементарна система от типа мек хибрид оказва осезаемо влияние върху себестойността на продукта.
В Renault от дълго време работят върху своята хибридна задвижваща система E-Tech, предназначена именно за градските модели на френския производител. От втората половина на годината вече са в продажба първите два модела, разполагащи с новия тип задвижване – това са Clio и Captur. Докато Clio Е-Tech е стандартен пълен хибрид без възможност за външно зареждане, при Captur E-Tech става дума за Plug-in хибрид с 50 километра автономен пробег на електричество и възможност за движение на ток със скорост до 135 километра в час. В септемврийския брой на списание auto motor und sport България вече подробно ви разказахме за техниката на двата модела, а сега е време да споделим по-подробно впечатлението си от това как се представя на пътя по-малкият от двата автомобила – Clio Е-Tech. Разбира се, за някой от следващите ни броеве предстои да направим тест и на Captur E-Tech.
Едно малко по-различно Clio
На пръв поглед автомобилът изглежда като стандартно Clio – външността се доминира от все така елегантни и динамични линии, а отличителните белези се ограничават до допълнителните емблеми в областта на средните колонки и задния капак, както и леко промененото оформление на задната броня. При специалната серия E-Tech Еdition, каквато имахме възможността да шофираме, към това следва да прибавим някои допълнителни открояващи се дизайнерски акценти, които придават допълнителна индивидуалност както на външността, така и на интериора. Във вътрешността на Clio също няма големи изненади – тук новостите са надписа върху лоста за управление на трансмисията, допълнителния бутон EV и възможността да наблюдавате енергийните потоци от различните типове задвижване на дигиталния контролен уред зад волана. В допълнение серията Еdition радва окото с още няколко стилистични особености – между другото, белите елементи в тапицериите и облицовките кореспонтират наистина чудесно с цвета на външно лаковото покритие. Голяма част от функциите се управляват от големия вертикален 9,3-инчов сензорен екран, но за голяма радост командването на повечето най-често използвани неща, като например климатичната инсталация, става от конвенционални бутони с интуитивно разположение.
За пореден път оставаме впечатлени от това колко пораснал в буквалния и в преносния смисъл е Clio – вътрешните размери се доближават до някои от представителите на по-горния клас, като това важи в пълна сила също и за качеството на използваните материали, за удобството на седалките и за нивото на наличните инфо-развлекателни технологии. Eдинствено багажникът е с леко намален обем заради монтирането на 1,2-киловатчасовата литиево-йонна акумулаторна батерия с въздушно охлаждане, но и така вместимостта му е повече от прилична за представител на малката категория.
Гениална в своята простота задвижваща технология
Хибридната система на Clio E-Tech включва 1,6-литров бензинов двигател с четири цилиндъра и атмосферно пълнене, разположен в края на механичната трансмисия тягов и директно свързан със силовия тракт електродвигател, както и зацепен за ДВГ с помощта на предавка стартер-генератор. Електромоторът в трансмисията има мощност 36 кВт (49 к.с.), а генераторът – 15 кВт (20 к.с.). В общия алуминиев корпус на изключително леката трансмисия са комбинирани четирите механични предавки, свързани с двигателя с вътрешно горене, и две отделни за електродвигателя. Системата може да функционира в различни режими – в чисто електрически режим,като последователен хибрид, като паралелен хибрид, като паралелно-последователен хибрид, както и със задвижване само от двигателя с вътрешно горене. Самият бензинов агрегат носи означението HR16DE и разполага с два инжектора за впръскване във всмукателните колектори, благодарение на което може да се захранва с частично бедни смеси и е настроен за работа в цикъл на Аткинсън. От Renault неслучайно са особено горди от факта, че системата им е удивително лека – теглото на хибридното Clio е едва с десет килограма по-голямо от това на същия модел с дизелов двигател със 115 конски сили.
Впечатляващо представяне на пътя
Типично за хибрид, при натискане на стартовия бутон не се случва практически нищо – освен светването на арматурното табло и активирането на индикаторите, според които системата е активна и готова за работа. Clio E-Tech потегля само с помощта на електрическия тягов мотор – тихо, плавно и доста чевръсто. Движението на ток в режим на ускорение е възможен при скорост до около трийсет километра в час, като след това задвижването преминава в някой от хибридните режими. При съвсем внимателно боравене с тяговия педал обаче е възможно автомобилът да се движи в електрически режим с до 79 км/ч, а по инерция ДВГ се деактивира дори при магистрално темпо от около 130-140 км/ч.
Звучи малко сложно, но се усеща по забележително естествен и приятен начин – задвижването се усеща като изключително култивирано и хармонично, а взаимодействието между компонентите остава практически незабележимо за водача и пасажерите. Особено силно впечатлява тягата при междинни ускорения – от Renault обявяват време за спринта от 80 до 120 км/ч от едва 6,9 секунди. В спортен режим ДВГ работи постоянно (под „музикалния” съпровод на изкуствено генериран спортен звук). Спирачките са много добри и не показват характерните за голяма част от конкурентите слабости при преминаване от електрическо към механично спиране. Управлението е приятно леко, а окачването достатъчно добре комбинира комфорт и увереност в завоите.
Според производителя в около 80 процента от времето в града автомобилът работи само или основно на ток – дори и тази цифра да е леко завишена и по-скоро теоретична, е факт, че специално в натоварен трафик с чести спирания и потегляния и дълги фази на престой Clio Е-Tech е значително по-икономичен от сравним модел с бензинов или дизелов агрегат. Респект – вече очакваме с голям интерес следващите хибридни модели на Renault, началото е повече от убедително.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, Renault