Две години и 100 000 км с популярното голямо пътническо фургонче
Две години Renault Grand Kangoo служи вярно на нашата редакция, например като транспортьор на фотооборудване, помощник при смяна на жилището, превозвач на гуми, детска количка и пътнически автобус. Равносметка след 100 000 километра.
Когато през 2012 г. от Renault представиха новото Grand Kangoo с удължено междуосие, в паметта ни още живееха вече 15-годишните картини от пазарната премиера на моделната серия с фургонче, транспортно комби и пътнически ван. В тогавашния рекламен клип един влюбен носорог се беше възкачил отзад върху четвъртития френски модел и с нежно клатене даваше воля на чувствата си по своя носорожки начин. Посланието на веселия ТВ спот беше – Kangoo е неразрушимо.
Седемместен простор
Тази груба демонстрация на здравина и генетична наследственост доведе и до въпроса как едно Grand Kangoo би се представило в нашия маратонски тест. Малко преди Коледа на 2014 г. този момент настъпи – автомобилът с номер K-PR 1722 беше приютен в гаража с изпитвани модели, като през следващите 100 000 километра си остана едно суперпросторно предложение за всякакви товаро-пътнически цели.
Към тогавашната базова цена от 21 150 евро – днес тя е 21 400 евро – бяха добавени: пакет Easy Drive (250 евро за бордкомпютър и темпомат), датчици за паркиране отзад (350 евро), пълноценно резервно колело (70 евро), функционален пакет (200 евро) от сгъваема седалка до водача и масички в предните облегалки, карти за Европа (120 евро), мултимедийна система, включваща навигация TomTom (590 евро), отопление на шофьорската седалка (200 евро) и обезопасителна мрежа (160 евро).
Винаги на вашите услуги
Първият поглед в края на един маратонски тест е насочен към папката, която във вид на копия на тънка хартия съдържа техническата биография на участника заедно с всички повреди за периода. При Grand Kangoo след 100 000 км там имаше само няколко кратки бележки: от време на време навигационната система се изключваше без видима причина, две изгорели лампи Н4, чистачки, бракувани заради замазване на стъклата, и на 59 572 км – смяна на предните спирачни дискове и накладки. Това износване изглежда в реда на нещата – понеже все пак Grand Kangoo се движи по аутобаните с до 170 км/ч и може да превозва до 630 килограма, т.е. подвижната маса достига 2,2 тона.
Фактите говорят, че Kangoo нито веднъж не закъса на пътя и не посети сервиз извън редовния график и с това се пребори за едно от първите места във вечната класация на вановете. С индекс на повреди 2,5 французинът се нареди зад два пъти по-скъпия VW Sharan и Ford C-Max Ecoboost на почетното трето място, изпреварвайки конкуренти като Opel Zafira (3), Toyota Corolla Verso (5,5) и VW Multivan (19).
Редакторът Ули Бауман описва безоблачно дружелюбния характер на това Renault по следния начин: „Дизайнът му е въпрос на виждане, но цялостната идея на Grand Kangoo е сензационна. Въпросът „Можем ли да вземем и това?” на практика не се поставя никога, защото мястото винаги е повече от достатъчно. Като особено подходяща за всекидневието се прояви концепцията с две плъзгащи се задни врати и двукрилата врата на багажника. Убедително се представя и дизелът със 110 к.с. Той придава на Kangoo достатъчно енергичен характер и при това е икономичен. Комфортът на возене също е приличен. Всичко изглежда прагматично и здраво – или почти всичко. Задните постелки започнаха да се нищят още след 7000 км, а предните постоянно се разхождат насам-натам поради недобро фиксиране.” Това сравнително ранно изявление отразява сполучливо мнението на редакцията за това непретенциозно работно добиче.
Каросерията също остана на приемливо за едно пътническо фургонче ниво – тоест без скърцане при преминаване по вълнообразни неравности или тропане и стържене като признак за износване. Само ролките на задните врати с течение на времето се движеха все по-хлабаво в своите релси, тъй че френският модел имитираше почти съвършено звука при затваряне на VW „Були” от поколението Т2.
Лаковото покритие изглежда до голяма степен недокоснато от честите удари на камъчета, а шофирането на гъвкаво използваемия ван доставя удоволствие дори и след часове на волана – и при дългите командировки седалките не се превръщат в столове за мъчения. Макар да не предлагат достатъчна странична опора, иначе те са задоволително тапицирани и пружиниращи. След 100 000 изминати километра шофьорската седалка е осезаемо износена, но нито шофьорът, нито пътниците висят на коланите върху продънени тапицерии.
Тайнствено припукване
Преди да стигнем до малките дразнители, още няколко думи за гумите. Като зимен екип качествата си трябваше да докажат Pirelli Snow Control 3 (цена за комплекта 407,70 евро); през топлите сезони се доверявахме на серийно монтираните Continental VancoContact 2. И двата комплекта показваха в края на теста още 20 процента дълбочина на профила – Continental след 56 000, а Pirelli след 45 000 километра. И двата продукта получиха благоприятни отзиви за трайност, сцепление на мокро и прецизност на управлението.
Временна загриженост обаче предизвика един акустичен феномен, който млади и търсещи оригинални формулировки изпитатели биха описали по следния начин: „След 60 000 километра изпод предните калници на Grand Kangoo прозвуча сигнал за повреда.” По-възрастните търсят убежище в наблюдението, че при завъртане на волана от време на време се появява подозрително припукване откъм предния мост. Накрайници на кормилни щанги, шенкелни болтове, окачване на мотора? Всичко си е здраво. Може би само някоя от федершайбите се е въртяла звучно в своето гнездо. По някое време шумът изчезна също така тайнствено, както се беше появил.
Голям удар
Малки неудобства, като хлабавия контролер на инфо-развлекателната система, недостатъчната мощност на отоплението за пътниците на задните седалки, осезаемите аеродинамични шумове и вибриращия при висока скорост преден капак, могат лесно да бъдат простени на Grand Kangoo. Защото неговата ниска цена, приемливият с оглед на размерите му разход на гориво (6,9 л/100 км) и капацитетът му на просторно транспортно средство го правят препоръчителен избор за всеки, който вижда в изобилието от място своя земен рай.
Така читателите оценяват Renault Grand Kangoo
Къде е най-доброто съотношение цена-място? Нашето семейство (с три деца) шофираме най-често като втори автомобил едно Kangoo 1.6 16V, с първа регистрация 8/2011, което купихме двегодишно от частно лице срещу 9000 евро. Благодарение на четвъртитата конструкция автомобилът е незаменим във всекидневието – място за петима с багаж за отпуската на дължина от 4,20 метра. Към това се добавят плъзгащи се врати и усещане за въздух и простор, заради което тук децата се качват много по-охотно, отколкото в различните ми служебни коли. С оборудване Luxe автомобилът е съвсем приятен – с автоматичен климатик, кожен волан и вградена навигация.
Досега (52 000 км) той върви без дефекти, посещавал е сервиз само за редовно обслужване и когато му монтираха сигнализация за паркиране. Комфортът е добър, седалките са удобни, всекидневната полезност в нашия свят на Ikea и други магазини за обзавеждане е неизчерпаема. Възползвахме се от нея още с предишния модел, в който детските колички просто влизаха, без да бъдат сгъвани или дори повдигани.
Слабото място е моторът. Всъщност мощността му е напълно достатъчна, но човек трудно може да повярва, че е със 106 к.с. – усещате го като претоварен и иска яко настъпване на газта. Резултатът е един неотговарящ на днешните времена разход около десет литра на 100 км. Това е учудващо, понеже същият мотор в предишния модел (където развиваше 95 к.с.) беше доста по-пъргав и разходът му се движеше около осем литра. Карахме онова Kangoo цели дванайсет години, след което, без никаква ръжда, замина при родителите на жена ми в Полша, където продължава да си върви. А статистиките за авариите, които сме чели, са само статистики.
Моето заключение: Винаги бих купил отново същото Kangoo, но със 115 к.с. или дизелово със 110 к.с. Харесваме високата позиция на седене и плъзгащите се врати. Комфортът е добър, качеството – също, още повече, че при тези цени сигурно никой не би имал очаквания като към елитна марка.
Ларс Енгелке, Ахим
От март 2014 г. караме Grand Kangoo и сме направо възхитени. Както от многото място – можете да пътувате седем възрастни, без да ви хване клаустрофобията – така и от икономичния мотор, който при нас изразходва средно 6,4 литра на 100 км.
Задните врати са много практични и в крайна сметка хората харесват Kangoo просто заради мястото и комфорта, а не за някакви електронни помощни средства. Тъкмо в сравнение с предишните ни автомобили (имахме два вана VW Touran и едно Renault Grand Scеnic) нашето Grand Kangoo се откроява с практичната си простота и липса на префърцуненост. Гениално просто, просто гениално – това е най-подходящото определение.
Ралф Шухард, Ашхайм
Предимства и недостатъци
+ Много място за водача, пътниците и големи количества багаж
+ Добри динамични характеристики
+ Умерен разход на гориво за ван с такива размери
+ Многобройни обширни места за дреболии
+ Кутия между предните седалки
+ Здрава изработка
+ Достатъчно мощен дизелов двигател със задоволителен въртящ момент
+ Подходящо степенувана, лесно превключваща 6-степенна трансмисия
+ Сменящи се без инструменти лампи на фаровете (Н4)
+ Прилично окачване
+ Сравнително маневрен за големината си
+ Добър обзор напред и настрани благодарение на големите прозорци
+ Равен под при сгънати средни седалки
+ Пълноценен седемместен модел
– Сложни и затруднителни манипулации с натискане и въртене на контролера
– Неиздръжливи на износване и зле закрепени отпред постелки
– Осезаем аеродинамичен шум при висока скорост
– Непрактична вана за багаж в предната част на тавана, подходяща само за дрехи
– Капачката на резервоара не е интегрирана в системата за централно заключване
Заключение
Евтино, икономично, надеждно и с колкото искаш място
Renault Grand Kangoo си извоюва място в сърцата на хората от редакцията. Автомобилът не се спираше пред никакви приключения – транспортиране на парапланери, подслон и гараж в лагера на пилотите на Льо Ман, където приюти една Honda Monkey и един уморен спортен редактор. Mercedes прави от него своя Citan – и свидетелства за трайните качества на двигателя и трансмисията на Renault. Модел, който умее страшно много неща и чиито малки слабости лесно могат да бъдат извинени.
Текст: Малте Юргенс
Снимки: Юрген Декер, Дино Айзеле, Росен Гарголов, Клаус Мюлбергер, Артуро Ривас, Ханс-Дитер Зойферт, Себастиан Ренц, Герд Щегмайер, Уве Зайц