Блестящата в син тон с екзотичното наименование „Мавриций” Laguna Grandtour 2.0 T с автоматична трансмисия успя да преодолее 100 000-километровата дистанция само за две години и малко. След разочароващото представяне на предходния модел автомобилът имаше доста да наваксва. Успя ли да го постигне наистина?
Като знаем с кого и с какво трябваше да мери сили, след 100 000 километра можем да кажем, че Laguna сърцато се пребори с всички премеждия. Отвътре кожата и декоративната дървесина са получили единствено благородна нежна патина и само лоши пътища могат да събудят в иначе непознаващото тропане комби тихо подсвирване като на щурче, скрито някъде в арматурното табло. А отвън с блестящия си лак автомобилът изглежда като неупотребяван. В действителност обаче му се наложи да преживее сблъсък със сърна в гората (победа с нокаут за Renault) и леко стълкновение с един Jaguar на шосе В10 (почти равен резултат). След подобни двубои синьото комби посрещна невъзмутимо нахапването от гризачи и белега върху предния калник, оставен от позорно избягал камион.
Впечатляващ напредък
Всички бойни рани са само подробности без значение за общото класиране. За него обаче е важна надеждността. Тук Laguna не може да се гордее с потеклото си – нейният предшественик натрупа в маратонския тест седем извънпланови престоя в сервиз и 18 наказателни точки за дефекти, много от които зясягаха електрониката.
Laguna 3 не беше сполетяна от подобни неприятности, още на старта тя се държеше солидно и получи похвали за изобилното си оборудване, включващо система за навигация, кожени тапицерии и биксенонови светлини. Причината моделът да носи и известни разочарования при дълги пътешествия е настройката на ходовата му част. Въпреки че поради непрецизната и бедна на информация за пътя кормилна уредба автомобилът е извън всяко подозрение за спортен характер, той подскача по неравностите с твърдото си окачване. Иначе спокойното движение по дълги маршрути никак не му е чуждо.
В такива случаи шестстепенната автоматична трансмисия и двулитровият мотор сътрудничат гъвкаво помежду си. Скоростната кутия сменя плавно „дългите” предавки и не принуждава слабоватия при потегляне и леко измъчен въпреки принудителното пълнене двигател да работи на високи обороти. Не толкова хармонично се справя тандемът между мотор и трансмисия при по-динамично шофиране. Тогава автоматикът се обърква и скача нервно от една предавка на друга. Ръчните намеси помагат само отчасти, защото в такива случаи предавателната кутия превключва нагоре със забавяне, а надолу със сътресения.
Цифрите говорят
Силовият тракт е далеч от идеята за икономии; средният разход на Laguna е 11,2 литра на 100 км – повече, отколкото показа по-мощният с 30 к.с. VW Passat Variant 2.0 TFSI (10,8 л бензин 98 на 100 км) в маратонския тест на auto motor und sport. Това, че Laguna се задоволява с бензин 95, намалява донякъде разноските, но не и неудоволствието от малкия пробег с едно зареждане. Също толкова трудно се свиква с ергономията. Превключвателите и бутоните са пръснати така, сякаш са ги изстреляли към арматурното табло от голямо разстояние с ловна пушка, подобно на сачми. Превключвателят за темпомата е попаднал между предните седалки, този за отоплението на седалките – върху основата на долната им част, а парктроникът е пред лявото коляно. Положителна оценка получава лесната за програмиране навигационна система, която бързо изчислява маршрутите.
За комби от средния клас с дължина 4,80 метра мястото на задните седалки и товарният обем (от 508 до 1593 литра) изглеждат по-скоро скромни. Ford Mondeo Turnier (от 554 до 1745 литра) или Skoda Superb Combi (от 633 до 1865 литра) транспортират своите пътници и багаж доста по-нашироко. Grandtour обаче не желае да бъде най-просторният, а предпочита да е елегантен и интелигентен – с полегата задна част и практични детайли като задните облегалки с предварително опънати пружини, които при едно движение на пръста се сгъват до равно положение, с ниския долен праг на багажника, с отделно отварящото се задно стъкло или с ефикасния автоматичен климатик, който надеждно поддържа зададената температура и по желание модулира фино интензивността на въздушното течение.
Това бяха основания в редакционния парк Laguna да се радва на голяма популярност и поне в началото, на добро здраве. Понеже до километър 61 077 разходите за ремонт възлизаха на 1,56 евро за една счупена щипка за подпорката на предния капак, решението на Renault да предожи за новите си автомобили гаранция за три години или 150 000 километра не изглеждаше твърде смело. Тогава обаче започнаха ядовете с предавателната кутия.
Започва да става интересно
Когато броячът на скоростомера показваше 61 077 километра, на дисплея се появи съобщение за прегряване. След повторно стартиране на автомобила предупреждението изчезна – за да се появи отново след 2643 километра. В паметта нямаше запис за дефект, но майсторите в сервиза решиха да сменят цялата трансмисия. Така първото незапланувано посещение в работилницата се увенча с трансплантация на предавателна кутия. Извън гаранцията и при липса на добра воля от страна на фирмата тази замяна би струвала 10 053 евро и 57 цента – повече от едно ново Twingo. Подобна капитална повреда няма как да не се отрази и върху мястото, което Grandtour заема в класацията според индекса на повредите.
В сравнение с този удар втората неприятност – дефекти при един термодатчик и уреда за управление на впръскването – изглежда почти безобидна, още повече че и тези части биват сменени в рамките на гаранцията. Не така стоят нещата обаче с консумативи като спирачните накладки и дискове, за които по време на целия маратон са платени 966 евро (при Passat 252 евро). Не по-окуражаващи са и разходите за редовното обслужване – напоследък от Renault удължиха сервизните интервали за Laguna до 30 000 километра, но на тестовия автомобил все още му се налагаше да посещава сервиза на всеки 20 000 км. За това бяха похарчени общо 2178 евро, като 500 от тях отидоха само за масло. За сравнение: на Passat му бяха необходими само три проверки, които заедно с маслото струваха 927 евро. Високите разходи за поддръжка и бензин повишават общите разноски до 19,2 цента на километър.
И така въпреки добрия общ резултат на Laguna Grandtour в маратонския тест бъдещите притежатели на френското комби би трябвало да помислят предварително дали могат да си го позволят.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: ams
Оценка
Renault Laguna Grandtour 2.0 T
Трето място в класацията на auto motor und sport според индекса на повредите. Два извънпланови престоя в сервиз. Задоволителни динамични характеристики, висок разход от 11,2 л/100 км. 53,5 процента овехтяване. Големи разходи и кратки интервали за редовна сервизна поддръжка (20 000 км).
Технически данни
Renault Laguna Grandtour 2.0 T | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 170 к.с. |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 220 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
11,2 л |
Базова цена | --- |
Обективен
Сменили са трансмисията след две светвания на лампата, защото действието се е развило в Германия и защото това е автомобил купен от АМС за маратонски тест. Т.е. ако дефектира кутията ще има повече наказателни точки. Затова са действали превантивно. Ако действието се развива в България, в гаранционния срок никога няма да ти сменят кутията без да е тотал щета или всячески ще ти обясняват как това е напълно нормално. И като се счупи след изтичане на гаранцията - жална ти майка - 10 000 евро.
до цецко
Не прочете ли статията или само коментарите? Мазда е безпорният лидер по надежност според декра и тестовете за издражливост. Това, че рено правят реклама, която твърди, че вече правят по качествени автомобили е ясно доказателство какви боклуци са правили ( за мен и правят). Както се пише в поредния тест малко по надежден от предишния, но не достатъчно. С оглед на българските пътища, рено е един от лошите избори за автомобил.
цецо
коментарите ви не са уместни лагуната е на 3 място по повреди в германска класация и стои по добре от марки като бмв опел и мазда нещо не сте в час маи а
Aнонимен
Абе хора става въпрос,че Renault имат нова и доста интересна стема за която и дума не се обелва.Не само за слалом подобрява се цялостното поведение на автомобила.Ако левите или десните две колела на автомобила попаднат върху сняг или лед и автомобила поднесе,а другите две са върху асвалт 4 control взима мерки и не се налага да контрираш с волана(все пак няма система която да преодолява законите на физиката),но това прави автомобила по-сигурен,особено по нашите "добре почистени пътища" през зимата.А че Порше е супер кола спор НЯМА!
Aнонимен
Клипът е чисто рекламен. Гледах го, поршето е обикновения бокстер. 911 е със задно разположен двигател, бокстерът не е такъв автомобил. Неговият двигател е позициониран по средата. Когато клипа е правен от рено естествено е, че ще бият порше.
Aнонимен
Не си ли чувал за проблемите на колите със заден мотор? Става въпрос за слалом, не за скоростен тест. Знаеш вероятно за завиващите задни колелета при някои от модификациите на Лагуната, които й помагат в слалома.
Aнонимен
Koi znae kakva reklama si gledal, reno da pobedi porsche....mani...mani
Aнонимен
Баце слалом е минаване между конуси.Не съм се объркал,влез вав Vbox 7 и гледай.И ако пак мислиш че си измислям пиши...
everest
dobra kola po defekti e na 3 mesto niama kvo da se kage samo audy fw sa pred neya no pasata e nare4en ve4nia pacient v ab s 17 povredi
Aнонимен
Bace kak po-to4no Lagunata 6te pobedi Subaru ili Porsche v slalom sled kato niama v gamata si motor po-mo6ten ot 200 konia. Malko si se oburkal mi se sruva. Ina4e kato tehnika e ravnostoina na Passat suglasen sum, a dizainut e vupros na vkus
Aнонимен
Абе госпда стига с рекламите на Passat.Lagunata е супер кола.Има по богато оборудване и по-ниска цена.Има 4control,с когото надвива в слаом машини като Subaru i Porshe,ама един професор каза,че това не било никаква иновация.Има един от наи-мощните дизели в диапазона до 2 литра обем.Защо не напишете нешто за 4control,с който Passat не разполага(или темата е ЯКО неудобна......А?Защо не взехте да тествате 2,0-dsi(178),а тествате по-старите мотори.И използваите умело калкулатор като изчилсявате разхода на гориво(400г разлика),а добре подчертаните 30кс дали не идват от А98,двата мотора са различно изградени.Вземете,че сравняваите дизел по-обективно е!Или чакате нов агрегат(по-добар)да зе появи за Passat...a....?
Aнонимен
\"Интересна\" статия! В специализирано издание/сайт да кажеш, че е светнала 2 пъти лампата за прегряване и са ти сменили скоростите и на йота даже да не разчоплиш аджеба защо пък точно това... Немога да се съглася, че е компетентно... Рмн.Бо
Aнонимен
Е това го разбрах - ако спирачките ми не държат се сменя двигателя, което неиминуемо се отразява \"върху мястото, което Grandtour заема в класацията според индекса на повредите.\" Ако копчето на задната облегалка затегне при свалянето й се сменят Макферсоните. А ако двадесет години са те критикували, че окачването ти е много меко не го сменяй с твърдо, защото тогава пък същите ще кажат, че е много твърдо. Ако е сладко се иска да е кисело, а като ти го поднесат кисело се вика: да ама що не е сладко. Само дето Рено, Пежо и Ситроен са на 17, 18 и 20 място според АДАК. На престижното 16 масто са Фолксваген. Моля и колегите с БМВ-та да не се обаждат и особено тия с Ауди, най-вече А4 с железните предници, че и Q7-ци с трошливи типтроници, както става ясно от някои колеги, които са възхитени от съотношението между цената и качеството на същите. Я се запознайте по-обстойно с особеностите на моделите и проблемите, които те създават и тогава приказвайте. А това, че за немците хубава чуждестранна марка няма не е никаква канспирация, а всеизвастна тенденция, от която те изобщо даже не изпитват никакво неудобство. Важното е да продават колите си и борбата им не е за няколкото човека тука дето си блъскат мозъците с глупости, а за огромната маса платежоспособни бургери, които трябва да четата само едно и също, което недвусмислано да изтъква немското качество пред конкуренцията, а дали това е точно така ии къде са нюансите кой му пука. Не че подлагам немците под въпрос, ама хайде сега - то французи и италианаци въобща не могат да правят коли. Пък да не говорим за японците и корейците, които са на първите 5 места в същата тая класация, но този въпрос се подминава с мълчание от същите тези германци, които са в подробности загрижени за лампичката на лагуната или за това, че подскочила на някоя неравност.
Aнонимен
Електрониката на роувър е същата. Светят индикаторите за бензин и за масло. От сервиза лесно премахнаха проблема със бензиновия индикатор, но маслото продължи да си свети. Карах го до край със светеща лампа. Между другото същият проблем го има и пасат ве8. Някой хора много се "плашорат" от германците и ги виждат навсякаде.
Aнонимен
Разконспирира ги!!!
Aнонимен
Много интересно, лампичката светнала веднъж , след сумати километри пак и те хоп сменят цялата кутия ,без опит в сервиза да оправят тази дреболия от някоя връзка или датчик.После плашат с 19% по-скъпа подръжка , което ако вярно са по-малко от 200евро . На фона на цената на автомибила не виждам кой би стреснал. Обаче плашорим, та да не би някой да пропусне да си купи \"правилната\" кола тоест Фолксваген !
Aнонимен
В ауто билд статията също не беше толкова критична, колкото някой твърди.... Освен ако не си чел за предишния модел.
Aнонимен
Dobre be ako se pre.be skorosnata kutiq na nekoq nemska she dade 5 pyti poveche ot na frenskata a samite nemski koli sa dosta po skupi.
bmw
Za frenska karuca edna skorostna kutiq i nqkoi "drebni" problemi za 100 000km sa ni6to.
Aнонимен
Za teb smenena transmisia maluk problem li e pi4. Vse edno da ti smeniat dvigatelia..tva e osnoven agregat v kolata..na tova ako mu vikash ka4estvo za 100 000 km samo
Aнонимен
Освен сменената трансмисия не виждам какво лошо са написали, а не можеха да го премълчат, нали? Няколко човека коментират, малко са чели за какво става въпрос.
Aнонимен
МАЙ ВСЕКИ СИ ХВАЛИ СОБСТВЕНАТА СТОКА- ГЕРМАНСКАТА РАЗБЕРА СЕ
Aнонимен
Толкова е прочел статията:)
boro
Кой казва, че е боклук? Напротив, казват, че е доста по-надеждна от предишната!
Aнонимен
Druga podobna statia na Auto Bild izkara novata Laguna dosta nadejdna i spolu4liva, tuk kazvat 4e e bokluk. Po4nah da se oburkvam ve4e
rudarski
Абе няма какво да мислят - Пасат му е майката и верселям! Особено след поредната рекламна статия.....Тия хорица сигурно и нощем, докато спят, бълнуват за Пасати и Голфове...