Новият Master и обновеният Trafic са устремени към върха на световния лекотоварен Олимп
Когато от Renault говорят за своята лекотоварна гама, винаги споменават факта, че са европейски лидер по продажби в сегмента на вановете (имат се предвид лекотоварните модели без пикапите). И понеже това е така от 1998 г. насам, вече възприемаме този факт като някаква даденост, без да се замисляме колко много промени са настъпили оттогава в автомобилната карта на света и какви сериозни усилия са били необходими, за да се запази тази водеща позиция. Нещо повече – както съобщават от Groupe Renault, през 2018 г. концернът е поставил нов световен рекорд по продажби с 619 229 регистрирани лекотоварни автомобила.
Тазгодишното обновяване на две от основните бойни единици в похода на французите към световно господство в сегмента – вановете Trafic и Master, показва нагледно начините и средствата, с които стратезите на Renault успяват да привлекат и задържат като свои клиенти хора и фирми от различни браншове, свикнали да преценяват трезво разходите и ползите, преди да похарчат парите си за някоя работна машина.
Традиции в лекотоварния сегмент
Успешните серии Trafic и Master, наследили през 1980 г. Renault Estafette (1959–1980), са прояви на традиционната ангажираност на марката с автомобилите за градски доставки. Още първият четириместен модел на Луи Рено – появилият се през 1900 г. Voiturette Type C, получава година по-късно лекотоварен вариант с четвъртита затворена каросерия. Годините на възстановяване след Първата и Втората световна война раждат съответно Renault Type II Fourgon (1921) и Renault 1000 kg (1947–1965), предшественик на конструирания с предно предаване Estafette.
Trafic и Master, първоначално произвеждани в Батийи, от второто си поколение се сдобиха с роднини в семействата на Opel и Nissan. Аналозите на Trafic слизаха от конвейерите в Лутън, Англия, като Opel/Vauxhall Vivaro и в Барселона като Nissan Primastar (по-късно Nissan NV300). Самият Trafic също мигрира към Лутън и Барселона, но през 2014 г. третото поколение отново се завърна в родината си, този път в завода на Renault в Сандувил, който тази година празнува своя 55-годишен юбилей, 8-милионния си произведен автомобил и 500-хилядния Trafic. От 2016 г. Trafic се предлага и като Fiat Talento, който също идва от Сандувил, както впрочем и аналогът Nissan NV300. През 2018 г. спря производството на Opel/Vauxhall Vivaro, които година по-късно се появиха в ново изпълнение върху платформа на актуалния си собственик PSA. Master и неговият събрат Opel/Vauxhall Movano продължават да се произвеждат в Батийи, а версията на Nissan, която отначало се наричаше Interstar, сега носи името NV400. В същия завод ще слиза от конвейерите и конструктивно идентичният с тях нов ван на Mitsubishi.
Какво ново?
При обновяването на моделите стилистите и конструкторите са търсели едновременно модернизация и приемственост – все пак става дума за утвърдени бестселъри. Физиономията на новия Master е станала по-внушителна с голяма изправена решетка, С-образните дневни светлини идентифицират марковата принадлежност, а новият модерен цвят „Urban Grey” (предлага се и за Trafic) може би ще допадне на доставчиците и куриерите, предимно младежи, които ще шофират вановете. Както те, така и всички останали водачи ще оценят изцяло обновения дизайн на арматурното табло и седалките, многобройните удобства, местата за съхраняване на различни предмети с обща вместимост до 105 литра, индукционното зарядно устройство за смартфон, мултимедийните системи R-LINK Evolution и Media Nav Evolution, съвместими с Android Auto и Apple CarPlay.
Към предлаганите досега системи за подпомагане и безопасност (за спазване на лентата, помощ при паркиране и камера за заден ход) са добавени асистент за стабилност при страничен вятър (активира се над 70 км/ч и компенсира до 50% от страничното отклонение), постоянно работеща камера за обратно виждане, датчици за паркиране отпред и предупреждение за превозно средство в сляпата зона встрани от автомобила.
До голяма степен сходни са и мерките за осъвременяване на Trafic, който освен споменатия нов цвят също получава фирмения светлинен подпис, обновено арматурно табло и тапицерии, мултимедийните системи, вместилища за багаж и т.н. И при двата модела е подобрено осветлението на товарния отсек.
Безкрайно многообразие
При избора на лекотоварен и изобщо на професионален автомобил купувачът обикновено има ясна представа за точните си потребности от полезен товар, вместимост, мощност, размери и т.н. – иначе може да влезе в излишни разходи или пък да не разполага с нужния капацитет. За да не изтърве клиента, един голям производител като Renault задължително трябва да предлага разнообразни възможности и комбинации. Trafic например може да се поръча във версия ван с две дължини (с различно междуосие) и две височини. Четирите комбинации имат товарен обем от 5,2 до 8,6 куб.м. Вариантите с голяма кабина (crew cab) са с две дължини и товарен обем 3,2 и 4,0 куб.м. Версията с товарна платформа е само с по-голямата дължина. Пътническото изпълнение предлага място за девет души и 1,8 куб.м багаж, като с изваждане на задните редове седалки товарното пространство нараства до 6 куб.м.
Още по-голямо е разнообразието при новия Master с предно предаване. Тук възможните дължини са три, също толкова са и височините. Обемът на товара варира между 8 и 14,8 куб.м. При моделите със задно предаване дължините и височините са по две, но има и избор между двойни и единични задни колела. Товарният обем тук се движи между 12,4 и 17 куб.м. (Други фирмени източници посочват като максимална вместимост 22 куб.м).
Реално предлаганите версии са много повече – 275 за Trafic и 350 за Master. Тук на помощ на купувачите идва марката Renault Pro+, за да ги ориентира в това безкрайно многообразие от професионални модели за различни цели. Мрежа от почти 400 одобрени производители на каросерии в 30 страни трансформира автомобилите според нуждите на клиента.
С чисти дизели
Най-съществената новост и при двата модела са двигателите, повечето от които вече отговарят на стандарта Euro 6d-Temp. Моторната гама на Trafic започва от 1,6-литров дизел с 95 к.с. (реликт от предишната моторизация, който едва ли ще се предлага дълго и навсякъде) и продължава с три версии на двулитров дизелов агрегат със 120, 145 и 170 к.с. (отговарят на Euro 6d-Temp), като двете по-мощни може да бъдат комбинирани с шестстепенна автоматична трансмисия с два съединителя Getrag.
Задвижването на Master се осъществява от 2,3-литров дизелов мотор, който във версиите с предно предаване е с нива на мощност от 135, 150 и 180 к.с. (Euro 6d-Temp), а във вариантите със задвижване на задните колела – 130, 145 и 165 к.с. (Euro 6d).
Когато излизаме на пътя с новия Master, впечатление прави подобреният комфорт на шофиране, добрият обзор с помощта на новата камера за обратно виждане, приличната тяга на дизелите. Едва във версията със задно предаване и двойни задни колела усещаме, че все пак управляваме товарен автомобил – както по твърдостта на предвиденото за по-големи товари окачване, така и по предавателното отношение на кормилния механизъм и по-слабото обезшумяване.
От друга страна, обновеният Trafic, особено с най-силния дизел и автоматична трансмисия, се шофира и усеща просто като голям, мощен и модерен семеен ван, в който не се долавя почти нищо лекотоварно. Може би причината за това впечатление е, че изпробвахме шумоизолираната пътническа версия, на която предстои да се конкурира с модели като VW Multivan и Ford Tourneo Custom.
В това отношение от Renault си поставят много по-широки и амбициозни цели, залегнали в програмата Drive the Future, според която в рамките на няколко години алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi трябва да стане световен лидер в сегмента на лекотоварните автомобили с два и половина милиона продажби.
И като стана дума за бъдещето – днес то се олицетворява в най-голяма степен от електрическите модели, в случая Master Z.E. Ванът притежава литиево-йонна акумулаторна батерия от ново поколение с капацитет 33 кВтч, задвижва се от електромотор с мощност 57 кВт (76 к.с.) и се зарежда напълно за шест часа от уолбокс с 32 А/7,4 кВт. Реалният му автономен пробег е 120 км, което го прави напълно подходящ за доставки от „последна миля” в големите градове.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Владимир Абазов, Renault