Новият Megane има всички основания за съперничество с най-добрите в компактния клас
Не е необходимо внимателно вглеждане в този автомобил, за да се открият характерните елементи на новия стилистичен почерк на Renault. Едновременно с това Renault Megane запазва някои характерни форми и пропорции от предишното си, трето поколение, като например силуета на зоната около задната колонка. Няма обаче как да не забележите доста по-скулптурираните, изваяни, динамични и като цяло по-сложни от производствена гледна точка повърхности. Присвитите предни светлини се очертават от значително по-големи като очертания и прорязващи долната повърхност основни дневни светлини, които създават доста различно от конвенционалното и някак много характерно излъчване. Така физиономията, увенчана с големия марков знак на Renault, става силно познаваема и в огромна степен следва стилистичните линии на Talisman. Тънките задни светлинни елементи, присвиващи се стремително към задния марков знак със скосявания, наподобяващи решенията при предната решетка, довършват тази динамичност в композицията, а характерната извивка в зоната на задните колонки е силен израз на дизайнерската линия на Megane. И без крайни стилистични решения като тези на хечбек версията на второто поколение Renault Megane, новият модел има характерен облик и силно емоционално излъчване. Дългият 4,36 метра автомобил безспорно излъчва динамика и стремителност, принос за което имат не само дизайнът, но и общите пропорции – по-голямата дължина с 6,5 сантиметра и по-малката височина с 25 милиметра, съчетани пет сантиметра по-широка следа и нараснало с 2,8 сантиметра междуосие. Дали това ще повлияе на динамичните качества? Време е да проверим.
Като начало обаче няколко думи за вътрешния простор. Последният в голяма степен наподобява по размерите си този на новата Astra, а във висококачествените седалки се чувствате в добри ръце – това важи както за предните, така и за задните. Качеството на материалите и изработката е високо и се доближава до това на по-луксозни модели. Меките материали с чиста сглобка обаче контрастират с някои по-твърди пластмасови детайли като части от облицовките на вратите и елементи под арматурното табло. И това отношение Renault Megane е съпоставим с нивото на Astra.
Има обаче нещо, с което обаче той изпреварва и Golf, и Astra – докато водачите на моделите на VW и Opel разчитат на класически инструментални прибори и сравнително малки монитори, тези на Renault Megane имат на разположение по-модерна композиция от аналогови и виртуални прибори и до 8,7-инчов голям вертикален сензорен екран, от който могат да се управляват функциите на навигационната система, мултимедията и прочее в множеството менюта. Мнозина могат да се загубят сред тях, но любителите на таблети ще изпитат истинска радост.
По-малко радости предизвиква багажникът – по незнайни причини задната броня навлиза силно в багажното отделение, а когато задните седалки се сгънат, се оформя стъпало. Жалко, защото иначе френският автомобил предлага доста сериозния обем от 384 до 1274 литра. Astra, която разполага с двоен под на багажника, в този вариант има 310 литра, а без него са 370 литра. Едва нивото на Golf достига горе-долу това на Renault.
Техническата основа на четвъртото поколение на Renault Megane е новата платформа CMF на концерна Renault-Nissan, която се използва и за Talisman и Espace. За задвижването първоначално ще се използват три турбодизелови (с мощност от 90 до 130 к.с.) и три бензинови турбомотора (от 101 до 205 к.с.). На разположение на клиентите ще и трансмисия с два съединителя. По-късно ще последва 1,6-литров дизелов двигател с каскадно пълнене с два турбокомпресора с мощност от 160 к.с. – точно толкова, с колкото ще разполага и подобен конкурентен агрегат на Opel. Върхови за гамата ще е Megane GT с 1,6-литров двигател с мощност от 205 к.с., седемстепенна трансмисия с два съединителя, спортни седалки, страхотен звук и системата за завиване на четирите колела на Talisman. За GT обаче ще трябва да се почака още малко. Шофираният в теста 1,6-литров дизел със 130 к.с. по статистически данни разполага със 320 Нм въртящ момент при 1750 Нм, а субективно разгръща мощността си плавно и балансирано с мека и приятна работа. Перфектно допълнение към него е и шестстепенната механична трансмисия, превключваща леко и прецизно. Въпреки че окачването е стегнато и в съчетание със сравнително директното кормилно управление осигурява удоволствие от шофирането по завои, то щади пътниците си и не предава сериозни вибрации към купето.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
От Renault са справили чудесно с процеса на проектиране на новия Megane. Мястото в автомобила е в изобилие, шофираният дизел е мощен, тих и балансиран, гамата от предлагани задвижващи агрегати е достатъчно широка. Комфортът е на високо ниво въпреки стегнатото окачване и директното управление, които пък осигуряват удоволствие при шофиране по завои. Малкото евтини пластмаси в интериора не влошават общото усещане за високо качество. В трудния компактен клас този автомобил определено има значителни повече шансове от предшественика си.
Текст: Михаел фон Майдел, Георги Колев