Първа среща с новото издание на расовия компактен атлет на Renault Sport
Предшественикът на Renault Megane R.S. вдигна изключително високо летвата при спортистите от компактния клас – в продължение на години той заслужено се ползваше с реномето на един от най-добрите, а в някои отношения безспорно и най-добрият спортен модел в компактния сегмент, а рекордът на Нюрбургринг беше само едно от множеството свидетелства за огромния потенциал на тази машина. Сега дългоочакваната поява на неговия наследник е вече факт, а очакванията към нея съвсем логично са силно завишени.
Лаковото покритие Tonic Orange несъмнено подхожда великолепно на предизвикателната визия на Megane R.S., но истината е, че какъвто и цвят да изберете за този спортист, излъчването му си остава все така респектиращо. Защото тук разширената следа, издутите калници, големите колела, огромните вентилационни отвори, спойлерите и задният дифузор не са някаква форма на бутафория или напразно обещание за спортни изживявания. Традиционно за Renault Sport, всички елементи имат реална функция и са родени от моторните спортове. И това се усеща с всяко завъртане на волана, с всяко подаване на газ и с всяко натискане на спирачките.
Нов 1,8-литров двигател с 280 к.с.
Задвижването е поверено на изцяло нов 1,8-литров двигател с принудително пълнене от двуструен турбокомпресор. Снабденият с директно впръскване на горивото агрегат започва да тегли уверено още от съвсем ниски обороти, а наличният в забележително широкия диапазон между 2400 и 4800 оборота в минута максимален въртящ момент от 390 нютонметра впечатлява еднакво както при динамично, така и при нормално шофиране.
Истински шосеен състезател
Както и при предишния модел, водачът може да се радва на някои твърде симпатични заемки от състезателните автомобили, като например маркираната с червен шев централна позиция на волана и акустичното предупреждение при активиране на ограничителя на оборотите при 6000 об./мин. Настройката на окачването и управлението е подчертано агресивна, а при активиране на режим Race, който деактивира електронната стабилизираща програма, поведението на автомобила започва да напомня на истинска „бегачка“. Принос за страхотната управляемост има и системата за насочване на колелата на задния мост 4C Control, която носи допълнителна спонтанност в завои при по-ниска скорост и повече стабилност при високо темпо. Да кажем, че спирачките на Megane R.S. са просто добри и отговарят на характера на автомобила, би било крайно омаловажаващо – защото те са направо удивително добри, а ефективността им не отслабва и при много сериозни натоварвания. За голямо наше удоволствие тестовият екземпляр не беше екипиран с набиращата все по-голяма популярност трансмисия с два съединителя EDC, а с класическа механична предавателна кутия, осигуряваща възможно най-автентично изживяване зад волана със своя къс, стегнат и съвършено ясно дефиниран ход при превключване.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов