Renault Megane Sedan показва недвусмислено, че седаните имат бъдеще в компактния клас
Въпросът защо традиционните видове каросерии губят пазарни територии за сметка на всевъзможни нови кръстоски, варианти и деривати няма прост и еднозначен отговор, но в основата му несъмнено стои промяната в потребителските изисквания и нагласи, растящото многообразие от индивидуални вкусове и силата на модните течения, които варират силно в различните части на света. В Европа този процес тече с постоянни темпове вече над две десетилетия и е особено добре изразен в малкия и компактния клас, където кросоувърите напоследък успяват да застрашат дори емблематичния за тези пазарни сегменти хечбек. Независимо от доказаните предимства на схемата с пет врати по отношение на практичността и оптималното използване на вътрешното пространство при минимални външни габарити, в момента тя е изправена пред сериозно предизвикателство в лицето на малките SUV например. Какво остава за класическия седан на този фон?
Елегантна външна линия
Немалко, съдейки по формите на новия Mеgane Sedan, при който добрата стара схема с четири врати е приближена максимално близо до излъчването на спортно купе – определено не е случаен фактът, че на много пазари моделът се предлага с името Mеgane Grand Coupe. Характерната физиономия е добре позната от новото поколение на хечбека, но останалото в каросерията е нова, много сполучлива стилистична трактовка на триобемната концепция, в която плавната линия на покрива е съчетана с комбинация от силно скосено задно стъкло, клиновиден профил под линията на остъкляването и находчива пластика в задните колони. Всичко това създава визуално впечатление за изнесено назад пътническо пространство и стопява напълно един от основните проблеми на седаните – тежестта на багажния отсек, нарушаващ хармонията в силуета. В същото време в Renault са успели да запазят практичната тежест на този обем, който традиционно е сред първостепенните мотиви за покупката на седан. Елегантно оформената задна част с внушителни светлини крие цели 550 литра и дава възможност за превоз на товари с дължина над метър и широчина близо метър и половина без необходимост от сгъване на седалките. В основата на тези възможности несъмнено е междуосието от 2,71 метра, което е с четири сантиметра по-дълго от това на хечбека и идентично с това при комби версията на Megane. Достъпът до багажника се улеснява от сравнително ниския праг и широкия заден капак, който може да се отваря и с движение с крак под задната броня при допълнително предлаганата система Easy Trunk Access.
Позната вътрешна атмосфера
Част от споменатото допълнение към междуосието очевидно е използвано в зоната на втория ред седалки, където просторът допълва удобството на втория чифт врати и съперничи достойно на моделите от горния клас. Останалото в интериора на Mеgane Sedan се придържа към вече установените при хечбека високи стандарти по отношение на ергономията и централизираното управление на функциите посредством системата R-Link с внушителен таблет (7 или 8,7 инча в диагонал) на централната конзола и възможностите за индивидуални конфигурации, осигурени от допълнително предлаганата Multi-Sense с режими Eco, Comfort, Sport, Neutral и Perso. Тези модерни решения дават добри възможности за връзка с лични мобилни устройства, а богатството от електронни системи за базопасност и подпомагане на водача хармонира с високото качество на изпълнението и отличния за този клас подбор на материалите.
Зад волана на версията Energy dCi 130.
Гамата на модела включва два бензинови (SCe 115 и TCe 130) и три дизелови варианта – Energy dCi 90, Energy dCi 110 и Energy dCi 130, които могат да бъдат съчетани с механична (5 и 6 степени) или с автоматизирана EDC трансмисия с шест или седем степени.
Най-мощната дизелова модификация е единствената, която не може да се комбинира с EDC, но работният профил на турбодизеловия агрегат се оказва много сполучливо допълнение към подредбата на шестстепенната механична трансмисия. Нещо повече – комбинацията осигурява на водача комфорт и увереност, които отговарят много добре на цялостния характер на седана. Друго безспорно доказателството за качествата на точно тази конфигурация между двигател и скоростна кутия е забележителната икономичност на автомобила - дори при продължителни преходи по магистрала с включена климатична инсталация разходът едва надвишава 5,5 литра на 100 км, а при по-икономичен стил на шофиране по извънградски шосета дори пада до между 4 и 4,5 л/100 километра. Плавната работа на силовия тракт с ниски нива на шума дори в режим Sport е важно предимство по отношение на комфорта, който преобладава и в поведението на пътя.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Модерен седан, който съчетава класическите силни страни на триобемната каросерия по отношение на пространството и комфорта с много привлекателен дизайн, високо качество на материалите и изпълнението, ергономично арматурно табло и много добро, подходящо за пътуване на дълги разстояния поведение на пътя. 1,6-литровият dCi 130 приляга прекрасно на характера на Megane Sedan и напълно заслужава да бъде окачествен като един от най-добрите, а може би дори най-добрият четирицирлиндров дизелов двигател в своята категория.
Текст: Мирослав Николов, Божан Бошнаков
Снимки: Renault