На пътя с компактния електрически модел, чиято поява беше чествана като „ренолюция“
Когато през септември 2021 г. представиха Mégane E-Tech Electric на автомобилното изложение в Мюнхен, хората от Renault бяха подготвили видеоклип, в който се казваше „inventée en France, pas en Californie, sorry“ („Изобретен във Франция, не в Калифорния, сори“). Освен че създаваше настроение, закачката с Tesla говореше за порасналото самочувствие на френската марка, която с моделите Zoe, Twizy и др. вече е натрупала солиден опит в електрическата мобилност с над 300 000 продадени автомобила.
Сега французите заявяват, че електрическото настъпление ще продължи – с новата, обща за Алианса, платформа CMF-EV, и наричат тази усилена електрификация „ренолюция“. А на нас ни предстои да шофираме новия Mégane E-Tech Electric и да видим с какво може да зарадва бъдещите си купувачи.
Първото, което прави впечатление, е съчетанието между компактни размери и хармонични форми. Въпреки че е по-къс с цели 16 сантиметра от Mégane с ДВГ, с който общо е само името, E-Tech Electric не изглежда прекалено висок и се възприема повече като хечбек, отколкото като кросоувър. Причината, от една страна, е скромният просвет, а от друга – плоската батерия, чиято дебелина е само 11 сантиметра. Така общата височина от 1,51 м, голямото междуосие с къси надвеси и тъмните защитни пластмаси в долната част удължават визуално силуета отвъд реалните 4,20 м.
Подозрението, че компактните размери водят до ограничено пространство за багаж, не се оправдава. Багажникът побира 440 литра, при сгъване на задните седалки обемът нараства до 1332 л. Под тях остава и място за зарядните кабели. Хубаво би било обаче да бъде поръчана камера за обратни виждане, каквато има в нашия тестов автомобил. Така независимо от броя на пътниците и превозвания багаж водачът може да следи целия трафик отзад, прожектиран в огледалото за обратно виждане.
Четири режима на шофиране
За разлика от други електромобили обаче тук липсва втори багажник отпред. Там е задвижващият електромотор, чиято мощност може да е 96 кВт (130 к.с.) или 160 кВт (218 к.с.), като максималният въртящ момент е съответно 250 или 300 Нм. Първият вариант е комбиниран с батерия с капацитет 40 кВтч, при втория по-големият (и по-тежък със 100 кг) акумулатор поема 60 кВтч и според WLTP би трябвало да осигури пробег до 470 км.
Когато наближите автомобила с ключ в джоба, светлините изпълняват специален приветствен ритуал, а потъващите дръжки на предните врати се подават навън. След като заемете мястото зад подравнения отдолу и отгоре волан, погледът ви попада върху комбинация от два дисплея с форма на завъртяна надясно буква Г. Точно пред вас е 12,3-инчовият екран за контролните уреди, който може да показва различни – по-подробни или по-семпли – комбинации от индикатори плюс навигационни карти.
На волана е разположен и бутонът за избор на режими на шофиране – три предварително зададени (Eco, Comfort и Sport) и един, който можете да конфигурирате сами (Perso). С тях се променят реакциите при натискане на тяговия педал, при завъртане на волана и т.н., но също и осветлението в кабината, визуализацията и цвета на уредите. А самото вътрешно осветление променя цвета си на всеки половин час в зависимост от времето в денонощието.
Десният екран, който в по-високите нива е 12-инчов, е предназначен главно за инфо-развлекателната система OpenR Link, която предлага всички възможности на Android Automotiv OS: навигация, асистент за гласови команди, към който се обръщате с „Хей, Гугъл!“, множество приложения и др. Разбира се, можете да свържете безжично и телефон на Apple. Сензорният дисплей е с висока резолюция и реагира много бързо.
Преместваме лостчето на волана в положение D, натискаме педала и Mégane E-Tech Electric потегля и ускорява с характерната за електромобилите спонтанност. И по-нататък, вече излезли на магистрала, усещането, че разполагаме с изобилие от мощност и тяга, не ни напуска – все пак 218 конски сили не са шега работа. Стандартният спринт до 100 км/ч отнема само 7,4 секунди, максималната скорост е ограничена до 160 км/ч Силата на рекуперация може да се регулира в четири степени – от свободно движение по инерция при отпускане на педала до усилено генериране на ток и намаляване на скоростта, особено подходящо и ефективно при спускане по наклон.
Спокойна динамика
По завоите на шосето за Велинград кормилната уредба проявява директната си настройка, която изисква известно привикване – предавателното отношение на кормилния механизъм е 1:12, затова са нужни по-внимателни движения с волана. Иначе тежката батерия на дъното, от една страна, увеличава склонността към презавиване, но от друга, залепва автомобила към асфалта благодарение на по-ниския с цели 9 сантиметра център на тежестта в сравнение с конвенционалния Mégane. Окачването е настроено доста комфортно и предразполага към спокойно, но достатъчно динамично управление.
Източник на спокойствие, особено на първокласно шосе и на магистрала, са и системите за подпомагане на водача. Автомобилът самостоятелно поддържа дистанция до движещото се пред него превозно средство, спазва лентата и ако е необходимо, спира или намалява скоростта, например преди кръстовища или след съответния знак за ограничение. Навигационната система показва възможности за зареждане по пътя и подготвя батерията, като я привежда в оптимален температурен режим.
Като стана дума за зареждане, ще кажем и че Mégane E-Tech Electric предлага голямо разнообразие от възможности – от домашен контакт, домашна зарядна станция, обществена зарядна станция и станция за бързо зареждане. От трифазен уолбокс (22 кВт) по фирмени данни автомобилът се зарежда за малко над три часа. На станция за бързо зареждане максималната мощност е 130 кВт, а 80 процента от максималния заряд се достигат за 40 минути.
Що се отнася до пробега, нашето шофиране показа онова, което знаехме от опита с други електромобили. При движение с нормална скорост през Велинград, Батак и Пещера до Пловдив изразходихме по-малко електроенергия, отколкото при директното връщане до София по магистралата. В първия случай автономният пробег би бил около 350 км, във втория – между 250 и 300. Тук от значение са и допълнителните консуматори, като климатик, отопление и др., затова можем да посъветваме автомобилът да бъде поръчан с термопомпа, която подобрява комфорта, пести енергия и повишава ефективността на батерията.
Цените на Mégane E-Tech Electric варират от 69 190 лв. за версията с по-слаб двигател и по-малка батерия до 92 300 лв. за E-Tech EV60 220 Optimum Charge.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Renault