Тест на актуалната версия на малкия френски електромобил
ZOE се появи на пазара за пръв път през 2013 година и още тогава се превърна в един от предлаганите на сравнително разумна цена модели с изцяло електрическо задвижване. Сега Renault представя автомобила в основно обновена форма и с нова, по-голяма като капацитет батерия, която позволява автономен пробег от 395 километра според критериите на WLTP.
Отвън дребосъкът е променен по-скоро слабо. Най-лесно забележими са разликите в предната част, чието изражение сега е значително по-категорично в сравнение с миловидния предшественик. Изпълнените изцяло с LED технология предни фарове също са модифицирани, а задните светлини са получили нова графика и динамични мигачи.
Батерия със сериозен капацитет
Най-съществената новост остава невидима за окото: предлаганата като опция батерия с нетен капацитет 52 киловатчаса. Новата батерия е по-тежка само с 20 килограма спрямо по-малкия вариант, като масата й се равнява на 325 килограма. По-достъпната версия черпи електроенергия от 41-киловатчасова батерия.
Интериорът е запазил мерките на досегашния модел, което на практика означава, че мястото на първия ред и в багажника е съвсем задоволително, а на втория ред е леко ограничено. Посредством сгъване на разделените в съотношение 1/3 към 2/3 задни облегалки вместимостта на товарното отделение може да бъде увеличена от 338 на над 1200 литра, което е действително добро постижение за представител на малкия клас.
Нова централна конзола
Напълно ново е оформлението на централната конзола, в чиято горна част при високите нива на изпълнение се перчи 9,3-инчов сензорен екран с висока резолюция. Добрата новина е, че климатичната инсталация се управлява от отделен блок и това значително подобрява ергономията. Позицията зад волана е необичайно висока, което пък от своя страна се отразява добре на обзора от мястото на водача. Страничното накланяне на каросерията се придържа в разумни граници, но по отношение на прецизността и най-вече на обратната връзка на кормилното управление има какво още да се направи.
Голяма част от детайлите в интериора са изработени от рециклирани материали, които са доста приятни както на вид, така и на допир. Делът на твърдите пластмаси е сравнително висок, но предвид солидната изработка това не би следвало да се приеме за негатив. Местата за предмети са много на брой и практично проектирани, а в нишата пред лоста за управление на трансмисията има два USB изхода. Модерната инфо-развлекателна система може лесно да се свърже със смартфон посредством Apple Car Play или Android Auto.
Осезаемо повече мощ
От Renault са отделили специално внимание на шумоизолацията, като напредъкът в това отношение е лесно доловим. Като приятен може да се окачестви и комфортът, осигуряван от сравнително меко настроената ходова част.
С новия си двигател моделът разполага със 136 к.с. и цели 245 нютонметра, което е с 27 конски сили и 20 нютонметра повече от преди. Междинното ускорение от 80 до 120 км/ч вече се изпълнява с две секунди по-бързо, а за класическия спринт от място до сто километра в час ZOE се нуждае от само 9,5 секунди (11,4 секунди при по-слабата версия). Максималната скорост достига 140 км/ч.
Изключително важен при всеки електромобил е въпросът с реалния пробег, който може да бъде изминат с едно зареждане на акумулаторната батерия. Няма нужда да обясняваме надълго и нашироко, че обещаният пробег според официалните норми е по-скоро добро пожелание, но е факт, че в реални условия автомобилът без никакъв проблем изминава около и дори над триста километра, което е наистина добър показател за класа на ZOE. Доста симпатичен за шофиране е режимът със засилена рекуперация, при който почти не се налага да ползвате педала на спирачките, освен при необходимост от рязко намаляване на скоростта на движение. Според данните на производителя дори при студено време човек може да измине около 250 километра до изчерпване на заряда на батерията.
Реален пробег от поне 300 км
Напълно естествено, това колко километра ще успеете да изминете без ново зареждане, зависи в голяма степен не само от климатичните условия, но и от топографските особености на отсечките, по които шофирате, от спецификите на трафика и най-вече от стила ви на шофиране. Ако редовно се радвате на изключително енергичното ускорение, което е запазена марка за електромобилите с техния голям въртящ момент, наличен още при потегляне, трудно ще постигнете рекордно добри показатели. Но пък е факт, че ако си позволявате подобни волности от време на време, а през останалото време имате разумен и предвидлив стил на каране, отново може да получите без някакви сериозни усилия споменатата вече реална автономност от порядъка на 300 км.
На 50-киловатова станция за бързо зареждане за половин час можете да заредите електроенергия, достатъчна за изминаването на 150 километра, а 80 процента от капацитета на батерията се запълват за малко повече от час.
По отношение на цените Renault ZOE продължава да бъде сред сравнително достъпните електромобили на пазара – най-базовото изпълнение се предлага срещу 65 690 лева, а вариантът с по-голямата батерия, но с по-слабия мотор, стартира от 67 150 лева. Изпробваната от нас върхова модификация със 136 конски сили започва от малко над 71 000 лева.
Текст: Божан Бошнаков