Renault възнамерява да представи на пазара четири електромобила до края на 2012 година, но auto motor und sport получи възможност да оцени качествата на компактния Zoe още сега.
Дължината на предния капак би могла да бъде и по-малка, тъй като електромоторът на Zoe се нуждае от значително по-малко място, отколкото сравним по характеристики двигател с вътрешно горене. Екипът на главния дизайнер на проекта Aксел Бройн обаче се е въздържал умишлено от създаването на твърде неконвенционален като форми и „зелен” като излъчване автомобил. Според него „преминаването от ДВГ на електрическа тяга само по себе си изисква достатъчно кураж” и не е необходимо дизайнът да поставя потенциалните клиенти пред допълнителни изпитания.
Позицията на седалките и усещането за пространство в купето на дългия 4,09 метра Zoe също съответстват изцяло на това, което човек очаква от съвременните представители на компактния клас. Тапицерията на индивидуалните седалки е доста тънка, но анатомичното им оформление дава възможност за удобно пътуване на четирима възрастни пасажери. Разполагащият с минимален обем от близо 300 литра багажник на електромобила побира приблизително толкова, колкото и този на Clio.
Какво говорят цифрите
Няма изненади и по отношение на управлението. След натискане на стартовия бутон трябва само да изберете позиция „D” на прибора за управление на режима на движение на централната конзола и да натиснете десния от двата педала, за да потеглите. Мощността от 82 к.с. и максималният въртящ момент в размер на 222 Нм са на разположение от самото начало, вследствие на което прототипът се държи доста жизнерадостно. Според плановете на френските инженери, ускорението от 0 до 100 км/ч при серийната версия, която следва да излезе на пазара през 2012 година, би трябвало да се извършва в рамките на осем секунди – добра предпоставка за успешно съчетание на удоволствието от шофирането и отговорното отношение към околната среда.
Таванът на скоростта при прототипа е фиксиран умишлено на 135 км/ч, тъй като оттам-нататък енергопотреблението започва да нараства диспропорционално на увеличаването на темпото. Поради същата причина, серийната версия на Zoe ще бъде лишена от стъкления панорамен покрив. „Допълнителното остъкляване означава допълнително затопляне на купето, а достатъчно енергоемката климатична инсталация при електромобилите трябва да работи възможно по-рядко“, споделя Бройн. В крайна сметка в Renault обещават серийния Zoe да изминава 160 километра с едно зареждане на акумулатора.
Пълно за празно
За да съкратят максимално продължаващия с часове процес на зареждане на литиево-йонните елементи, инженерите на Renault са предвидили при Zoe аналогична на тази при електрическия E-Fluence (на пазара също през 2012 година) схема за бърза подмяна на батериите. В държавите с изградена инфраструктура от станции за извършване на тази операция, собственикът ще може да подмени изтощените акумулатори с нови само в рамките на няколко минути. На първо време се очаква мрежа от такива станции да бъде изградена на територията на Израел, Дания и Франция.
Френските потребители ще се радват и на още една привилегия. Благодарение на щедрата държавна субсидия, серийният Zoe в страната на петлите ще струва само 15 000 евро, докато в Германия и вероятно в други европейски държави цената му ще възлезе на поне 20 000 евро, към които ще се прибавят и още по около 70 евро месечно за наем на акумулаторните елементи, които през цялото време остават собственост на производителя. Очевидно освен кураж, пионерите сред потребителите на серийни електромобили ще трябва да разполагат и със сериозни финансови резерви.
Teкст: Дирк Гулде
Снимки: Карл-Хайнц Аугустин
аms fan
Хубава статия от добро списание. Не знам дали това е мястото да задам въпроса си, но защо след като списанието auto motor und sport продължава да държи обичайното високо ниво, сайтът запада все повече? Жалко, защото докато списанието поне за мен е водещо по качество в България, специално напоследък сайтът е просто едно от многото посредствени места от родното интернет пространство.