Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Rolls-Royce Cullinan: Високо, високо...

04.11.2019 09:31

Ето че дойде време за първата ни среща с най-скъпия SUV модел на планетата.

Промените в конюнктурата на автомобилния пазар станаха катализатор на множество процеси, които допреди само двайсетина години изглеждаха като научна (че и ненаучна) фантастика. Днес над една трета от продадените в световен мащаб нови автомобили са някаква разновидност на SUV или кросоувър категорията. На Стария континент процентът вече приближава 40... Времената, в които един производител можеше да си позволи да страни от тази тенденция, изглежда отминаха безвъзвратно – след Porsche с техния умопомрачително успешен като продажби Cayenne на пазара се появиха SUV на някои от най-култовите имена в автомобилостроенето като Jaguar, Lamborghini, Bentley… а сега и Rolls-Royce. И истината е, че от икономическа гледна точка създаването и производството на такъв тип автомобили е от ключово значение за финансовата стабилност на всяко едно от изброените предприятия – нека не забравяме, че ако навремето не беше фурорът на Cayenne, днес Porsche 911 можеше да бъде само част от златната история на индустрията, а не представител на нейния съвременен авангард с очаквано не по-малко бляскаво бъдеще. Или казано с други думи, за да бъде обезпечено създаването на шедьоври на бутиковото производство от ранга на Rolls-Royce Phantom, Bentley Mulsanne или Lamborghini Aventador, компаниите трябва да постигат обем продажби с по-продаваеми продукти. А в момента в света на четириколесните няма нищо по-продаваемо от SUV.

Над нещата

Затова и никак не се изненадваме от факта, че съвсем скоро след като пуснаха в продажба Cullinan, от Rolls-Royce могат да се похвалят със завиден брой продажби, покриващи производствените им капацитети с минимум година напред. А основания за това толкова силно представяне сред платежоспособната клиентела от цял свят (и най-вече от някои негови конкретни части, за които сами можете да се досетите) определено не липсват. Защото с този автомобил човек винаги се усеща над нещата – в буквалния и в преносния смисъл. Отвън стилистите по доста умел начин са успели да прехвърлят някои от традиционните за марката елементи като например вертикално разположената предна решетка от ръчно полирана неръждаема стомана върху крайно нетрадиционната за Rolls-Royce концепция на типичен SUV с разточителни размери. Интересно е да се отбележи, че колкото и гигантски да изглежда Cullinan, излъчването му е някак по-леко в сравнение с класическата луксозна лимузина Phantom. Несъмнено това е целенасочено, тъй като купувачите на един SUV, дори той да е възможно най-луксозния т на пазара, принципно имат доста по-различни разбирания за красота и лукс в сравнение с традиционалистите, които биха си купили лимузина като Phantom.

Зад решените типично в стила на марката срещуположно отварящи се врати се разкрива един свят, който няма нищо общо със света, който ни заобикаля. Отвътре цари разточителен разкош, усещане за благополучие и изобилие от дизайнерски елементи, изработени със занаятчийско майсторство. Щом затворите вратата зад себе си – или по-точно, след като задействан с натискането на бутон електромеханизъм затвори вратата зад вас, тривиалната сивота на всекидневието остава навън. Тялото се отпуска в широки и свръхудобни кресла, краката потъват в дебел мокет, пръстите докосват фини кожени тапицерии, блестящи дървени повърхности и елементи от истински полиран метал. Ако почукате с нокът по фрезованите от цял елемент вентилационни дюзи, ще чуете звънтене като от музикален инструмент. За регулирането на силата на навлизащия в купето въздух отговарят издърпващи и прибиращи се елементи, взети сякаш назаем от старинен орган в концертна зала.  Общо взето единствената грижа, която ви остава, е въпросът къде ще си държите любимите напитки по време на път. Отговорът е силно успокояващ – срещу доплащане в рамките на сума, за която можете да си купите доста приличен автомобил, можете да обзаведете Cullinan не с един, а с два хладилника, оборудвани с ръчно изработени кристални сервизи. Единият е интегриран в задния подлакътник, а другият е разположен малко по-нагоре и малко по назад между двете самостоятелни задни седалки. Ако пък ще ползвате автомобила като семеен, можете да поръчате и стандартно изпълнение с три места отзад.

Пикник сред природата? Може!

Друго доста интересно предложение от почти безкрайния списък с възможности за допълнително оборудване е интегрирана в пода на багажното отделение кутия, от която излизат две подвижни (тапицирани с кожа, естествено!) столчета и и масичка за пикник, за да може човек да поседне в компанията на любим човек и да отпие глътка изискана напитка от някой от споменатите вече кристални сервизи, съзерцавайки хубава гледка, залез, или каквото ви дойде на ум.

А как се държи този тежащ 2660 килограма мастодонт на пътя? От една страна като класически Rolls-Royce, а то друга – не съвсем. Базираният на модулната платформа CLAR автомобил на практика е доста близък технологичен дериват на BMW X7, поради което не е учудващо, че той се управлява с впечатляваща за размерите и масата си лекота. Както може да се предположи, возията е мека, за някои вкусове дори прекомерно мека – докато Phantom се носи сякаш над настилката подобно на своеобразно летящо килимче, Cullinan се държи по-скоро като поклащаща се лодка. Вероятно това е търсен ефект, който ще допадне на много от почитателите на такъв тип автомобили. Лично на автора на тези редове подобен тип поведение докарва по-скоро морска болест, но това е въпрос на възприятия, пък и на вкус. Друг интересен момент е звукът от двигателя – естествено, обезшумяването е на фантастично високо ниво и от външния свят до вас не достига почти нищо, но въпреки това дори при леко увеличаване на оборотите работещият под предния капак 12-цилиндров агрегат напомня за себе си с ясно доловимо изръмжаване. Дали това се случва по естествен или изкуствено създаден път, за нас до момента си остава неизяснен въпрос, но е факт, че за разлика от всеки друг сериен Rolls-Royce тук шумът от двигателя явно е търсен, а не нежелан. Което всъщност по някакъв странен начин си подхожда с възможността за пълно деактивиране на ESP в режим Offroad – разбирайте го както пожелаете, но този Rolls-Royce освен за лежерно пътуване може да служи и за дрифт по пясъчни дюни например. Струва ми се, че няма нужда да споменавам географските ширини, в които тази особеност на автомобила ще бъде прегърната най-радушно.  Освен това от британската компания изтъкват, че със възможността си за регулиране на клиренса, пневматичното окачване позволява на автомобила да преодолява водни препятствия с дълбочина до 54 сантиметра. Съвсем сериозно – ако на някой му хрумне подобна, нека я наречем... екстравагантна идея, всъщност Cullinan е в състояние да се справя с доста сериозни предизвикателства в пресечен терен.

„Еnough power“

В случай, че това има някакво реално значение, дванайсетцилиндровият мотор с кубатура 6,75 литра разполага с мощност 571 конски сили и максимален въртящ момент 850 нютонметра при 1600 оборота в минута, което подсказва достатъчно ясно, че ако човекът зад волана пожелае, може да изживее доста интересни моменти зад големия и тънък волан, а фигурката на легендарната Лейди Емили не е задължително да се носи винаги с достопочтена скорост срещу насрещния вятър.

Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов

Коментари
comments powered by Disqus