Финландецът спечели рали Нова Зеландия и титлата в световния шампионат
Кале Рованпера (Toyota) стана най-младият световен шампион в историята на WRC, подобрявайки рекорда на покойния Колин Макрей. В събота синът на Хари Рованпера навърши 21 години, а в неделя наследи осемкратрния първенец Себастиан Ожие (Toyota) на върха в световния рали спорт, триумфирайки на рали „Нова Зеландия“.
Именно съботният ден се оказа решаващ за развоя на надпреварата, тъй като Кале се откъсна на близо половин минута пред завърналия се в екипа на Toyota Ожие. За последния етап в неделя финландецът се нуждаеше от четвъртото място и двете бонус точки, за да си гарантира предсрочно титлата, но не върна газта до финала и постави точка на шампионската битка с победа в пауъстейджа.
За Рованпера рали „Нова Зеландия“ не започна толкова обещаващо, колкото завърши. Новият шампион във WRC чистеше етапите в петък като лидер във временното класиране, а успоредно с това получи пет секунди наказание заради некоректен режим на хибридната система. Аналогичната санкция бе наложена на Ойт Танак (Hyundai) и Тиери Нювил (Hyundai), което изстреля Елфин Еванс (Toyota) начело.
WORLD RALLY CHAMPIONS!!???? pic.twitter.com/dceH6fEFid
— Kalle Rovanperä (@KalleRovanpera) October 2, 2022
Еванс не се възползва от подаръка и още в събота сутрин катастрофира и напусна надпреварата. Въпреки тежкия инцидент заводския пилот на Toyota стигна до сервизния парк, но само за да получи новината, че няма да може да продължи заради поражения по предпазната клетка.
Танак, за разлика от Еванс, изпусна битката с Кале заради проблеми в трансмисията, които го пратиха трети на финала зад Ожие. За осемкратния шампион във WRC това бе първи подиум след рали „Монте Карло“ в началото на сезона.
M-Sport заемаше първа и втора позиция в петък сутрин, но Крейг Брийн катастрофира в петия етап „Уаанга Коуст 2“, а Грийнсмит - в десетия „Комокорики“. Техните проблеми вкараха и тримата пилоти на Hyundai в топ пет. Зад третия Танак завършиха Нювил и Оливер Солберг, който отново замени Дани Сордо в третия автомобил на корейците.
Бившият титуляр на Hyundai Хейдън Падън (Hyundai i20 N Rally2) завърши на впечатляващата шеста позиция, която му отреди и победата във WRC 2. Новозеландецът мина дори пред Лоренцо Бертели, който се завърна зад волана на заводската Puma със седми резултат. Челната десетка допълниха Кайетан Кайетанович (Skoda Fabia Rally2 Evo), двукратният шампион в Supercars Шейн Ван Гисберген (Skoda Fabia R5) и Хари Бейтс (Skoda Fabia Rally2 Evo). Пълните резултати от надпреварата може да видите тук.
До края на сезона във WRC остават два кръга – рали „Каталуня“ от 20 до 23 октомври и „Япония“ от 10 до 13 ноември.