Saab, която от началото на миналата година е собственост на Spyker, ще възстанови производството си, след като компанията си гарантира сериозна финансова инжекция и подкрепата на китайската Hawtai Motor Group.
Миналия месец производството в заводите на Saab трябваше да спре, след като доставчиците отказаха да снабдяват компанията с части заради неизпълнени плащания. Това постави под сериозен натиск ръководството на Saab, което започна моментално да търси финансова подкрепа, за да продължи производствения процес.
Първата стъпка бе свързана с Владимир Антонов. Руският милиардер притежаваше 29,9% от Spyker посредством банката си Snoras, но неговият дял бе изкупен от Tenaci Capital на Виктор Мюлер миналата година преди да бъде реализирана сделката със Saab. Всичко това бе провокирано от факта, че Антонов и неговата фамилия бяха обвинени във финансови злоупотреби и GM отказваше да се обвързва с руския бизнесмен.
Сега обаче националната агенция по дълговете на Швеция, както и GM, която има правото при определени обстоятелства да изкупи обратно дела си в Saab, одобриха предложението Антонов да върне собствеността си в Spyker, като в замяна руснакът ще инжектира 30 милиона евро в закъсалата Saab. За да се случи това обаче, все още трябва да бъдат изчистени някои подробности.
Ръководството на Saab все пак си гарантира свежия паричен поток в максимално кратки срокове, като взе заем от Gemini Investment Fund Ltd на стойност 30 милиона евро. Европейската инвестиционна банка същевременно ще отпусне още 29,1 милиона, което означава, че „Saab Automobile вече има осигурени 59,1 милиона евро. С наличието на тези средства Saab Automobile си гарантира нужната ликвидност, за да поднови производството“, гласи официалното съобщение на компанията. Това би трябвало да се случи до седмица.
Същевременно ръководството на Saab е подписало стратегическо споразумение за партньорство с китайската Hawtai Motor Group, което би трябвало допълнително да стабилизира ситуацията в Тролхетан.