Първоначално всичко започна с изненадващото разкритие, че Найджъл Степни е подведен под съдебна отговорност за евентуален саботаж на автомобилите на Ferrari в Монако. Последва съобщението, че бившият служител на Скудерията е предоставил 780 страници секретна информация на член от ръководството на McLaren. Майк Кохлан изгря на хоризонта и когато всички очакваха, че скандалите ще приключат с решението на Световния съвет по моторните спортове, започна “писмовната” война.
Шпионската сага във Формула 1 отдавна прилича на сапунен сериал, в който всеки твърди, че е невинен, парадира със своята честност, а на практика е замесен в една верига от събития, от която не можеш да се измъкнеш чист. Само за един ден трите страни по скандала, стартирал още в края на юли, категорично отрекоха собствената си вина по случая. Къде ли е правдата вероятно и Международния апелативен съд на ФИА няма как да прецени, тъй като в една затворена система всеки има вина за случилото се.
1. Найджъл Степни: Невинен съм!
Всяко едно от изказванията на бившия служител на Ferrari категорично отрича евентуалната му намеса в скандала. Въпреки че е център на съдебните процедури, Степни отрича да има каквото и да е било участие в незаконните действия във Формула 1.
“Не е вярно, че аз съм разкрил тези незаконни компоненти”, заяви Степни посредством своя адвокат. Репликата бе провокирана от официалното писмо на Рон Денис към Луиджи Макалузо, президент на Италианската автомобилна федерация, в което босът на McLaren открито заявява, че е отборът е получил информацията за подвижния под на Ferrari благодарение на английския инженер. “Необходим е само един поглед към автомобила при положение, че работиш във Формула 1, за да разбереш, че нещо не е наред. McLaren могат да установят това без аз да ги алармирам.”
2. Ferrari: Болидът ни е законен!
В писмото си към Луиджи Макалузо Рон Денис е категоричен, че автомобилите на Ferrari не са отговаряли на техническите изисквания на ФИА за старта в Австралия и че ако не се бяха случили разкритията около подвижния под на F2007, Скудерията едва ли щеше да прави промени и на практика щеше да продължи да мами своите конкуренти. В официално изявление по случая, публикувано днес, ръководството на италианския тим отново възропта против нападките на Денис.
“Противопоставяйки се на изявлението на Vodafone McLaren Mercedes, твърдим, че Ferrari никога не е получавал предимство по незаконен начин. Двата болида F2007, използвани за старта в Австралия, преминаха успешно техническия тест. Ако имаше незаконни действия, то те трябваше да бъдат дисквалифицирани.”
3. Рон Денис: Другите са виновни!
Размяната на писма между Рон Денис и Луиджи Макалузо продължи и днес. В последното от тях босът на Сребърните стрели отново настоява, че репутацията на McLaren неправомерно е пострадала от скандалните разкрития и че няма причини ръководството на Ferrari да отхвърля решението на Световния съвет по моторни спортове.
“Вие споменахте, че екипът на Ferrari не е имал “достатъчно възможности да представи своята гледна точка по случая пред Съвета, както и да задава въпроси на ключовите фигури”. Това е неточно. Ferrari предостави досие от 118 страници, което бе изпратено на членовете на WMSC на 20 юли... Отборът имаше адвокати на прослушването и в нито един момент те не са били възпрепятствани да задават въпроси или да правят предложения.
Ако Международния апелативен съд позволи обжалването, то ние сме убедени, че единодушното решение на WMSC ще бъде подкрепено.”
auto motor und sport
Скандалите по случая “Степни” със сигурност няма да приключат в близките няколко седмици, а може би и месеци. Сапуненият сериал обаче повече няма място в света на моторните спортове, тъй като "краде" внимание, прави второстепенни някои събития, които са далеч по важни от поредното оправдание или изказване на ръководител, инженер, дизайнер, съпруга или просто служител в копирен център.
Поради тази причина auto motor und sport смята темата за приключила и ще ви информира единствено за официалните разкрития по случая. Но дори и да прекрачим това обещание, заявяваме, че шпионският скандал няма да отнема мястото и времето, отредени за моторните спортове.
Текст: Борислав Петров