Един срещу друг се изправят Peugeot 508 SW PSE и VW Arteon Shooting Brake R
Очевидно е, че VW Arteon Shooting Brake R се цели най-вече в любителите на изискания дизайн и спортните изживявания при шофиране. Peugeot 508 SW PSE има в известна степен сходен замисъл, но при него задвижването е електрифицирано. Сравнение на двете елитни спортно-елегантни комбита от среден клас.
Този път студеният старт не е съпроводен от сърдито ръмжене. Вместо това, в подземния ни гараж цари тишина. Или поне – почти. Peugeot 508 SW PSE излиза през ролетната врата почти безшумно, единствено под съпровода на изкуствено генерирания звук за предупреждаване на пешеходците. Пред нас стоят две модерни спортни комбита. Разликите между френския модел и VW Arteon Shooting Brake R обаче са големи и започват от това, че германецът се измъква от гаража, издавайки доста злокобни звуци от изпускателната си система. Време е за тест на две динамични комбита, които наблягат най-вече на красотата и на бързината.
Adieu GTi, bonjour PSE!
На традиционните почитатели на Peugeot вероятно ще им трябва още време, за да приемат раздялата с култовото съкращение Gti. Бляскавото време на бензиновите спортисти с ревящи високооборотни атмосферни мотори или пък пръхтящи турбодвигатели отмина, идва ред на екологично-динамичното бъдеще, отговорни за което ще бъде новото подразделение PSE – Peugeot Sport Engineered. Заради необходимостта от покриването на строгите норми за CO2, първият модел на новия отдел е plug-in хибрид, при това какъв – със своите 360 конски сили това е най-мощносто шосейно Peugeot за всички времена! Вероятността да подминете тази версия на модела е почти нулева – 508 SW е получил толкова много спортни добавки по всевъзможни части от каросерията, че в главата на човек изникват асоциации с филма „Такси“. Застрашителната визия се допълва от елементи в тъмен мат и отровно зелено.
Време е да потеглим с PSE. В повечето случаи това се случва само на ток. Разположените на двата моста електромотори разполагат с по около 80 кВт и предоставят доста сериозен въртящ момент. Спринтът от място до 50 километра в час се изпълнява за забележителните 3,1 секунди. Peugeot може да се движи на ток с до 140 км/ч, без да се налага да прибягва до услугите на бензиновия двигател. Когато 1,6-литровата машина с 200 к.с. все пак се намеси, динамиката става още по-добра – напълно очаквано. В хибриден режим 100 км/ч се достигат за 5,7 секунди. Устремът отслабва едва над 190 км/ч, когато електрическото задвижване престава да подпомага бензиновия мотор. Дотук всичко това звучи и се усеща доста смислено – с напълно заредена 11,5 кВтч автомобилът измина 38 километра на ток, което е добър резултат. Средният разход от 8,5 литра на 100 км също е доста под десетте литра на сто километра при VW.
Предимствата по отношение на ефективността обаче имат и своите минуси – наречете ги конструктивни, ако желаете. Както вероятно се досещате, става дума за допълнителното тегло, което носи със себе си хибридната технология – автомобил тежи над 1,9 тона. Ако сте сред водачите, които са свикнали на спортен стил на каране, ще се сблъскате и с други типични за plug-in хибридите особености: искате например да загреете двигателя? Това въобще не е толова просто, защото при наличие на достатъчно заряд в батерията автомобилът почти винаги потегля изцяло или предимно на ток. Вариантите са да активирате спортния режим или пък режимът за запазване на енергията в батерията за по-късен етап. В противен случай 1,6-литровият двигател се събужда за живот с раздразнено бръмчене и изхвърляйки бяло облаче отработили газове чак при първото по-сериозно настъпване на газта. Индикатор за температурата на течностите в двигателя няма, липсва и оботомер, има единствено Powermeter, ползата от който е доста спорна. Освен това за разлика от VW активният към момента режим се вижда доста трудно. И не, причината за това не е малкият волан, който често прикрива част от таблото. Истината е, че малкият диаметър на кормилото има своите предимства и прави усещането в завоите доста забавно на моменти, макар че обективно погреднато му липсва достатъмно прецизна обратна връзка.За да не ни разберете погрешно: 508 реагира ултрадиректно на подадените с волана команди. Чисто и просто в повечето случаи е трудно да се определи в каква точно позиция са предните колела в дадения момент. Освен това на магистрала автомобилът реагира прекомерно нервно при всяко движение с волана. Привикване изисква също и неравномерния приток на мощ в завоите. В някои случаи електрическото подпомагане се включва неочаквано при излизане от завой, понякога пък бензиновият мотор се намесва по-рязко – и обратното. Освен това предният мост често се усеща претоварен. Докато задният електромотор подаде тяга към задния мост изминава ценно време, а дотогава сцеплението не е оптимално. Съвсем закономерно, този тип поведение води и до осезаемо недозавиване.
Истински R
Когато става дума за бързо каране, R чисто и просто е по-добър. За разлика от Golf R, Arteon R няма нито външността на изтребител, нито режим за каране по Нюрбургринг. За сметка задвижването на двата автомобила е идентично. Под предния капак работи двигател с означение EA888, който генерира 320 к.с. и 420 Нм – на хартия това е по-малко в сравнение със 520-те нютонметра системен въртящ момент на Peugeot. В реални условия обаче Shooting Brake се катапултира за едва 4,9 секунди от нула до сто, с което е доста по-бърз от френския си опонент. Освен това той няма електронно ограничение на скоростта и може да развива до 270 км/ч. При такива показатели един автомобил трябва да има наистина добри спирачки. Със студени спирачки 508 SW PSE спира от 100 км/ч за едва 33,5, което е един метър по-добро постижение от това на VW, при 130 км/ч разликата даже се увеличава.
VW наваксва в дисциплините, касаещи пътното поведение. Той стои значително по-солидно на пътя, справя се със слалома с 66 км/ч и прелита между пилоните в упражнението за рязка смяна на лентата със 138 км/ч (Peugeot: 65; 134 км/ч). На нормалните пътища Arteon също се усеща наистина чевръст като за автомобил с дължина 4,87 метра. Как става това? От една страна управлението е извънредно точно. От друга, гъвкавата система за двойно предаване е в състояние да изпраща 50 процента към колелата на всеки от двата моста и дори към всяко от колелата на задния мост. Това е фантастична система за torque vectoring, позволяваща на задницата да се справя успешно дори с много острите завои. Същевременно седемстепенната трансмисия с два съединителя е значително по-спонтанна в реакциите си спрямо осемстепенния автоматик на французина. Жалко е единствено, че предавателната кутия не позволява на водача да поддържа максимални обороти на дадена предавка дори в ръчен режим на превключване.
Volkswagen владее също толкова добре и спокойната страна на шофирането. Серийното DCC адаптивно окачване позволява на Arteon да остава съвършено спокоен през вълнообразните неравности и осигурява чудесна возия дори по лоши пътища. Спортните седалки с богати възможности за реглаж са едновременно удобни и със солидна странична опора. Със своите прецизно шити кожени тапицерии, карбонови апликации и блестящи повърхности Arteon се откроява с наистина благородна атмосфера в интериора.
Топмодели със солени цени
Излишно е да споменаваме, че такъв тип автомобил няма как да бъдат евтини или достъпни. Освен това Shooting Brake има добър, но съвсем не огромен багажник с обем от 565 до 1632 литра (508 SW: 530 до 1780 литра). Управлението на функциите и при двата автомобила не е блестящо – моделът от Волфсбург предлага микс от нови и стари решения, като множеството сензорни повърхности определено не функционират оптимално, докато Peugeot залага на концепцията i-Cockpit, която също е далеч от идеала за интуитивност. Заради ниската линия на покрива, в Peugeot усещането е леко прихлупено за хора с висок ръст, иначе е уютно – не на последно място благодарение на прекрасното качество на материалите и изработката, както и на невероятно богатото серийно оборудване, включващо неща като 20-цолови колела, асистент за нощно виждане, тапицерии от кожа и алкантара и какво ли още не. Цените и при двата модела отиват доста над 100 000 лева, като първоначално Peugeot изглежда много по-скъп, но отчасти минимизира разликата с по-пълната си екипировка. На финала имаме два силни, но доста различни характера. Както и победа за Volkswagen, който е по-добрият автомобил за шофиране.
ОЦЕНКА
1. VOLKSWAGEN
Успешната рецепта на R: мощен двигател, изключително ефективна система за двойно предаване и много добър комфорт на окачването. Логично, подобно удоволствие няма как да бъде евтино.
2. PEUGEOT
PSE е извънредно добре оборудван автомобил с екологично задвижване, който диша във врата на Arteon. Въпреки страховитата си визия и отличните спирачки обаче, plug-in хибридът не е точно спортен автомобил.
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Йорг Кюнстле