Партньорите възнамеряват да намалят емисиите по цялата верига
Световният нефтохимически гигант Saudi Aramco, Mazda Motor Corporation и японският Национален институт по авангардни науки и технологии (AIST) обявиха началото на съвместен проект, насочен към разработване на по-ефективни двигатели с вътрешно горене, а изпускателната система - с по-малко количество въглероден диоксид. В същото време партньорите възнамеряват да намалят емисиите по цялата верига: от петролния кладенец до колелата.
Важна част от плана е развитието на двигатели Skyact-X, комбиниращи предимствата на бензиновите и дизеловите мотори с вътрешно горене. Първият такъв агрегат трябва да бъде пуснат в серийно производство през 2019 г.
Проектът е част от стратегията на Mazda - Sustainable Zoom-Zoom 2030, за намаляване на емисиите на CO2 в сравнение с нивото от 2010 г. с 50% до 2030 г. и с 90% - до 2050 г.
Като част от този проект Saudi Aramco ще разработва подобрено гориво с по-ефективен процес на преработка. Това означава намаляване на "приноса" за замърсяването както на планетата от рафинериите, така и от изгарянето на горивото в двигателя с вътрешно горене (по-специално, на емисиите се отразява най-вече фракционният състав на горивото). От своя страна Mazda и AIST ще работят върху двигатели с вътрешно горене, като ще използват по-ефективно това гориво. Двигателят Skyactiv-X, споменат по-рано, е само една от възможностите и то ще продължи да се развива.
Емисиите на въглероден диоксид могат да бъдат намалени по няколко начина. Много зависи от съдържанието на въглерода в горивото, то е по-ниско в природния газ, отколкото в бензина. Друг начин е използването на водород, както в горивните клетки, така и в двигателя с вътрешно горене. Но водородът се произвежда със значителни разходи и няма достатъчно зарядни станции.
Компанията Saudi Aramco от Саудитска Арабия не само произвежда гориво, тя провежда различни проучвания в нефтохимическия сектор. Има свои научни центрове и технологични офиси в чужбина: в САЩ, Холандия, Франция, Южна Корея, Китай и Шотландия.
В редица страни обсъждат идеята за използване на амоняк като гориво (в Съединените щати преди десет години дори имаше експериментален автомобил на NH3). Емисиите в този случай са практически нулеви - водна пара и азот, но самият амоняк е токсичен и изисква много внимателно боравене. Оказва се, че в допълнение към развитието на електрическите превозни средства, предстои още дълъг период преди да се освободим от двигателя с вътрешно горене с бензиново или дизелово гориво. В Mazda стигнаха до заключението, че все още не са изчерпали всички възможности за подобрения.