Границата от три тона вече съвсем не изглежда невероятна...
Развитието на съвременните автомобили е белязано от няколко тенденции, повечето от които идват под предтекст за "зелено" мислене, но в реалността ефектът им е точно обратното на "зелен" и "устойчив", независимо от всеобщите усилия всички ние да бъдем убедени в противното. Една от тези тенденции е непрестанното увеличаване на собственото тегло на новите модели автомобили - явление, което се подсилва както от непрекъснато нарастващия дял на SUV и кросоувър модели, така и от електрификацията на задвижванията поради високото тегло на батериите.
В много държави, включително у нас, границата между леки и товарни автомобили се определя от общото допустимо тегло на дадено возило. При нас, както и в повечето европейски държави, тази граница е 3,5 тона. Въпросната граница важи както за разделянето на типовете превозни средства, така и за свидетелствата за правоуправление, които е необходимо да притежава човек, за да седне зад волана им .Допреди петнайсетина години съществуването на нормален лек автомобил, чието общо тегло заедно с пътниците и товара да наближава 3,5 тона, звучеше почти невероятно - дори модели като S-класата на Mercedes и седмата серия на BMW тогава тежаха по около два тона във върховите си изпълнения, тоест заедно с максимално допустимия полезен товар общото им тегло оставаше далеч от границата от три тона. Дори най-тежките и луксозни лимузини на планетата, доскоро смятани за най-тежките леки автомобили за цивилна употреба въобще - Bentley Mulsanne и Rolls-Royce Phantom, имат маса около 2,6-2,7 тона, тоест общата им маса преминава три тона, но остава под 3,5 тона.
От гледна точка на днешния ден обаче, масивни дворци на колела като Bentley Mulsanne и Rolls-Royce Phantom вече далеч не са най-тежките представители на автомобилната индустрия. Новото BMW i7 xDrive60 например има собствено тегло 2715 килограма, а заедно с полезния товар достига маса от 3250 килограма. Mercedes-AMG EQS 580 53 4Matic+ има доста близки показатели - съответно 2680 и 3225 кг. Което не е учудващо предвид факта, че акумулаторната батерия на модела с трилъча звезда на емблемата тежи 700 кг, тази на баварския му конкурент не е по-лека. При SUV моделите нещата не изглеждат по-добре, даже напротив. Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic например тежи 2785 килограма и има полезен товар 465 кг, а хибридните варианти на новото поколение на Range Rover имат собствено тегло 2810 килограма и полезен товар над 600 кг. Audi e-tron S quattro тежи 2730 кг и с максимален полезен товар достига до 3245 килограма.
Къде ще му излезе края? Предстои да видим...