Вече над година след дебюта си на пазара, Arona е сред най-успешните градски кросоувъри
Успехът на някои автомобили е буквално предизвестен. Именно такъв е случаят със Seat Aronа. Нима е възможно в настоящия момент един чудесно изглеждащ градски кросоувър, екипиран с може би най-модерната техника в сегмента, при това предлаган на съвсем разумни цени, да се продава слабо? На практика – не. Arona обещава съчетание от ефективни задвижващи агрегати, пътно поведение като на модел от по-високия сегмент, високо равнище на активна и пасивна безопасност, най-богатия в сегмента набор от асистиращи системи, както и инфо-развлекателни възможности, които далеч надхвърлят обичайното за малкия клас. Като към това прибавим леко увеличения клиренс и така ценената при този тип автомобили висока позиция на седене, съчетана с подобрен обзор във всички посоки, крайният резултат просто няма как да не бъде успешен.
Визия, която привлича погледите
Първото, с което Seat Arona печели сърцата на аудиторията, несъмнено е неговата въшност. Автомобилът изглежда елегантно и привлича вниманието, без да бъде изкуствено „напомпан“ или пресилено агресивен във визията си. Дизайнът следва актуалната стилистична линия на испанското подразделение на концерна Volkswagen и се отличава с остри черти и изчистени линии, гарнирани с големи колела, допълнителните защитни панели на каросерията и рейките на покрива. Възможностите за допълнителна персонализация са многобройни, като сред тях се откроява възможността за поръчване на разнообразни двуцветни изпълнения на каросерията. Отвътре също се открояват ефектни цветни акценти, внасящи повече свежест в като цяло прагматичното интериорно оформление. Просторът специално на първия ред седалки е на ниво, което съвсем доскоро се възприемаше като добро постижение за модели от ранга на Leon. Ергономията и удобството на седалките са достойни за пример, същото важи в пълна сила и за качеството на шумоизолацията – пътуването с магистрална скорост е по-тихо, отколкото в голяма част от моделите в компактния клас.
Енергичен еднолитров бензинов мотор, икономичен 1,6-литров дизел
Еднолитровият бензинов мотор с три цилиндъра, мощност 115 конски сили и максимален въртящ момент 200 Нм, наличен в обширно плато между 2000 и 35000 оборота в минута, е една от най-добрите алтернативи за задвижването на Arona от гледна точка на съотношение между динамични показатели, разход на гориво и цена. За по-комфортно ориентираните натури се предлага отлично настроена спрямо параметрите на двигателя седемстепенна предавателна кутия с два съединителя, макар че механичната трансмисия върши работата си със забележителна прецизност и работата с нея също носи удоволствие. За привържениците на дизелите и тяхната икономичност пък модификацията 1.6 TDI предлага изключително нисък разход, съчетан с приятен темперамент, уверена тяга и добри маниери на работа.
Пътно поведение за пример
Що се касае до пътното поведение, по-високият пътен просвет и съответно промяната в центъра на тежестта спрямо Ibiza де факто въобще не се усещат при шофиране. Базираният на модулната платформа MQB A0 е приятно чевръст в завоите и остава завидно стабилен при магистрално темпо. Едновременно с това, Arona залага на хармоничното преминаване през неравности и демонстрира неочаквано зрял комфорт на возене дори по много лоши пътища.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт