Зад волана на първия SUV в историята на испанската марката
Испанската компания Seat има своето отредено място в рамките на концерна Volkswagen – да произвежда достъпни и практични, но едновременно с това притежаващи динамичен характер автомобили. Напълно в духа на тази мисия, на базата на второто поколение на VW Tiguan марката разработи първия SUV модел в своята история – Seat Ateca. Името на автомобила идва от едно старинно неголямо селище, разположено в близост до испанския град Валенсия. Автомобилът дебютира официално пред публика в началото на годината в Женева, а българската му премиера се състоя на Международния технически панаир в Пловдив. Първите доставки у нас се очакват всеки момент.
Какво предлага Seat Ateca на своите купувачи? Макар и по-къса с дванайсет сантиметра в сравнение с Tiguan, Ateca е радващо просторна отвътре – мястото както на първия, така и на втория ред седалки не дава поводи за недоволство дори когато ръстът на пасажерите надхвърля 1,90 метра, а багажникът побира между 510 литра (485 л при версиите с двойно предаване) и 1604 литра (1579 л с двойно предаване) литра. Иначе атмосферата в интериора е типична за продуктите на концерна в този клас – опростено и логично управление на функциите, прегледна подредба, солидна изработка и изчистен дизайн с някои спортни нотки.
Атрактивен дизайн
И като стана дума за спортните нотки – именно тук се крие един от сновните козове на Seat Ateca. Силуетът на по-ниската с шест сантиметра спрямо Tiguan каросерия е подчертано атлетичен, а острите линии подчертават динамичния характер. Освен по-спортна като визия и с една идея по-компактна като външни размери, Ateca е и със 100 килограма по-лека в сравнение със своя събрат от Волфсбург, което обуславя нейното значително по-пъргаво пътно поведение – автомобилът с лекота и готовност следва зададените му с волана команди, а склонността към недозавиване се появява забележително късно.
Независимо, че е оборудван с опционалните 19-цолови колела, испанският SUV освен с напълно очакваната и спомената вече чевръста водимост се отличава и със забележително добри маниери от страна на окачването при преминаване през неравности. Возията е стегната, но в никакъв случай не прекомерно твърда.
Подобаващо задвижване
По отношение на задвижването Seat Ateca предлага по нещо за всеки вкус, като най-мощният вариант разполага с мощност от 190 конски сили. На особена популярност се очаква да се радва версията 2.0 TDI със 150 к.с. Със своите 340 нютонметра максимален въртящ момент двулитровата машина осигурява мощна и равномерна тяга, а уравновесеният й ход наред с добрата шумоизолация допринася за спокойствието на борда – особено при по-дълги преходи.
Нека кажем няколко думи и за ключовото означение 4x4: в Seat Ateca двойното предаване работи на основата на ламелен съединител (Haldex V), разположен пред задния диференциал, който се грижи за гъвкавото разпределение на въртящия момент между двата моста в зависимост от моментната ситуация. В допълнение към това, технологията разполага и с функция за напречно разпределение между двете колела на всеки мост. Звучи точно така, както се усеща и в реални условия – технологията по практически почти неусетен за водача и спътниците му начин успява във всяка ситуация да постигне оптимално сцепление с настилката, което добринася както за сигурността, така и за удоволствието зад волана.
Текст: Михаел фон Майдел