Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Seat Leon 2.0 TDI: Един от най-добрите

21.10.2021 20:18

Сто хиляди километра с дизелов Leon от третото поколение – без нито един дефект

Да караш, да караш... докато повече няма накъде? Сигурно Seat Leon 2.0 TDI е стигал и по-далече, изминавайки нашите сто хиляди километра. За този пробег му трябваха само 19 месеца, след които нещата за него далеч не бяха приключили. Даже напротив – защото малко компакти автомобили са се справял толкова добре с маратонския тест. 

Порът, както знаем, принадлежи към семейството на кучеподобните хищници. Негова плячка често стават животни, значително по-големи от самия него – например невестулки, зайци или маркучи на охладителната система, като използваните в Seat Leon 2.0 TDI. След пробег от 76 534 км това предизвика, от една страна, загуба на охлаждаща течност, а от друга – поне лек намек за драматизъм в течение на маратонския тест. Защото Leon вървеше, вървеше, вървеше – и така, 100 000 километра, 586 дни – без нито един дефект; все пак за нахапаното от пора не можехме да обвиним компактния Seat. И понеже не прекара в сервиза нито един незаплануван час, той измина цялата дистанция за малко повече от година и половина. Средно това прави 170 км на ден – колкото е разстоянието от Бад Залцунген до Винтерберг (или от Бон до Франкфурт). 

Всичко това все още предстоеше на нашия Seat, когато за първи път влезе в подземния гараж, където рядко щеше да се заседява. Той е Leon 2.0 TDI с оборудване FR за 26 750 евро. Към него бяхме добавили екстри: навигация, LED светлини, пакет Dynamik с адаптивни амортисьори и прогресивен кормилен механизъм (с променливо предавателно отношение), датчици за паркиране и камера за заден ход (отвън), както и системи за подпомагане (вътре) – което заедно с още дреболии се сумира в обща цена от 34 020 евро. Но екстрите всъщност не са нищо повече от... екстри – най-важните си качества Leon носи със себе си във всяка версия. 

По-голям автомобил? Може би никога няма да ви потрябва

Едно от тези качества е пълноценността. Звучи банално, но е точно. На 4,27 м дължина автомобилът успява да предложи достатъчно място, за да не сте натясно. Така четирима възрастни се настаняват удобно както върху комфортната задна седалка, така и на спортните предни места със силна странична опора, които само малцина смятат за малко тесни. В добавка към това товарният отсек побира 380 литра багаж, който обаче се налага да бъде повдиган над високия заден праг. Подвижното дъно на багажника, покриващо и стъпалото, образувано при сгъването на задните облегалки, се предлага за Leon FR след модернизацията от октомври 2016 г. 

Дори и без тази екстра Leon доказва защо компактните модели продължават да бъдат любимци на голяма част от европейците. Той е автомобил с идеален формат – достатъчно просторен и комфортен за дълги пътешествия, при това повратлив и маневрен в града, лек, чевръст и с темпераментен 150-конен мотор. След един-два дена на път с него вече се питате за какво му е на човек по-голям автомобил. Да, винаги е възможно нещо повече, но почти никога не е нужно. 

Радостта, която доставя Leon, се корени в липсата на сложност. Няма кой знае колко функции за контролиране, а това, което е налице, е подредено съвсем прегледно. Климатик, асистенти, бордкомпютър – всичко се управлява интуитивно. При инфо-развлекателната система обаче дразнят прекалено малките сензорни повърхности, но не това е най-смущаващото. Защото в участвалия в маратонския тест Leon все още присъства старото поколение на системата, при което навигацията изчислява маршрутите за заобикаляне на задръствания според бавните и неточни данни на Traffic Message Channel (ТМС). Освен това индикацията за ограничения на скоростта е базирана върху материал от картите, въпреки че на борда присъства фронтална камера на асистента за дълги светлини, която би мога да се използва и за разпознаване на пътни знаци. 

А знаците, тоест знаменията на времето? Те все още бяха различни, когато Leon постъпи при нас за маратонския тест – в TDI вариант. Една година по-късно делът на дизеловите версии при Leon спадна от над 40 до по-малко от 25 процента. Но тъкмо двулитровият TDI отново показва колко трудно ще бъде намерена адекватна замяна на дизеловия мотор. 

Задвижване, което не ви оставя равнодушен

Със своите 150 к.с. и 340 Нм той тегли тежащия само 1323 кг Leon толкова стремително, че може да отговори дори на повишени амбиции за динамика. Въпреки само по себе си хомогенното разгръщане на мощността, компактният Seat притежава онзи напорист характер, който винаги ни грабваше във времената на ранните TDI. Това се дължи и на шестстепенната механична трансмисия. Тя е добре степенувана, с лек и прецизен ход и чудесно приляга на Leon, който подбужда своя водач към активно участие, а не само към седене зад волана. 

За разлика от VW Golf Variant, който участваше в маратонския тест със същия двулитров TDI, но с трансмисия DSG, сега предавателната кутия не създаваше ядове и не се нуждаеше от скъпа смяна на масло. Още повече от темперамента – 8,1 секунди за спринта от нула до сто, 215 км/ч максимална скорост – впечатлява ефективността на задвижването. За целия пробег в продължителния тест средният разход е 6,5 л/100 км, като по-трудно е да се доближите до максималната стойност от 8,9 л/100 км, отколкото до минималната от 4,7 л. Дори и при нея обаче не се движите флегматично, а така, както подобава на един Leon FR.

Сто милиона метра

Той ви омагьосва с чара си по второстепенните пътища, влиза в завоите без колебания, сърцато, прецизно и с много обратна информация от кормилната уредба, оставайки дълго, дълго неутрален, и едва с голямо закъснение се отдава на плавно недозавиване. После се оттласква от връхната точка на кривата и се устремява с леко превъртащи при пълна газ колела към следващия завой. За чевръстото поведение принос има стегнатата настройка на окачването. С него в комфортен режим на адаптивните амортисьори моделът на Seat запазва един все още приличен комфорт на возене, но преминава доста твърдо през къси неравности от рода на напречните фуги. 

Иначе през целия маратонски тест Leon проявяваше непоклатима солидност, дори впечатлението за качество на облицовките не пострада от изминатите разстояния – едно от обясненията за което е, че няма какво толкова да пострада. Именно при подбора на материалите може да се усети, че в ценовата йерархия на концерна марката Seat е позиционирана по-ниско от VW. Става дума само за детайли: големи количества твърда пластмаса в интериора, тънки куки на фиксиращите въженца за кората над багажника, непокрити гнезда за чаши или ниско монтирана камера за заден ход, която не е предпазена от мръсотията с капаче. Всичко това не променя с нищо впечатлението за солиден в основата си автомобил, но говори за липса на съвършенство в подробностите. 

По-добри фини настройки биха били полезни и при системите за подпомагане. Например асистентът за светлините често превключва на къси твърде късно, а намесващият се в управлението помощник за спазване на лентата често ви приканва да поставите ръцете си на волана, въпреки че в този момент го държите здраво. 

В замяна на това Leon няма да ви натовари с големи разноски. Те са ниски не само благодарение на умерения разход на гориво – Seat износва икономично и гумите. Първият летен комплект издържа над 41 000 км, а вторият в края на теста беше износен само наполовина. 40 процента остатъчен профил показа в крайна сметка единственият комплект зимни гуми след 35 000 изминати километра. Подобно ниски са и разноските за трите сервизни проверки (средно по 337 евро), както и за сменените консумативи: 276 евро за нови спирачни накладки на предния мост в рамките на обслужването след 60 000 км и 50 евро за един комплект пера за чистачки. Трябва да споменем и 6,6 литра масло на стойност 142 евро, долято между редовните посещения в сервиза. 

Многото екстри, които при продажба на старо не носят почти нищо, са една от причините за ниската остатъчна стойност от само 14 500 евро – 42,6 процента от покупната цена. От друга страна, спокойно може да продължите да карате солидния, надежден, доставящ удоволствие Leon след изминатите без забележки 100 000 км. И да навъртите още сто хиляди. 

Из опита на читателите

Моят опит с Leon SC 1.8 TSI след 35 000 изминати километра е изцяло положителен: моторът работи тихо и равномерно, набира охотно високи обороти и дори тогава не става шумен. Средният разход възлиза на 6,5 л/100 км, долятото масло за 35 000 км е 1,5 литра. Leon е лесен за поддръжка и има спортно, но комфортно окачване. Дори след 1000 км каране слизате от колата, без да се чувствате напрегнат и уморен – благодарение на добрите седалки. Като недостатък оценявам слабия въртящ момент в долния диапазон. Освен това след студено стартиране моторът придръпва първите 200 метра и чука силно в продължение на около 30 секунди. Това звучи като дефектна ангренажна верига, но ми казаха, че е нормално за мотори с директно впръскване. Амортисьорите на задния капак го повдигат с големи усилия в студено време; затова пък при горещини трябва веднага да се дръпнете и да пазите брадичката си – толкова бързо се отваря тогава. Дори след като сменихме амортисьорите нищо не се промени; този проблем е известен на Seat, но май няма изгледи да бъде решен. 
П. Щарк, Халбергмоос

Карам Seat Leon 1.4 TSI със 125 к.с. Той е почти точно на две години и е изминал 24 000 км. От колата съм повече от доволен. Независимо дали в града, или при 180 км/ч на аутобана – разходът остава винаги между 5,5 и 6,8 литра. Грижим се добре за автомобила и досега нямаме оплаквания. Благодарение на линията на оборудване FR интериорът изглежда значително по-спортен, което много ми харесва. Материалите и седалките изглеждат много качествени за този ценови клас и по мое мнение по нищо не отстъпват на използваните в Golf.
Александер Трунк, Швайгерн

От септември 2015 г. карам Seat Leon 1.0 TSI Style Ecomotive с новия трицилиндров мотор и съм изцяло доволен от него. Особено искам да подчертая добрата управляемост, ергономичността и енергичния мотор. Досега съм пропътувал 20 000 км без никакви проблеми при среден разход 5,5 л/100 км. Дизайнът на автомобила е красив и ясен, свързването с мрежата става лесно, а мултимедийната система работи чудесно. Един компактен автомобил, изцяло заслужаващ препоръка. Преди карах Alfa Romeo, но сега тя не ми липсва. 
Михаел Хуг, Цел ам Хармерсбах

С нашия Leon ST 2.0 TDI FR (150 к.с., рег. 12/2015) досега сме изминали 30 000 км. Засега равносметката е предимно положителна – радваме се на нисък разход (5,2 л/100 км), на живо реагиращия мотор, на стегнатото превключване, на директната кормилна уредба, на голямото, гъвкаво товарно пространство и не на последно място на дизайна. По-малко ни харесват дефектите по лака (олющена боя на задната престилка), плискащите шумове след зареждане с гориво, лошото качество на звука при разговор без ръце и нехомогенното разпределение на светлината на LED фаровете. В сравнение с Golf VII, какъвто също караме в нашето домакинство, Leon предлага подобно качество при по-добро съотношение цена/качества и по-открояващ се дизайн.
Йонас Хофман, Форххайм

Предимства и недостатъци

+ Въпреки компактните размери пълноценно място за четирима възрастни и багаж
+ Напорист и икономичен двулитров турбодизел
+ Подходящо степенувана, прецизна предавателна кутия
+ Лесно управление на функциите
+ Спортни седалки с добра странична опора, но малко тясно скроени
+ Мощни LED фарове
+ Ефикасна климатизация
+ Чевръста водимост, но и...
+ ... добър комфорт на возене благодарение и на адекватни характеристики на амортисьорите в отделните режими
+ Добра управляемост 
+ Солидна изработка...

– … но отчасти семпли материали
– Пречистване на отработилите газове само с акумулиращ NOX катализатор, без впръскване на урея
– Предният мост потропва по напречни фуги
– Навигационната система използва само ТМС данни за заобикаляне на задръствания, понякога губи ориентация
– Малки странични огледала
– Висок процент на овехтяване

Силни и слаби страни

След като шофира няколко дена Leon, човек се замисля за какво му е по-голям автомобил. Leon предлага пълноценно място за четирима души и с дължина от 4,27 м все още е доста повратлив и маневрен. Ценовата разлика с Golf се проявява в по-семплите материали и малки детайли – за разлика от VW тук лещата на камерата за заден ход не е под капаче и бързо се замърсява. Навигационната система от време на време губи ориентация. 

Заключение: без никакви дефекти, но винаги с хъс

Не трябва да се заблуждавате от донякъде незабележимия сив цвят: Leon сияе в маратонския тест със своя безупречен резултат – най-добър компактен автомобил за годината. Освен с равносметката без дефекти обаче моделът на Seat впечатлява и със своя напорист мотор, с амбициозната си управляемост, с много място, добър комфорт и ниски разходи – все едно дали за поддръжка, за гуми, за консумативи или за гориво. Като изключим високия процент овехтяване, всичко при Leon е както трябва. 

 

Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ахим Хартман, Михаел Хайнц, Олга Кунц, Михаел Орт, Герд Щегмайер, Маркус Щир, Петер Волкенщайн

Коментари
comments powered by Disqus