Новото издание на Seat Leon отново се очертава като интересна алтернатива на бестселъра VW Golf, използвайки практически идентична техника, само че с по-нестандартна „опаковка” и малко по-изгодна цена.
Според мнението на мнозинството, Seat е единствената марка в рамките на концерна Volkswagen Group, която продължава да среща затруднения по пътя на намирането на своята истинска същност и съответно все още не е стигнала до еднозначно позициониране в автомобилния свят. Обективността изисква да признаем, че в този конкретен случай мнозинството има известно право. Докато Skoda са бетонирали реномето си на по-практичното и по-достъпно лице на VW, предлагайки на клиентите с прагматичен начин на мислене висока функционалност на разумна цена, а Audi отдавна са се утвърдили като производител на премиум автомобили, насочени към хора с афинитет към технологиите, динамиката и финеса, испанската марка Seat все още търси своята идентичност. Според личното мнение на автора на тези редове, третото поред издание на Leon е крачка във вярната посока. Подобно на Golf VII, Leon е изграден върху новата модулна технологична платформа за модели с напречни двигатели, която VW означават като MQB. Или, казано на по-разбираем език, автомобилът е съоръжен с може би най-рафинираната техника, която в момента може да се срещне в компактния клас. С какво обаче Leon е по-различен от своите технологични събратя по концерн и платформа и как се откроява между VW Golf, Skoda Octavia и Audi A3?
Малко по-изгоден, отколкото Golf
Един от показателите, с които Leon има шансове да спечели точки пред Golf, е ценовата политика. На пръв поглед базовите цени на двата модела със сходна моторизация са почти еднакви, но Leon разполага със значително по-богато серийно оборудване. Базираните изцяло на LED техника предни светлини дори са запазена марка на испанския модел и не се предлагат за „братовчеда” от Волфсбург. Не е за пренебрегване и факта, че докато независимо от неоспоримата педантичност при изработката на всеки детайл и върховото усещане за качество, Golf е сдържан (според мнозина направо скучен на дизайн), Leon си позволява малко по-южняшки темперамент и по-своеволни форми на каросерията. Факт е, че моделът на Seat няма как да се похвали с гигантския багажник и пословичната прагматичност на Skoda Octavia, но определено изглежда различен и интересен на фона на уравновесения VW. Пък и съвсем обективно погледнато, динамичната стилистика не е навредила на усещането за простор във вътрешността на автомобила – мястото е в изобилие и на двата реда, багажникът също е с твърде приличен за класа обем. Както може да се предположи, ергономията е на типичното за повечето продукти на концерна високо равнище – контролните уреди са прегледни и лесни за разчитане, бордовият компютър е с интуитивно управление, накратко всичко е там, където му е мястото. Вярно е, че качеството на материалите и изработката в Golf е с едно стъпало още по-високо, но и в Leon човек има всички предпоставки да се чувства добре.
Версията FR демонстрира спортен характер
18-цоловите колела и спортното окачване са част от стандартната екипировка на версията FR и се справят напълно успешно със задачата да подчертаят динамичния характер на автомобила. В Leon всичко се случва с една идея по-рязко и по-остро, отколкото в Golf. И това е добре – ако VW печелят симпатии с внимателно премерени маниери и рафинираност, то темпераментният испанец ще допадне на хората, търсещи повече емоция от шофирането. Възможностите на ходовата част още отсега ни карат с нетърпение да очакваме бъдещата спортна модификация Cupra – страничните колебания на каросерията са сведени до минимум, поведението в завой остава неутрално извънредно дълго (включително при достигане на напречни ускорения, нямащи нищо общо с разума), а кормилната уредба работи с идеална прецизност, дава акуратна обратна връзка с пътя и почти не се поддава на влияние от силовия тракт. Двулитровият TDI двигател със 150 к.с. разполага с широко плато на максималния въртящ момент от 320 Нм, простиращо се от 1750 до 3000 оборота в минута. В реалността това означава мощна тяга в поне две трети от използваемите работни режими, а лекотата при набиране на обороти се доближава до бензиновите мотори. Срещу доплащане Seat Leon 2.0 TDI FR може да бъде екипиран с шестстепенна DSG трансмисия с два съединителя, но серийната механична предавателна кутия сменя предавките си толкова гладко и точно, че човек трудно би могъл да пожелае този процес да бъде оставен под владение на автоматиката.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Seat