Себастиен Льоб спечели рали “Португалия”, пети кръг от Световния рали шампионат. Пилотът на Citroen запази комфортния аванс на върха, който отвоюва с блестяща стратегия относно избора на гуми в събота, и намали преднината на Маркус Грьонхолм в генералното класиране на две точки.
След шестгодишно отсъствие рали “Португалия” отново намери място в календара на Световния рали шампионат. Едва ли някой съжалява за решението на FIA, тъй като изминалият уикенд предложи и на състезателите, и на любителите на моторните спортове невероятно силни емоции. Петият кръг за сезона стартира с твърде неприятен инцидент по време на шейкдауна, когато петима зрители бяха контузени от автомобила на Арминдо Араужо. Последвалите осемнадесет скоростни етапа обаче компенсираха напълно негативното впечатление от предварителната проверка.
Себастиен Льоб безспорно е звездата на изминалия уикенд, след като за 31-ви път в своята кариера се изкачи на най-високата позиция на подиума. Феноменалният французин неутрализира съпротивата на Маркус Грьонхолм още в събота, когато спечели всичките шест скоростни етапа за деня, и с лекота запази комфортния аванс до финала на рали “Португалия” в неделя. Отличните качества на C4 WRC на макадам гарантираха на Себ необходимата бързина, но перфектната стратегия относно избора на гуми му позволиха да надделее над летящия финландец в битката за първото място.
Въпреки че Себ е единственият пилот с три победи през сезон 2007, в челото на генералното класиране при пилотите няма да има разместване. Маркус Грьонхолм отново е лидер благодарение на второто място в Португалия, но аванса му след финала на петия кръг е само две точки.
В края на съботния ден бе повече от ясно, че само чудо може да измести Льоб от първата позиция. Логично интригата се измести към борбата за третото място, в която участваха Петер Солберг и Мико Хирвонен. Младият финландец имаше минимален аванс от 7,5 секунди спрямо опитния пилот на Subaru, който в края на втория ден от надпреварата заяви, че ще се бори докрай за подиума. Но дори и новата Impreza WRC2007 не помогна на Петер. Хирвонен бе безкомпромисен, методично увеличаваше преднината си след всеки изминал етап и съвсем закономерно за четвърти пореден път намери място на подиума.
Новата генерация бе достойно представена и от Дани Сордо и Яри-Мати Латвала. Пилотът на Citroen окупира петото място още след втория етап и въпреки че вчера, по време на единайсетата скоростна отсечка, бе принуден да управлява своя C4 WRC с отворена врата, запази престижната позиция до финала.
Латвала имаше далеч по-сериозни проблеми. Финландецът се движеше осемнайсети след втория етап, тъй като допусна няколко грешки в началото на надпреварата, но не се отказа от битката и още в края на първия ден намери място сред шестимата най-добри пилоти, което запази до финала на рали “Португалия”.
Борбата за зоната на точките бе най-атрактивният момент от неделния ден. Хенинг Солберг имаше минимален аванс от 6,6 секунди спрямо осмия Карлсон, но още след първата скоростна отсечка тази сутрин тя бе неутрализирана и Даниел се изкачи на седма позиция. И когато всички очакваха атака от страна на пилота на Stobart M-Sport, Хенинг изгуби три минути на предпоследния скоростен етап заради проблем в съединителя на Focus RS WRC 06 и се смъкна на девета позиция. Джиджи Гали моментално се възползва от техническите неудачи на норвежеца и съвсем неочаквано намери място в зоната на точките.
Световният рали шампионат ще бъде подновен на 4 май в Аржентина. С оглед на особеностите на трасето южноамериканският кръг се доближава до рали “Мексико”, което през този сезон премина под хегемонията на Себастиен Льоб и C4 WRC. Французинът е печелил надпреварата през 2005 и 2006 година, което категорично накланя везните в негова полза, но дистанцията между водещите пилоти става все по-малка, а предварителните прогнози – все по-несъответни на крайните резултати.
Рали “Португалия” – крайно класиране
1. С. Льоб Citroën C4 WRC 3:53:33.1
2. М. Грьонхолм Ford Focus RS WRC 06 3:54:10.2 (+37.1)
3. М. Хирвонен Ford Focus RS WRC 06 3:55:41.2 (+2:08.1)
4. П. Солберг Subaru Impreza WRC2007 3:56:47.0 (+3:13.9)
5. Д. Сордо Citroën C4 WRC 3:58:38.4 (+5:05.3)
6. Я. Латвала Ford Focus RS WRC 06 3:59:18.0 (+5:44.9)
7. Д. Карлсон Citroën Xsara WRC 4:01:46.3 (+8:13.2)
8. Дж. Гали Citroën Xsara WRC 4:03:12.7 (+9:39.6)
Класиране при пилотите
1. М. Грьонхолм 40
2. С. Льоб 38
3. М. Хирвонен 32
4. Д. Сордо 17
5. П. Солберг 13
6. Х. Солберг 11
7. К. Аткинсън 10
8. Я. Латвала 9
Класиране при производителите
1. Ford WRT 722. Citroen Total WRT 57
4. Subaru WRT 24
3. Stobart-M Ford RT 23
5. OMV Kronos Citroen 18
6. Munchi’s Ford WRT 0