Високите цени на транспорта и електричеството налагат промяна на таваните
През миналия сезон Формула 1 най-накрая въведе ограничените бюджети, които ФИА предложи на Бърни Екълстон преди повече от десет години. Целта на тази мярка е големите отбори да не печелят предимство единствено благодарение на солидните си финансови възможности.
Таванът през 2021 г. бе фиксиран на 145 милиона, а за настоящия сезон сумата падна на 140 милиона. Тя може да нарасне при необходимост – ако има значима катастрофа, която е свързана с непланирани разходи, както и при положение че календарът включва повече от 21 старта. За всеки допълнителен кръг тимовете получават по 1,2 милиона долара „бонус“. През 2022 г. са планирани 23 състезания, което означава, че таванът на бюджетите за всички отбори е минимум 142,4 милиона долара.
Седем от десетте тима обаче настояват за допълнително увеличение за 2023 г., когато би трябвало летвата да бъде свалена на 135 милиона долара. Зад исканията им са залегнали увеличените цени на транспорта и електричеството. Заради войната в Украйна Формула 1 изпитва сериозни логистични затруднения, които според неофициалната информация костват по 6 милиона на отбор.
Във финансовия документ, който урежда тавана на бюджетите, е записано, че той „може да бъде увеличен, при положение че инфлацията в страните от Г7 надхвърли три процента“. Проблемът е, че крайният срок за това за миналия сезон е бил септември 2021 г., когато условието не е било изпълнено.
Исканията на споменатите седем отбора не се ограничават само до коригиране на сумата в съответствие с нивата на инфлация. Те настояват за още 7 милиона, което означава, че с компенсацията за инфлацията таванът трябва да се вдигне от 135 на 149 милиона долара.
Трите отбора, които се противопоставят на подобно увеличение, са Alpine, Haas F1 и Alfa Romeo. Williams, McLaren и Aston Martin изненадващо не са в тази група, въпреки че регулярно критикуват ръководството на шампионата за големите разходи. Причината за позицията им е повече от ясна – трите тима изостават с развитието на своите автомобили и се нуждаят от бюджет, за да наваксат.
„Ако инфлацията надхвърли три процента през септември, ще има автоматична корекция за 2023 година. Не е нужно да увеличаваме още сумата“, категоричен е босът на Haas F1 Гюнтер Щайнер. Неговият колега в Alpine Отмар Шафнауер допълва: „Те имат проблеми с автомобилите си и трябва да направят големи промени. Имат нужда от повече средства за целта.“
Има вариант, при който очакваното в резултат на инфлацията увеличение за 2023 г., бъде разпределено между настоящия и следващия сезон.