Седем спортни автомобила от седем различни националности се срещат на голямото динамично парти. Така ще опознаем и характера на изисканите спортисти отсам границата от 50 000 евро.
Сигналът за начало на срещата прозвучава при изпотяваща жега от 35 градуса по Целзий. На терена обаче ги няма нито Veyron и 458 Italia, нито 911, Corvette, Vantage и GT-R. Днес играе Б-отборът – не звездите с милионни трансферни суми, а автентичните майстори на дрибъла на приемливи цени.
В предварителната квалификация бариерата падна при 50 000 евро. С 49 950 евро Mitsubishi Lancer Evolution MR се добра на косъм до финала заедно с британеца Lotus Elise S, американчето Chevrolet Camaro, тевтонския нападател VW Scirocco R, елегантния французин с трудното име Mеgane Coupе Renault Sport TCe 265, игривия италианец Fiat Abarth 695 Tributo Ferrari и чешката сезонна промоция Skoda Fabia RS.
Добра база
Истински RS от плът и кръв срещу сравнително смешните 22 140 евро, в които е включена идеално работеща трансмисия с два съединителя – наистина няма външност на звезда, но пък и не прилича на аустсайдер, особено с шикозния „бонбонено бял” лак, който, подобно на престилката с големи отвори и спойлера в задната част на покрива, се предлага без доплащане.
Колко типично за Skoda – семплата Fabia показва своята емблема RS само на седалките и кожения волан. Не можем да говорим за спортен стил, но контурът на меките седалки е достатъчен, за да държи инертната маса на водача в разумно равновесие. С върховете на пръстите върху планките на волана диригентът на Fabia композира сюитата от обороти и предавки, вслушвайки се внимателно в забавните интонации на малкия мотор с турбо- и механичен компресор. Дългите междинни етапи му дават възможност да оцени комфортните заложби на серийната спортна ходова част.
На трасето за проверка на управляемостта Fabia се клати между пилоните с излишна мекота, динамиката на пътя леко издиша, а в спринтовите дисциплини оставя другите да се състезават помежду си. От 0 до 100 км/ч чешката машина отстъпва дори пред най-малкия - Fiat Abarth, който в класирането по симпатии е на светлинни години пред всички останали.
Не е Ferrari
Чистокръвният италианец не се стреми към съвършенство, а излъчва чар, пред който неволно се прекланяте, държи се на пътя енергично, а в изпълнението Tributo Ferrari е направо недостижим. Не толкова заради внушителната цена от 42 000 евро, колкото защото същите съставки като при Skoda – 1,4 литра работен обем, 180 к.с. – тук изведнъж придобиват съвършено различен вкус – нещо като паста ал арабиата вместо чешка кнедла.
Четирицилиндровият мотор работи нестройно, дърпа и тегли волана, гъргори и тласка напред автомобилчето до скорост от 225 км/ч. Тогава стегнатата ходова част подскача непокорно по магистралата в усилие да удържи победа над късото междуосие. Но въпреки всичко човекът зад волана на Tributo грее от щастие и усмихнат до уши, се наслаждава на превъзходната кожена тапицерия, притиснат в тясната, къса седалка, радва се на карбоновите и металните елементи в интериора, играе си с планките за превключване, кима леко при всяка пауза между предавките на петстепенната автоматизирана трансмисия и държи прозорците винаги с няколко пръста отворени, за да отдаде дължимото на четиритактовите арии на мотора. С толкова грандиозно свистене, гъргорене, хъркане и рев не може да се похвали никой друг автомобил в теста.
Отвъд Океана
Това се отнася дори за Chevrolet Camaro, чийто 6,2-литров осмак може да лапне наведнъж бълхата с мераци за Ferrari и да я избълва обратно с дълбоко, леко приглушено покашляне. Един автомобил мечта, сякаш издялан от цял къс, при това на тънка цена. Къде другаде ще намерите 432 коня и V8 за около 40 000 евро? Истински масъл кар за истински мъже, които държат със здрава ръка лоста на не съвсем гладко работещата шестстепенна трансмисия и въртят бързо и със замах „лекия” волан.
Теглото от 1,8 тона и близо петте метра дължина трябва да бъдат убеждавани доста настоятелно, че 400-метровият спринт не е единствената важна дисциплина. Не съвсем повратливото Camaro гърми и пъшка по състезателната писта, като по начало влиза в завоите добре, но после мекото окачване със слабовати амортисьори го кара да изпадне в унило недозавиване.
Това всъщност е за добро, понеже големите напречни сили не са особено препоръчителни за настанения в меки седалки екипаж на „Шеви”. Да се носиш спокойно по пътя в приятна обстановка, а при свободен участък да отпускаш юздите на машината – така може да се определи житейската философия на Camaro, изповядвана вече 46 години.
Японска прецизност
За разлика от американеца, Mitsubishi Lancer Evolution винаги е търсил екстремното и със своето двойно предаване предпочита да рови с гуми чакъла, вместо да танцува по асфалт. Той дори по външност прилича на диво куче със зейналата муцуна на радиаторната си решетка и навирената опашка на спойлера си. Любимец на децата, често прогонван от домакините.
Герой на игрите от Playstation, който в реалния свят тежи цели 1630 кг и въпреки това се промъква през завоите с чевръстата лекота на нинджа. Evo е лишен от скрито коварство, готов е като на игра да достигне границите в динамиката на пътя, но въпреки това в едно важно отношение е леко спънат - 295-те конски сили на четирицилиндровия турбомотор се усещат като някак измъчени.
Френска изтънченост ли?
По-освободено галопират 265-те коня на Mеganе. С настроение за високи обороти и убедителен, здрав гръден глас компактният TGV с лекота покорява сърцата. Малко по-широки „бузи”, малко по-зъл поглед, отзад централна ауспухова тръба с подходящи интонации – това е достатъчно, за да се хареса и да ви покани в спортния интериор с типично френски черти.
Щипка пиано лак, цвят на вкус, седалки с отличен контур, стегнат ход на скоростния лост – воала! Деликатесното блюдо е гарнирано с фино настроена ходова част и благодарение на нея Mеgane доставя еднакво удоволствие при шофиране както на обикновено шосе, така и на затворена за движението писта. За това, че времената в тестовете за поведение на пътя не са още по-добри, вина носят, изглежда, гумите, които „мажат” по асфалта, победени от жегата.
Добър баланс
Също толкова мощният Scirocco R спокойно настига и задминава Mеgane Sport. Моделът на VW е по-бърз с почти цяла секунда, но това по нищо не му личи. Купето с 2+2 места печели терен почти незабележимо – някъде между доведената до съвършенство съгласуваност на зъбните колела в DSG трансмисията и равномерното разгръщана на мощността на глухо звучащия TSI мотор.
Автомобилът умее много неща – позволява както разтоварващо спокойствие, така и яростно преследване. Подкрепя водача и пътника до него с превъзходно оформени седалки, а благодарение на адаптивната ходова част може да настрои реакциите на пружините и амортисьорите според всеки вкус. Влиза в завоите храбро, но не прекалено остро, остава под контрол, доближавайки физическите граници, а когато ги достигне, започва да се плъзга без излишни капризи с четирите си колела – всичко това е чудесно и сякаш дори прекалено безукорно в съвършенството си.
Есенцията
По-вълнуващо усещане може да предложи единствено шофирането в чист вид, което изживявате с Lotus Elise S. В алуминиевата каросерия се чува трополене, когато преминавате през къси напречни фуги, седалките с оскъдна площ не предлагат кой знае каква странична опора, за комфорт изобщо не става дума. Предавките се превключват недостатъчно прецизно, а гласът на ядовития бързооборотен четирицилиндров мотор не звучи твърде опияняващо. Затова пък 220-те компресорни конски сили и 938-те килограма собствено тегло крещят за повече удоволствие от шофирането както футболните хулигани крещят за повече гинес.
Не само с юнашки намерения, а и със всеотдайна спортна страст джуджето с централен двигател се втурва в мелето на съперниците в състезанието за динамика на пътя и се провира през него толкова успешно, сякаш в граничната зона на сцепление цари някаква лекота на битието. Пилотирането на Lotus в граничен режим се превръща в нещо познато и интимно близко, когато малката платнена качулка бъде сгъната в рудиментарния багажник.
Рядко може да се открие такъв чист и неразводнен характер като този на Lotus. Автомобилът е като Уейн Руни – иска единствено и само да играе. Тук идва сигналът за край на мача.
Текст: Йохен Юблер
Оценка
Chevrolet Camaro
Изпълнен с груба сила, капризен при шофиране, при това с могъщ V8 на приемлива цена и съвсем прилична изработка. Дори само страхотната външност заслужава четирите звезди.
Fiat 500 Tributo
Издокаран със спортни атрибути чак до покрива, с глас на подрастващо Ferrari. Субективните спортни качества са повече от обективните, но въпреки това си остава желана придобивка.
Lotus Elise S
Комбинацията от лека конструкция и компресорен мотор е същинска хала. Не може да служи за далечни пътешествия, но пък носи огромно удоволствие от шофирането.
Mitsubishi Lancer
Натъпкан догоре с техника, сравнително тежък, двигателят му се усеща като измъчен. От някогашния чар на Evo е останало твърде малко – три звезди.
Renault Mеgane
Бързо набира обороти, с приятен дрезгав глас и отлично оборудване, с обещаващи характеристики, но слабо сцепление.
Skoda Fabia RS
Модел без силни пикове и падове, при който срещу скромна цена получавате авторитетното съкращение RS, но не и съответния спортен дух.
VW Scirocco R
Чудесен мотор, идеална трансмисия, страхотна адаптивна ходова част – при R просто всичко върви гладко и точно това му е недостатъкът. Един R трябва да е доста по-лют – включително и на външен вид.
Технически данни
Chevrolet Camaro | Fiat 500 Tributo | Lotus Elise S | Mitsubishi Lancer | Renault Mеgane | Skoda Fabia RS | VW Scirocco R | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
Мощност | 432 к.с. при 5900 об./мин | 180 к.с. | 220 к.с. при 6800 об./мин | 295 к.с. при 6500 об./мин | 265 к.с. при 5500 об./мин | 180 к.с. при 6200 об./мин | 265 к.с. при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,4 с | 7,4 с | 5,2 с | 6,1 с | 6,3 с | 7,7 с | 5,9 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
36 м | 38 м | 34 м | 38 м | 38 м | 39 м | 38 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 225 км/ч | 234 км/ч | 242 км/ч | 254 км/ч | 224 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
16,2 л | 10,8 л | 11,1 л | 14,7 л | 12,6 л | 10 л | 12,2 л |
Базова цена | 40 900 евро | 42 007 евро | 47 610 евро | 49 950 евро | 27 990 евро | 22 140 евро | 36 725 евро |
KdF
VW е най-добрия автомобил в теста!
anatolii
реното прави фв луд и щаслив!!!!
nikito_blend
Японеца е най-големия.
Ахаха!!!!!!
Не VW, ами Шкода! Айде, моля ви се!