Гиганти като Daimler и Porsche ще пренебрегнат Детройт и Токио, но ще присъстват в Китай.
Забравете за Женева, Детройт и Франкфурт. Новата световна автомобилна столица е Шанхай, отбелязва в коментар агенция Bloomberg. Доказателствата са навсякъде. Daimler AG например ще пропусне - с цел икономии - тазгодишното изложение в Токио. Nissan не пожела да участва във Франкфурт - най-голямото изложение на Стария континент. Porsche SE извади от плановете си дори легендарния салон в Детройт. Но и трите компании ще присъстват в Шанхай.Главният изпълнителен директор на Рorsche Венделин Видекинг потвърди, че тъкмо на китайското изложение ще направи премиерата на дългоочаквания спортен седан Panamera. Сред гостите на салона ще бъдат големият шеф в Daimler Дитер Цетше, колегата му от Volkswagen Мартин Винтеркорн и изпълнителният директор на Toyota Кацуаки Уатанабе.
"Надеждите на всички големи производители сега са съсредоточени към Китай, така че Шанхай ще е автомобилното шоу на годината", коментира Рикон Кся, анализатор в института Daiwa.
Тазгодишното изложение, което започва идния понеделник, ще отчете рекорден брой участници - съвсем логично във време, когато Китай таи сериозни амбиции да изпревари САЩ и да се превърне в най-големия автомобилен пазар в света. Достатъчно доказателство са данните от март, когато General Motor отчете рекордно високи продажби в азиатската държава и в същото време - рекордно ниски в Северна Америка (спад от 45 на сто).
Над 1500 компании ще покажат продуктите си на шоуто, чиято относително скромна история датира от 1985 година. Очакванията са за деветте дни палатите да бъдат посетени от над 600 000 души.
Китайският пазар нараства средно с по 20 на сто годишно през последното десетилетие и вече се е превърнал във втората най-важна дестинация на GM и Volkswagen след техните родни страни. При това съотношението автомобили - хора в най-населената държава на планетата си остава едва една трета от това в развитите държави - или горе-долу каквото е било в САЩ през 1925 година.
В края на миналата и началото на тази година кризата удари и продажбите в Китай, но след въведените от правителството мерки за насърчаване на потреблението те отново се втурнаха нагоре и отчетоха 10 на сто ръст само през март. Прогнозите на анализатори от Пекин са, че до няколко години годишният обем на пазара ще надхвърли 10 млн. автомобила. В същото време американският се сви от близо 16 млн. до по-малко от 10 (според прогнози за 2009).