Изпълнителният директор на концерна Винтеркорн подаде оставка. Сега трябва да си тръгнат и Волфганг Хатц, Улрих Хакенберг и Хайнц Якоб Нойсер
Установената от Американската агенция за опазване на околната среда (EPA) манипулация на изпускателната система при дизеловите автомобили се превърна за VW в мега катастрофа. Изпълнителният директор на концерна Винтеркорн подаде оставка. Сега трябва да си тръгнат и Волфганг Хатц, Улрих Хакенберг и Хайнц Якоб Нойсер. Компанията е подала жалба в прокуратурата срещу неизвестен извършител. Изпълнителният директор на Porsche - Матиас Мюлер става новият председател на Борда на директорите.
Последна новина 24.09.2015: Матиас Мюлер става председател на Борда на директорите
Управителният съвет на VW е номинирал в лицето на главния изпълнителен директор на Porsche - Матиас Мюлер, заместник на Мартин Винтеркорн. Това съобщи информационната агенция Reuters. Следователно днес (петък), Мюлер, който е работил в концерна в продължение на 40 години, ще бъде назначен за председател на Борда на директорите на VW
Последна новина 24.9.2015: Хакенберг, Хатц и Нойсер ще трябва да си ходят
Концернът VW си направи още персонални изводи от скандала за отработените газове, съобщава в. Bild. След оставката на главния изпълнителен директор- Мартин Винтеркорн, сега и членът на борда на директорите Улрих Хакенберг (65) и член на борда на Porsche Волфганг Хатц (56) също ще трябва да освободят постовете си като ръководители на развойната дейност. И двамата поемат техническата отговорност за аферата с отработените газове на дизеловите двигатели. И двамата мениджъри работеха дълги години във VW, Хакенберг като ръководител на развойната дейност и Хатц като главен ръководител на развойната дейност при дизеловите двигатели.
Както пише списание Spiegel, по настояване на инспекторите на VW Хайнц Якоб Нойсер също ще трябва да си тръгне, който беше заместник на Хакенберг, като директор на развойната дейност на VW.
Според федералния министър на транспорта Александър Добриндт (CSU) очевидно и в Европа автомобилите са били манипулирани. По информация на Welt, VW е информирал министерството си, че и в Европа са засегнати автомобилите с 1,6 и 2,0-литрови дизелови двигатели. Броят на превозните средства все още не се знае. Добриндт остави отворен въпроса дали тези автомобили сега ще бъдат спрени от движение.
Последна новина 23.9.2015 : Мартин Винтеркорн се оттегля
17:00 часа на 23 септември 2015, Волфсбург - VW разпространи следното изявление на професор д-р Мартин Винтеркорн:"Аз съм потресен от това, което се случва през последните няколко дни. Преди всичко аз съм особено изненадан, че в концерна Volkswagen изобщо е било възможно да бъдат извършени нарушения с такава важност.
Като председател на Борда на директорите поемам отговорността за станалите известни нередности при дизеловите двигатели и затова депозирах молба Надзорният съвет да прекрати дейността ми като председател на Борда на директорите на концерна Volkswagen. Правя това, в интерес на компанията, въпреки че не съм наясно с обвиненията.
Volkswagen се нуждае от ново начало – също и по отношение на персонала. С оставката си аз правя път за промените.
Моят двигател винаги е служил на компанията, особено най-вече на нашите клиенти и служители. Volkswagen беше е и ще остане моят живот.
Поетият път на изясняване и прозрачност трябва да продължи. Това е единственият начин да се възстанови доверието. Убеден съм, че концернът Volkswagen и неговият екип ще се справи и ще преодолее тази тежка криза. "
Приемникът на Винтеркорн встъпва още в петък
Президиумът очаква предложения за правоприемник на изпълнителния директор на VW до заседанието на Надзорния съвет в петък. Освен това очаква се експертният съвет „излезе още през следващите дни с персонални промени". В момента вътре в концерна проверките са в разгара си. Междувременно компанията е подала жалба до съответната прокуратура в Брауншвайг. Безспорно е, че е имало нередности, които са от сферата на наказателното право.
Освен това трябва да се сформира специална комисия, която да ръководи по-нататъшното изясняване с външното консултиране.
Последна новина 23.9.2015 : Надзорният съвет на VW заседава
Президиумът на надзорния съвет на VW се свиква за кризисно заседание на тайно място във Волфсбург. На това заседание ще се разглежда също така и бъдещата кариера на главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, съобщава всекидневникът Welt. Директора на VW Винтеркорн ще трябва да докладва и да обясни пред върховния експертен съвет как би се овладял скандалът с отработените газове, който се очаква да струва милиарди на автомобилния гигант Volkswagen. В спешното заседание ще бъде обсъден също и въпросът, кой ще поеме отговорността за манипулиране на софтуера за управление на дизеловите двигатели. Изпълнявайки две длъжности Винтеркорн е също и ръководител на отдела за развойна дейност. Изглежда вече е ясно, че подновяването договора на Винтеркорн, както е било планирано преди няколко дни, е приключило. Контролният съвет се чувства отговорен и заяви, ако той трябва да удължи договора на председателя на Съвета на директорите, под чието ръководство е извършено умишлено манипулиране, това носи милиарди долари рискове на концерна.
Междувременно в САЩ, Агенцията за опазване на околната среда EPA, е разширила своите разследвания и на 3,0 V6 TDI на VW концерна. В прокуратурата в Брауншвайг са постъпили донесения за извършено престъпление от много граждани въз основа на манипулираните измервания на дизеловите автомобили.
Последна новина 23.9.2015: Федералното правителство е необходимо да се намеси, стойността на акциите продължава да пада, да бъдат ангажирани много известни адвокати
Зелените внесоха в Бундестага заявление на тема "измама на потребителите при използване на гориво и изпускане на вредни емисии от леки автомобили". Парламентът ще трябва да гласува за това, още тази седмица. По този начин, зелените искат да принудят федералното правителство да бъде активно по скандала с VW за манипулиране на вредните емисии. Необходимо е възможно най-скоро да бъде направен повторен тест, за да се определи действителното количество замърсяващи емисии, както и разхода на гориво. Освен това, Федералният министър на транспорта Александър Добриндт, CSU, е необходимо да направи разяснение в транспортната комисия на Бундестага за скандала с манипулиране на информация от VW и да съобщи констатациите на федералното правителство.
Акциите на VW продължават да падат. В сряда сутринта, те отново паднаха с около осем процента и се наредиха под стойността от 100 евро. Така от 2011 година насам, ценните книжа за първи път са под тази стойност. Ценните книжа бележат ниска точка при 95,51 евро. Така пазарната стойност на VW е намаляла с около 30 милиарда евро от началото на седмицата. Но от сряда сутринта курсът отново тръгна нагоре.
За да бъдат подготвени за предстоящата вълна от съдебни дела, междувременно VW е наела известната Американска адвокатска кантора Kirkland & Ellis LLP, съобщи информационната агенция Bloomberg. Тези адвокати вече са представлявали BP след експлозията на нефтената платформа Deepwater Horizon с единадесет жертви и глоби в милиарди.
Последна новина 22.9. 2015: Видео обръщение на Мартин Винтеркорн
Председателят на Борда на директорите на VW Мартин Винтеркорн се обърна с видео обръщение към клиентите, персонала и обществеността и обеща максимална прозрачност, разяснение и обезщетение за скандала с отработените газове. Решаващото е това, което Винтеркорн не казва: Не иде реч за оставка. Самото обръщение говори - Мартин Винтеркорн говори като председател на Борда на директорите на Volkswagen AG. Точка. Утре, сряда Надзорният съвет ще свика извънредно заседание.
Последна новина 22.9.2015: Винтеркорн трябва да си тръгне
Мартин Винтеркорн трябва този петък да бъде сменен като директор на Volkswagen. Това е научил в. Tagesspiegel от надзорните кръгове. След измамата с отработените газове на дизела в САЩ, Винтеркорн загуби доверието на надзорния орган, съобщава вестникът. Правоприемник на 68 годишния, ще бъде от съответните кръгове изпълнителният директор на Porsche - Матиас Мюлер (62). Тази сряда заседава президиумът на Надзорния съвет на VW, а в петък на 20-членният експертен съвет.
Последна новина 22.9.2015: Софтуерът е монтиран в около 11 милиона дизелови двигателя по целия свят
VW направи от Американския скандал с отработените газове на дизела, по-нататъшна стъпка в офанзивата и разясни, че особеният софтуер е монтиран в около 11 милиона двигателя от тип EA 189 в различни модели . Специално за този тип двигатели е установена очебийна разлика между стойностите от тестовете и тези от реалния живот. При по-голямата част от тези двигатели софтуерът има естествено влияние, подчертава VW. Дискутираният софтуер не влияе нито на поведението при шофиране, нито на потреблението, нито пък на емисиите.
Работи се неуморно, за да бъдат премахнати тези отклонения с технически мерки. Компанията в момента е в непрекъснат контакт с компетентните органи и Германската Федерална служба по транспорта. В допълнение VW подчертава, че настоящите автомобили, които в момента се предлагат в Европейския съюз с дизелови двигатели от палитрата на концерна Volkswagen, напълно отговарят на законовите изисквания и стандарти за опазване на околната среда Eвро 6. За по-голяма гаранция VW планира ефективни отчисления в резервния фонд в размер на 6,5 милиарда евро за третото тримесечие.
Последна новина 21.9. 2015: Американският прокурор събира доказателства, Добриндт иска да провери немските модели, предстоят дела за обезщетения
Скандалът с отработените газове на VW се разрази като лавина в неподозирани мащаби: бизнес агенцията Bloomberg съобщи на интернет страницата си, че Министерството на правосъдието на САЩ възнамерява да започне наказателно разследване срещу Volkswagen, за да се провери, дали на концерна не са били налагани обвинени в престъпления. Целта на разследването включва пряко лично мениджърите. Още в петък в Сан Франциско беше предявен съдебен иск от клиенти, които твърдят, че манипулираният софтуер ще ускори обезценяването на автомобилите.
В отговор на манипулацията на отработените газове от VW, съгласно информация в медиите, големи инвеститори също обмислят да предприемат правни действия. Внесени са искания за преразглеждане на претенции за обезщетение, съобщава в. Stuttgarter Nachrichten. Би могло да се стигне до възстановяване на щети в милиарди. Преференциалните акции на VW се сринаха в понеделник частично повече от 20%. Ценните книжа се търгуват временно за по-малко от 130 евро
Според в. Bild федералният министър на транспорта Добриндт, като последица от манипулациите възнамерява да преразгледа в Америка, също и в Германия дизела на VW. Министърът е наредил на Федералната служба за автомобилно движение (KBA) да извърши "строги, специфични проверки от независими експерти". Президиумът на Kадзорния съвет на VW ще заседава в сряда на свое извънредно заседание. В Президиума влизат сегашният шеф на Надзорния съвет на VW Бертолд Хубер, министър-председателят на Долна Саксония - Стефан Вайл (SPD), VW управляващият работнически съвет Бернд Остерлох и на Надзорния съвет Волфганг Порше. Редовното заседание на Надзорния съвет на VW е насрочено за петък.
Последна новина 21.9.2015: на VW са наложени забрани за продажба
Като следствие от скандала с отработените газове на дизеловите модели на VW е наложена забрана за продажба на някои модели на пазара на САЩ според информация в списание Spiegel. Някои модели на автомобили 2015 на първо време вече не се предлагат. На интернет страницата на Volkswagen за Северна Америка дизелови модели Passat като TDI "чист дизел" са все още са конфигуруеми. Видео в мрежата с термина "Clean Diesel" са премахнати.
Акциите на VW, междувременно са в низходящо развитие. Цената падна с 22 на сто в понеделник преди обяд.
Последна новина 20.9.2015: Публично изявление на председателя на Съвета на директорите на VW- Мартин Винтеркорн
Съветът на директорите на Volkswagen AG приема установените нарушения много сериозно. Лично аз дълбоко съжалявам, че сме загубили доверието на нашите клиенти и сме разочаровали обществеността. Ние работим съвместно със съответните власти открито и изчерпателно, за да изясним бързо и прозрачно положението на нещата в пълен размер. За тази цел Volkswagen е поръчал външно разследване.
Едно е ясно, Volkswagen няма да толерира никакви нарушения на закона или на всякакъв вид наредби.
Доверието на нашите клиенти и на обществеността е и ще остане най-важният ни актив. Ние от Volkswagen ще положим всички усилия, за да си възвърнем напълно доверието, което имаме на толкова много хора и затова предприемаме всички необходими мерки за предотвратяване на вредите. Събитията за нас от борда и лично за мен имат най-висок приоритет.
Петък, 18.09.2015: Изявление на VW в САЩ
VW САЩ публикува изявление, в което е договорено, че упоменатите проблеми с отработените газове се решават веднага. За собствениците на засегнатите превозни средства в никакъв случай не съществува никаква опасност при шофиране на автомобила.
Петък, 18.9.2015: Американската агенция за защита на околната среда "ЕРА"упреква в измама
Агенцията за защита на околната среда на щата Калифорния (Environmental Protection Agency and the state of California, EPA) упрекна германския производител, че е нарушил Закона за ограничаване изменението на климата и призовава за изтеглянето на 482 000 дизелови автомобила в Калифорния. В противен случай заплашват санкции в размер на 18 милиарда щатски долара. Това съобщи на своя уебсайт обикновено добре информираната медия Detroit News. VW измами със специален софтуер на двигателя, това са обвиненията на EPA. Софтуерът разпознава измерванията на отработените газове и дава стойности, съответстващи на законовите стойности на отработените газове - но само по време на циклите на изпитване.
Ако тестът не бъде разпознат, стойностите на азотните оксиди (NOx) са до 40 пъти по-високи от разрешеното. "Заобикалянето на регламентите за емисиите с такива средства е незаконно и представлява заплаха за здравето на населението", пише EPA. И: "VW е потулил фактите, но сега призна грешките си," както заяви американски служител. В изявлението си VW първоначално не признава закононарушение, а само обещава пълно сътрудничество с американските власти.
Подозренията срещу VW са възникнали от един сигнал на Университета в Западна Вирджиния, както съобщава Spiegel. Университетът работи съвместно с Международния съвет за чист транспорт (ICCT). Наскоро ICCT Европа, съвместно с ADAC преразгледа метода за измерване на азотните оксиди в дизеловите автомобили. При 32 тествани автомобила съгласно WLTP стандарта от десет производителя 22 са отпаднали. В старите NEFZ норми всички автомобили отговаряха на Евро 6 стандарта.
Засегнати са Golf, Jetta, Beetle и Audi A3
Засегнатите 482 000 превозни средства са Golf, Jetta, Beetle с 2,0-литров дизелов двигател с години на производство от 2009 до 2015. Освен това изглежда, че и Audi A3 със същия двигател е засегнато. От EPA заявяват: "Нашата основна цел сега е да се гарантира, че въпросните превозни средства отново ще защитят законовите нива на емисиите. Едва след това ние ще навлезем по-дълбоко в проблема с опитите на Volkswagen да заобикалят Закона за чистотата на атмосферния въздух и съответно ще предприемем други подходящи мерки".
Съобщението на EPA вероятно ще бъде сериозен удар за автомобилостроителите. Икономичните и с висок въртящ момент дизелови двигатели, които допадат на американците, което беше важна част от стратегията за американския пазар, където VW отдавна вече е доста под очакванията - е уж една от причините, че Фердинанд Пийх "от разстояние" да застане срещу Винтеркорн. Миналата година делът на продажбите на дизелови автомобили в САЩ на Volkswagen възлиза на 22 %, както изчисли Detroit News. Продажбите на VW дизелови автомобили ще се сринат, въпреки че EPA гарантира засегнатите купувачи да не се тревожат: въпросните автомобили не представляват непосредствена опасност за здравето и те биха могли да продължат да се движат.
Какво ще кажете за дизелите в Европа
Начинът на действие на VW по принцип следва да дискредитира дизела в САЩ, старите предразсъдъци вероятно ще активират нови проблеми с отработените газове и ще създадат проблеми на САЩ и на другите производители, особено на германските. В допълнение, съгласно първите предположения, че манипулираният софтуер на двигателя може да влезе в употреба и в Европа. Зелените вече изискват проверки, DUH укорява отдавна производителите, че те открай време прикриват проблемите при отработените газове на дизеловите двигатели.
Специално на VW сега се гледа с подозрение, особено след като стана ясно, че концернът от Волфсбург със своята стратегия продава милиони превозни средства по целия свят с почти една и съща технология.
По-конкретно, 2,0-литровият TDI се предлага в почти всяка серия на концерна, с изключение на малките автомобили.