Изчезнали рожби на процъфтяваща икономика и евтин бензин, а днес – търсена автокласика
Те бяха последните мохикани от една отмираща раса. Дивият им нрав и жаждата им за свобода бяха красноречиво изписани на лицата им. Днес те са живи легенди - Shelby Mustang GT 500 и Dodge Challenger R/T.
Претендентът излезе на хиподрума късно, дори прекалено късно. Едва през 1970 г., пет години и половина, след като Ford беше пуснал в галоп невероятно успешния Mustang, хората от Dodge представиха свой „пони кар”, наречен не без гордост Challenger (отправящ предизвикателство, претендент).
Challenger, автомобилът на Джеймс Ковалски
Освен с Mustang, който беше дал името на целия нов клас компактни американски спортни купета, Challenger трябваше да се състезава и с още четирима утвърдени противници: Plymouth Barracuda (дебютирал през 1964), Chevrolet Camaro и Pontiac Firebird (1967), както и с AMC Javelin (1968). Въпреки силната конкуренция, още в годината на премиерата Dodge успяха да продадат 88 032 броя от Challenger.
За този успех подразделението на Ghrysler трябваше да благодари и на Джеймс Ковалски, героя от класическото „роуд муви” Vanishing Point („Внезапно изчезване”), изигран от Бари Нюман. Зад волана на един Dodge Challenger той профучава за 15 часа от Денвър до Западното крайбрежие, като разказва играта на доста полицейски автомобили и мотоциклети. И не само на тях. Като обвита в прах финална сцена на самоосъзнаването на пони кар поколението в паметта остана преди всичко състезанието с един Jaguar E-Type Roadster, зад волана на който седеше охранен пилот аматьор с червен шлем. Мощният бял Challenger на Ковалски изблъска елегантния Jaguar от пътя и го принуди да се хвърли в една река. Посланието беше ясно – така постъпваме днес с британските спортни автомобили и техните арогантни собственици.
Този най-млад и същевременно последен представител на породата семейно спортно купе нямаше никакво намерение да демонстрира сдържаност. С агресивно оформената си предна част моделът на Dodge беше недвусмислено ориентиран към Shelby Mustang GT 500 – онзи Tyrannosaurus Rex на тогавашните спортни автомобили, в сравнение с който един Corvette изглеждаше като гущерче. Седем литра (428 кубически инча) работен обем, 360 к.с. по SAE, дължина близо пет метра и тегло 1750 килограма.
Зинала паст, готова да погълне някой английски спортист
Общ визуален белег за водача на глутницата и напористия претендент е обрамчената с хром предна част, която, строго погледнато, се състои само от една грамадна паст, гълтаща непрекъснато въздух, а от време на време и по някой Jaguar E-Type. Естествено, в спортната версия R/T на Challenger приглушено буботи още една обща техническа особеност – потентният 6,3-литров (383 куб. инча) V8 под дългия преден капак с респектираща мощност от 335 к.с. по SAE.
Днес двамата съперници се срещат в бизнесзоната на летището Карслсруе/Баден-Баден – както винаги, преизпълнени с конски сили и самочувствие. Защото сега те вече са търсени класически модели и в Европа, където се продават на цени между 50 000 и 100 000 евро. Купувачът на такова разкошно купе обаче трябва да свикне с мисълта, че на пътя ще привлича погледите поне колкото блондинка с ултракъса пола в бяло Porsche Turbo Cabriolet.
Докато пътуваме към мястото на снимките през градчетата и селата в долината на Рейн, Южен Баден, движещият се отпред Mustang първи се превръща в център на всеобщо внимание. Хората в една кафе-сладкарница скачат от столовете, за да изпратят с поглед глухо тътнещия шосеен мираж. Отначало посетителите изобщо не забелязват, че след него идва не по-малко впечатляващият Challenger, и се отпускат на алуминиевите си столове. Толкова по-богати на жестове са реакциите им, когато край тях преминава синият като слива Dodge – гледай, гледай, още един!
Дали един пони кар се шофира така брутално, както изглежда?
Има три неща, които карат тези мачо автомобили да изглеждат толкова симпатични на пътя: първо, великолепното състояние в оригинален вид със скромни като формат гуми и изобилна хромова украса; второ, не твърде крещящите, но наситени цветове от серийната гама (при Dodge – Crazy Purple Metallic, а при Shelby - Gulfstream Aqua Metallic) и на трето място, великолепно игривата покана за състезание, излъчвана от двата магистрални болида. Този призив е изразен чрез спортните ключалки на предния капак, чрез задния спойлер – интегриран в каросерията или издигащ се над нея като крило – чрез четириъгълните крайни тръби на ауспуха и неизбежните отвори за въздух върху торпедото. И всички тези детайли са част от оригиналното оборудване.
Дали усещането при шофиране на такъв мощен пони кар е също толкова брутално, колкото външният му вид? Да започнем с Dodge Challenger в необичайния R/T SE вариаант. R/T означава Road and Track – т.е. купето би трябвало да е подходящо както за шосе, така и за писта. SE означава Special Edition и в допълнение към R/T пакета с по-твърда ходова част и V8 мотор с повишена компресия включва и винилов покрив с малък заден прозорец, кожени седалки и декоративна конзола на тавана с предупредителни светлини за горивото, предпазните колани и вратите.
Сега те са затворени. Моторът вече тътне нетърпеливо и придава Good Vibrations на каросерията и седящия в пилотското кресло с мека, но тънка тапицерия водач. Тънкият като пръст венец на волана стърчи сравнително доста навътре в интериора – също както и черните меки обезопасителни облицовки на арматурното табло, под които надничат четири големи циферблата, вградени в пластмасовия панел с дървесни шарки. Най-вдясно е часовникът, чиито по-големи цифри не показват дванайсетте часа, а 60 секунди или минути, за да можете с един поглед да следите ускорението – 100 км/ч от място би трябвало да се достигат за седем секунди, а четвърт миля да се измине за около петнайсет.
Моторът на Dodge Challenger има яка захапка
В Dodge Challenger R/T водачът седи точно като филмовия Ковалски – доста изправен и близо до волана, за да може лесно да натиска съединителя докрай и да дърпа енергично назад пистолетната дръжка на късия скоростен лост. Също като Ковалски. Съединителят зацепва много късно, но затова пък отведнъж, тъй че добре е преди това да поддържате в настроение V8 мотора с малко газ – все пак той трябва да приведе в движение 1615 килограма.
През първите километри целта ни е да свикнем с индиректната, оказваща малко съпротивление кормилна уредба, както и с донякъде непокорно превключващата четиристепенна трансмисия. Макар и с мощна захапка, двигателят се нуждае от високи обороти, залавя се за работа едва от 2500 нагоре, а след 3500 в минута надава стръвен и тържествуващ рев. Когато с помощта на скоростния лост поддържате оборотите в този диапазон, давате смело газ и отпред се разнесе заплашителният глас на машината, автомобилът дръпва енергично дори според днешните мащаби. Противно на някои очаквания, Dodge Challenger R/T може и да спира съвсем добре. Не обича само преодоляването на остри завои с голяма скорост. За да влезе в тях, тежкото купе трябва да бъде принудено посредством мекия като масло и създаващ съвсем слабо усещане за контрол волан. Сигурно затова филмовият герой Ковалски караше със своя Challenger почти само направо, до самия горчив край.
Mustang GT 500 – състезателният жребец на Каръл Шелби
Shelby Mustang GT 500 също е свързван постоянно с един герой – при това реален и доскоро жив: Каръл Шелби. На този легендарен пилот, конструктор и производител принадлежи голямата заслуга, че основаният от него през 1962 г. състезателен отбор Shelby American за първи път измества от стълбицата на победителите елитните европейски марки като Aston Martin, Ferrari, Jaguar и Porsche. Съвсем между другото неговият Mustang GT 350, както и AC Cobra – роудстър и купе с V8 от Ford, торпилират и родната американска конкуренция. Представеният през 1963 г. нов Corvette започва да губи състезание след състезание. Към най-големите международни успехи на Шелби принадлежат спечелването на световното първенство в клас GT през 1965 г. и тройната победа в „24-те часа на Льо Ман” през 1966 г. с Ford GT 40, в чието разработване и спортни прояви Shelby American взема решаващо участие.
Част от натрупания в състезанията опит е вложен и в GT 500 от 1969 г., последния и може би най-екстремен модел на Ford Mustang, изработван от Shelby. Предната част с острите като нож хромирани обрамчващи лайстни и интегрираните в нея големи фарове е най-важният белег на Shelby модел 69. Предните калници и капакът над двигателя с общо пет отвора за приток и отвеждане на въздух са оформени от пластмаса. Спирачките също получават въздух за охлаждане през „качулки” отстрани на каросерията. Алуминиевите джанти и двойката централни четвъртити тръби на ауспуха допълват ултраспортния облик на GT 500. Като втори вариант на задвижване в по-слабия, но оборудван по идентичен начин GT 350 работи двигател Windsor V8 с 5,8 литра работен обем и 290 к.с. по SAE.
Седемлитровият V8 в Shelby Mustang е като огнестрелно оръжие
Арматурното табло е същото като в серийния Mustang с изключение на двата допълнителни уреда на централната конзола, показващи налягането на маслото и силата на зареждания или консумиран ток. Рамата против преобръщане и закрепените за нея автоматични колани тип „тиранти” като че ли приканват към неудържимо натискане на газта: Дейтона, Сибринг, Силвърстоун, Льо Ман – пазете се, идваме!
Действително, шофирайки този Mustang, човек се нуждае от цялата широчина на платното, докато свикне с индиректната кормилна уредба, тежкия ход на съединителя и високо стърчащата пластмасова тапицерия на арматурното табло. После обаче започвате да се отнасяте с определено доверие към просто конструираната ходова част с твърд заден мост. С усилените си пружини и ресори, с регулиращите се амортисьори, както и с дисковите спирачки на предните колела тя се опитва да осигури ако не пълно усещане, то поне полъх от динамика на пътя.
От друга страна, седемлитровият V8 генерира, както може да се очаква, истински ураган от мощ. За машината, наречена Cobra Jet, се твърди, че мощността й достига 400 к.с. по SAE, но Ford и Shelby предпочитали да не се хвалят с нея, за да не привличат вниманието на застрахователи и други институции, развалящи доброто настроение. Защото Cobra Jet в действителност е едно нерегистрирано огнестрелно оръжие. Особено в съчетание с механичната предавателна кутия, когато водачът слезе от трета на втора, моторът пришпори задния мост с 4000 об/мин и осемте бутала работят при пълна газ в директна, стоманено твърда връзка с диференциала, освободената от страха порция адреналин идва тъкмо навреме – още малко и жребецът окончателно ще се изплъзне от всякакъв контрол!
Булеварден спортист за пенсионери от Бевърли Хилс
Дългото торпедо на спортния Mustang леко се повдига, а подивялата машина започва да тегли наляво. Трябва да контрирате с волана, но не твърде силно, да контролирате леките лъкатушения с две ръце и разбира се – да превключите! С измерено време от 5,5 секунди за ускоряване до 60 мили в час (98 км/ч) през 1969 г. Shelby е бил един от най-бързо спринтиращите спортни автомобили в света.
Моделът е имал обаче малък „козметичен дефект” – по-евтиният конкурент от същото семейство, Ford Mustang Mach 428, не бил по-бавен от него, поради което Shelby скоро придобива репутация на булеварден спортист за пенсионери от Бевърли Хилс. Особено при пряко сравняване с по-ранния и по-лек GT 350 автомобилната преса дава отрицателни оценки за Shelby ’69 въпреки по-зрелищната му външност. Така накрая Dodge Challenger все пак побеждава. В тази си форма той продължава да държи високо знамето на пони кара чак до 1974 г., докато Shelby преустановява производството на Mustang още през 1969 г.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Dodge Challenger R/T 383, произв. 1970 г.
ДВИГАТЕЛ Осемцилиндров V-образен, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 107,95 x 85,9 мм, работен обем 6286 см³, мощност 335 к.с. по SAE, при 5200 об./мин, макс. въртящ момент (SAE) 577 Нм при 3400 об./мин, степен на сгъстяване 9,5 : 1, колянов вал с пет основни лагера, централен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, хидравлични повдигачи на клапаните, четирикамерен карбуратор Carter.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Четиристепенна механична или тристепенна автоматична трансмисия с две, респ. три главни предавания по избор.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Четириместно купе с две врати и твърд покрив, самоносеща каросерия. Отпред трапецовидно окачване с горен триъгълен носач и долен надлъжен носач с реактивна щанга, торсионни ресори, стабилизатор, отзад твърд мост с листови ресори. Телескопични амортисьори и барабанни спирачки на двата моста, по желание дискови спирачки отпред. Гуми F 70-14 или E 60-15.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Междуосие 2795 мм, дължина 4860 мм, широчина 1930 мм, височина 1290 мм, собствено тегло 1610 кг (SE – 1615 кг), резервоар 68 литра.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Ускорение от 0 до 100 км/ч за 7 сек, макс. скорост около 210 км/ч, разход от 17 до 21 л бензин 95 на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ Dodge Challenger, 1970 — 1974. През 1970 общо 83 032 екз., от тях 14 889 R/T, 3979 R/T SE и 1070 R/T Cabriolet..
Shelby Mustang GT 500, произв. 1969 г.
ДВИГАТЕЛ Осемцилиндров V-образен, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 105,0 x 101,2 мм, работен обем 7003 см³, мощност 360 к.с. по SAE, при 5200 об./мин, макс. въртящ момент (SAE) 596,5 Нм при 3400 об/мин, степен на сгъстяване 10,6 : 1, колянов вал с пет основни лагера, централен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, четирикамерен карбуратор Holley, система за всмукване на въздуха ram-air (с повишено налягане благодарение на насрещния аеродинамичен поток).
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Четиристепенна механична или тристепенна автоматична трансмисия с три, респ. две главни предавания по избор.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Четириместно купе с две врати и твърд покрив, самоносеща каросерия. Отпред трапецовидно окачване с горен триъгълен носач и долен надлъжен носач с реактивна щанга, винтови пружини, стабилизатор, отзад твърд мост с листови ресори. Телескопични амортисьори на двата моста, дискови спирачки отпред, барабанни отзад. Гуми F 60-15.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Междуосие 2745 мм, дължина 4840 мм, широчина 1830 мм, височина 1285 мм, собствено тегло 1745 кг, резервоар 68 литра.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,5 сек, макс. скорост около 220 км/ч, разход от 17 до 22 л бензин 95 на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ Shelby Mustang GT 350, 1965 — 1970, GT 500, 1967 — 1970. През 1970 от GT 500 1536 купета и 335 кабриолета.
Текст: Франц-Петер Худек
Снимки: Харди Мучлер