Нови пет рекорда в Shell Eco-marathon Европа 2009. Окуражаващо представяне на двата български отбора.
25-то издание на Shell Eco-marathon Европа счупи досегашните рекорди като постави пет нови най-добри постижения по време на тридневното състезание. Рекорди бяха регистрирани в категориите „Прототипи - двигатели с вътрешно горене" и в „Градски тип”, отново при двигателите с вътрешно горене. Върхови резултати имаше и за най-малко отделени вредни емисии при “Градски тип” автомобили и при използването на слънчева енергия.
Забележителен сред всички рекордьори тази година е отборът Microjoule от френското училище St Joseph La Joliverie, чийто автомобил с двигател с вътрешно горене счупи дългогодишния рекорд от 3 410 км в категорията „Прототипи”, поставен преди пет години от отбор от същото училище.
Френският тим удължи изминатото разстояние с нови 172 км. Учениците обаче явно не бяха доволни от постижението си и го подобриха малко по-късно вечерта с нови 189 км, като по този начин постигнаха рекордно разстояние от 3 771 км само с един литър гориво. Друг френски отбор измина забележителните 665 км с един киловатчас слънчева енергия.
Петте нови рекорда на Shell Eco-marathon (сравнени с предишните рекорди):
• френският отбор Microjoule от St Joseph La Joliverie, 3 771 км/л (2005 г. - 3 410 км/л), категория „Прототипи”, двигатели с вътрешно горене;
• френският отбор ProductTeam от Lycée Louis Pasquet, 665 км/kWh (2008 г. - 570 км/kWh), слънчева енергия;
• норвежкият отбор NTNU от Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, 1 246 км/л, най-добър сред всички типове горивни двигатели в категорията „Градски тип” (2008 г. - 848 км/л);
• отборът FL Smith Roadrunners от Технически университет - Дания, 589 км/л в категорията „Градски тип”, двигатели с вътрешно горене (2007 г. - 306 км/л);
• норвежкият отбор NTNU от Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, най-малко количество отделени емисии въглероден диоксид в категорията “Градски тип” – 2,6 г/км (2008 г. - 6,15 г/км);
Окуражаващо българско представяне
Двата български отбора в Shell Eco-marathon Европа 2009 се представиха окуражаващо. Те финишираха успешно, като се има предвид, че 80 автомобила от общо 200 участници не завършиха състезанието най-вече по технически причини. Отборът на Техническия университет – София за втора поредна година се състезава в категорията „Градски тип”, като зае 25-о място.
„Това е голям успех за нас, тъй като се борим с конкуренцията на „ветерани” с над 20-годишен опит в Shell Eco-marathon. Затова тази година направихме още една голяма крачка към успеха. Имахме възможност да видим много нови технологии и решения, както и да обменим опит и идеи с другите отбори. Обогатихме знанията си и догодина ще се върнем с нов олекотен автомобил и усъвършенстван хибриден двигател”, коментира участието на отбора капитанът Желязко Картунов.
В своето първо участие в Shell Eco-marathon отборът на Техническия университет – Варна пресече финалната линия в категорията „Протипи”. Автомобилът Морски дух се движи с пропан-бутан. Само три от класираните общо 91 автомобила са използвали този тип гориво. Студентите са мотивирани да премерят сили с най-добрите отбори и догодина.
„Представянето на двата ни отбора е важен етап от българското участие в Shell Eco-marathon. Предвид огромната конкуренция на участници с дългогодишен стаж в състезанието, нашите студенти се представиха много добре. Надявам се да запазят състезателния дух и амбицията си, за да подобрят автомобилите си и следващата година да се представят още по-успешно. Също така се надявам в изданието на Shell Eco-marathon Европа 2010 България да бъде представена и от други технически университети”, коментира българското участие Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.