Двигатели с водородна клетка взеха първите места в състезанието за икономия на гориво.
В състезанието Shell Eco-marathon 2008 бяха постигнати отлични резултати въпреки временните превалявания. Първи рекордьор стана отборът на De Haagse Hogeschool - Холандия. Той записа резултат от 848 км/л със своя автомобил с водородна горивна клетка в категорията „Градски тип” и така подобри предишния рекорд от 810 км/л. Рекордът от 2007 г. за най-малко отделени емисии въглероден диоксид също е подобрен. Отборът на Lulea University of Technology постигна 6.15 грама емисии въглероден диоксид за един километър със своя автомобил от градски тип. Тазгодишният победител при прототипите – Lyceé La Joliverie, подобри собствения си рекорд от миналата година, като отчете резултат от 3,383 км/л.
Shell Eco-marathon Европа се утвърди като международно събитие. Тази година за първи път участваха отбори от България, Унгария, Норвегия и Сингапур. Както винаги студентите заредиха надпреварата с ентусиазма си и превърнаха състезанието за еко технологии в уникално събитие.
„Състезанието Shell Eco-marathon Европа 2008 отново демонстрира как реални превозни средства, проектирани и конструирани от студенти, могат да предложат едно по-чисто и съобразено с околната среда бъдеще. В допълнение към образователния аспект на състезанието, Shell Eco-marathon Европа показва също и как подобряването на икономията на гориво и намаляването на емисиите въглероден диоксид могат да бъдат приятно занимание за хилядите участващи студенти”, коментира Марк Сингър, ръководител на глобалния Shell Eco-marathon.
Първият български отбор в Shell Eco-marathon
Първият български тим в Shell Eco-marathon стартира заедно с 53 отбора в категорията „Градски тип” и направи 11 от общо 14 обиколки. Технически проблеми попречиха на студентите да завършат състезанието.
„Въпреки проблемите на пистата, мога да кажа, че Shell Eco-marathon е едно от най-хубавите преживявания в живота ни. Докоснахме се до върхови технологии и постижения в областта на автомобилизма и устойчивата мобилност. Станахме част от една зелена идея. Създадохме контакти с други университети и обменихме опит. Убедени сме, че българското участие в състезанието трябва да продължи догодина и сме решени да преодолеем всички трудности, свързани с подготовката и участието в състезанието – от намирането на спонсори през събирането на всички части до съчетаването на изпитите в университета с работата върху автомобила. Сега вече знаем как да подобрим нашия автомобил и добихме спортния хъс, който ще ни помогне да финишираме успешно на следващото състезание”, каза капитанът на отбора Желязко Картунов.
Въпреки че тази година първите три места в Shell Eco-marathon спечелиха автомобили, задвижвани с водородни горивни клетки, българските студенти ще продължат да усъвършенстват последователния хибрид. „Това е бъдещето на автоиндустрията. Надявам се да го докажем догодина на пистата Eurospeedway в Лаузитц, Германия”, заяви Желязко Картунов.