Само в Европа това оборудване е помогнало да спаси 15 хил. живота
Въпреки изобилието от електронни асистенти, безопасността на автомобилите все още се основава на три компонента. Пасивните системи включват триточков колан, разработен от Volvo през 1959 г., и въздушна възглавница, която в обичайната за нас форма е патентована пет години по-късно от японския инженер Ясузабуру Кобори. И третият компонент се отнася до активната безопасност. Това е система за контрол на стабилността. Във вида, която познаваме, тя е разработена от Bosch и Mercedes-Benz, които са работили заедно от 1987 до 1992 г. и се е наричал Electronic Stability Program. Серийното оборудване ESP се появява в автомобилите през 1995 г.
Според експерти на Bosch, днес 82% от новите автомобили по света са оборудвани със система за стабилизация. Само в Европа, според статистиката, това оборудване е помогнало да спаси 15 хил. живота. Общо Bosch е пуснал 250 млн. комплекта ESP .
Системата за стабилизиране ESP е създадена от холандския инженер Антон ван Зантен и неговия екип от 35 души. През 2016 г. възрастният специалист получава европейската награда за изобретател от Европейското патентно ведомство в категорията “Пожизнени постижения”.
Първият автомобил, който бе оборудван с пълноценна система за стабилизация, е луксозното купе Mercedes CL 600 серия C140. През същата 1995 г. подобни динамични системи за стабилизация, но под друга абревиатура, започват да оборудват седаните Toyota Crown Majesta и BMW Серия 7 E38 с двигатели V8 4,0 и V12 5,4. Американците следват немците и азиатците - от 1996 г. някои модели ня Cadillac получават системата StabiliTrak. А през 1997 г. Audi за първи път инсталира ESP на автомобили с двойно предаване - моделът Audi A8, а след това A6 се сдобиват за първи път с това оборудване.