Свидетелски показания обвиняват Мартин Винтеркорн, арестуван е бивш мениджър от Audi
Бившият шеф на VW Мартин Винтеркорн е знаел значително по-рано, отколкото беше известно досега, за скандала с измерването на отработили газове. Според статия в сп. „Билд ам Зонтаг” мениджърът е научил за скандала поне два месеца преди той да стане публично достояние. На 27 юли 2015 г. един специалист по отработили газове от VW информирал подробно Винтеркорн и шефа на марката VW Херберт Дис относно измамническия софтуер, с който били манипулирани около единайсет милиона автомобила по целия свят. Както пише списанието по-нататък, Винтеркорн не е наредил на никого да съобщи за съществуването на софтуера. Вместо това тогавашният шеф на VW само позволил проблемът да бъде разкрит „частично” при разговорите с американските власти. Съгласно информацията, с която разполага „Билд ам Зонтаг”, свидетелят твърди, че самият той е обяснил измамата при една среща с представители на CARB на 19 август 2015 г.
Арест в Мюнхен
В броя си от 7 юли 2017 г. вестник „Зюддойче Цайтунг” съобщава, че прокуратурата в Мюнхен е наредила да бъде арестуван един бивш развоен специалист по двигатели от Audi. 60-годишният мъж е участвал в разработването на манипулиращия софтуер за дизелови мотори. По сведения от прокуратурата обвиняемият е арестуван в понеделник, 3 юли, на следващия ден е изправен пред съдия за определяне на мярка за неотклонение и оттогава се намира в следствения арест. Допреди няколко месеца Джовани П. отговарял за разработването на дизелови двигатели в Audi, но от доста време бил в отпуск. Той не живеел в Германия и бил задържан при временно пребиваване в страната.
Според „Уошингтън Поуст” П. е обвинен в САЩ, че е наредил на свои колеги да разработят „defeat device” (устройство за изключване) и да го вградят в автомобилите. С негова помощ 3,0-литровият TDI мотор слизал под валидните в САЩ гранични стойности за отделяни азотни окиси. Инженери, участвали в разработването на „defeat device”, през 2008 г. в една презентация за П. и други мениджъри от Audi окачествили тази функция като „неприемлива”.