Човекът в първия автомобил определя къде да отиде, с каква скорост, коя лента да избере
Skoda Auto започна тестване на системата Follow the Vehicle, която позволява на един автомобил, включително празен, да следва автоматично друг (водещ). Човекът в първия автомобил определя къде да отиде, с каква скорост, коя лента да избере и къде да завие. И последователят повтаря всички действия на първия, като се държи на разстояние до десет метра. Това е съвместен проект на Skoda и Ostrava Technical University (VŠB-TUO) с подкрепата на чешката технологична агенция TAČR и нейния Национален център за компетентност - проект за кибернетика и изкуствен интелект. Прави впечатление, че в проекта освен инженери и изследователи участват и студенти.
От тестовите снимки изглежда, че сме изправени пред поредния банален автопилот, но не всичко е толкова просто. Skoda, чийто интериор виждаме, реагира на действията на водача на автомобила, който се движи първи.
Комбинацията от сензори, интегрирани в Superb и нова система за управление, както и комуникацията между автомобилите, създадоха интелигентна система за автономно шофиране. Главният автомобил задава траекторията на следващия го, но той също така следи ситуацията на пътя и може бързо да реагира на нея.
Общата идея на комплекса „Следвай автомобила“ напомня на експериментите за шофиране на каравани, проведени от Volvo през 2011-2012 г. Нещо повече, там шведите свързаха до пет автомобила във виртуална верига, които де факто бяха управлявани от водача на първия. Чешкият проект има свои собствени характеристики. Преди началото на пътуването и двете превозни средства получават свой собствен идентификационен код, който им позволява не само да предават информация помежду си, но и да комуникират с пътната инфраструктура (принцип Car-to-X или C2X).
Разбира се, вторият лек автомобил не копира синхронно нито едно движение на първия, но също така следи самата околна среда. Това е аналогия с шофьор, който умишлено следва партньор, показващ пътя. В името на работата на такъв асистент в Skoda, в допълнение към стандартните сензори на системите за сигурност, инженерите са инсталирали допълнителни камери и радари, както и комуникационен блок.
Първият автомобил предава на втория информация за работата на кормилното управление, газта и спирачките. Обменът на данни преминава през автомобилния комуникационен стандарт ETSI ITS-G5, а също и чрез 4G, LTE и 5G мобилни мрежи. Експериментът се провежда в университетския кампус.
Авторите на системата Follow the Vehicle вярват, че тя ще се хареса на операторите на автопаркове, компаниите за отдаване под наем и компаниите за споделяне на автомобили. По-специално, един техник с нея, който пристигна на паркинга с автомобила си, може да вземе втори автомобил (без шофьор и пътници), да речем, за поддръжка или ремонт. Може да бъдат създадени и други сценарии. Да си представим например няколко минивана, превозващи части от склад до фабрика, пътуващи в такъв виртуален пакет под контрола само на един шофьор.