Тест на многообещаващия чешки модел с електрическо задвижване
Смятате, че до момента електрическата мобилност е интересна преди всички за хора, които сме свикнали да определяме като хипстъри? Трябва да признаем, че и на нас неведнъж ни е минавала подобна мисъл през ума… Skoda Enyaq обаче е на път да промени това – защото той е един напълно функционален семеен автомобил за всекидневието, който предпочита да бъде практичен, а не просто моден.
Да, знаем че днес почти всички говорят за електрическата мобилност, без значение дали имат някакви смислени за нея. Тема, станала модерна почти колкото биткойните. Затова този път ще ви спестим излишните словоизлияния и ще си позволим да зададем един простичък въпрос: кой е този електромобил, който покрива наистина широк спектър от потребности? Такъв, който да предлага място за цялото семейство. Едновременно с това да бъде удобен за изпълняването на всекидневните задачи. Също така да бъде надежден и солидно изработен. И не на последно място – да се вписва в един разумен бюджет. Ще ви подскажем един възможен отговор – Skoda Enyaq iV 50 започва от под 70 00 лева у нас и от около 25 000 евро след премиите за покупка на електромобил в Германия.
Макар да е с размери, близки до Kodiaq, електрическата Skoda всъщност е тесен родственик с VW ID.4 и подобно на него има разположен отзад силов тракт, включващ синхронен електромотор с постоянно възбудени магнити, едностепенна трансмисия и силова електроника. Enyaq iV 80, който получихме за теста, е флагман на моделното семейство, има мощност 204 к.с. и струва 34 380 евро в Германия. Цената му у нас поради липса на стимул за покупка на електрически превозни средства е 88 660 лева. Оборудването задоволява различен тип вкусове и може да бъде от прагматично до луксозно. Например пакетът Suite не е евтин, но пък добавя елегантни кожени тапицерии за повече разкош. Капацитетът на акумулаторната батерия е около 80 кВтч. Когато този капацитет е запълнен, автомобилът може да изминава някъде между 443 км (доста оптимистично погледнато) и 294 км (напълно реалистично). Това отговаря на разход между 17,9 и 26,8 кВтч на 100 км. Зареждането отнема между 7,1 часа на 22 кВт уолбокс, където Enyaq пълни батерията си с 11 кВт, или пък за около час на CCS бърза зарядна станция и мощност на зареждане 125 кВт. Това са опциите, предлагани от електрическия SUV, и като казваме „опции”, имаме предвид действително предлагани срещу доплащане възможности, защото серийно зареждането е с до 50 кВт. Допълнително заплащане изисква и термопомпата, която по данни на производителя подобрява пробега при студено време с около 30 процента.
Тоест, ако екипирате Enyaq с всичко наистина необходимо, той може да бъде съвсем пълноценен семеен автомобил: мястото в интериора му е в изобилие, а гъвкавостта е добра, макар и не толкова върховна, колкото сме свикнали да бъде при чешката марка. Enyaq дори е в състояние да тегли прикачен товар с маса до един тон. Говорейки си за практичност, хубаво е да споменем, че в шофьорската врата е скрит чадър, в жабката има стойка за химикалка, а вляво отвътре на задния капак са разположени стъргалка за лед и уред за измерване на дълбочината на грайфера на гумите – все симпатични хитринки, които сме свикнали да виждаме при Skoda. Има и почистващ уред за заряден кабел – специално за електрическия модел. Въпросният е скрит в нишата, където се съхраняват самия кабел и други дреболии. Срещу скромно доплащане се предлага и регулируемо дъно за багажника. Е, моделът не достига огромния максимален товарен обем на Kodiaq от 2065 литра, но 1710 л също са повече от прилично постижение за класа.
Сензорни повърхности вместо бутони
Типично за Skoda, вътрешността на автомобила изобилства от големи, удобни и функционални места за предмети. В горната част на таблото и вратите откриваме приятни на допир пластмаси, надолу нещата не изглеждат толкова запленяващо. На мястото на повечето класически бутони вече има сензорни повърхности. Известно недоумение буди фактът, че екранът зад волана е с доста семпла функционалност и показва само съвсем базова информация. Ако търсите повече и по-сложни функции, трябва да се разровите в инфо-развлекателната система, която при тестовия автомобил работеше бавно, но за щастие без софтуерни сривове. Head-up дисплеят с добавена реалност несъмнено е от нещата, които ни се искаше да изпробваме, но тестовата машина не разполагаше с такъв. Няма как да не споменем, че командването на повечето функции изисква време, невинаги е съвсем логично, и при всяко положение отвлича вниманието на водача, защото дори за да промените температурата или посоката на въздушната струя на климатика се налага да се ровите в менютата на дисплея. Единствената ви алтернатива е гласовото управление, чието действие обаче далеч не е толкова интуитивно, колкото се опитват да ни убедят.
Ако разполагате с потребителски профил Skoda ID, можете да преглеждате различни данни от автомобила си през своя смартфон, което понякога е поледно. Асистентът за спазване на лентата се активира автоматично при всяко стартиране на автомобила и, на моменти повече дразни, отколкото да помага. Ако искате да го изключите, трябва пак да се ровите в менюта, което няма как да стане, без да си отвлечете вниманието от пътя. Освен това така и не успяхме да деактивираме Autozoom функцията на навигацията, която не се изключваше след преминаването през съответна отбивка или кръстовище. Което на практика означава, че ако искате да видите преглед на картата без свръхприближаване, трябва всеки път да променяте мащаба ръчно. И за да бъде объркването пълно, много от менютата не разполагат с възможност за връщане една стъпка назад, поради което най-редовно се налага да почвате всичко отначало, от основното меню. На моменти дори промяната на силата на звука на аудиосистемата изисква специално внимание, което е дразнещо. При всяко стартиране на автомобила се активира режим „Normal“, така че всеки път, когато искате да включите „Comfort“ или „Individual“, трябва да избирате режима наново – няма как да промените тази настройка.
2,1 тона тегло и 20-цолови колела
Адаптивните амортисьори са сред екстрите, които определено препоръчваме. С тях 2,1-тонният автомобил вози доста добре, въпреки наличието на огромни 20-цолови колела. При преминаване през шахти на канали и други резки неравности напълно логично все пак се стига до сътресения. Ако търсите по-добра возия, просто си спестете инвестицията за тези колела и заложете на стандартните 19 цола. Въпросните обаче са също толкова широки (255 на задния мост!), което определено не допринася за стабилно праволинейно движение, особено предвид факта, че високата категория е доста податлива на влиянието на страничен вятър. Интересно е да се отбележи обаче, че високата SUV каросерия почти не се усеща в негативен план в завоите – вероятно най-вече заради ниско монтираната батерия. Enyaq се придвижва гладко и чевръсто по пътищата с повече завои. По-сензитивните натури ще усетят положителното влияние на задното задвижване при излизане с висока скорост от завои. Управлението е директно, но малко своенравно. На магистрала Skoda се държи много спокойно и не дразни с неприятни аеродинамични шумове. Максималната скорост е ограничена на 160 км/ч, което предвид барабанните спирачки на задния мост може би е разумна идея.
Семпъл и добър
Генерално погледнато, резултатите от спирачния тест са добри, макар и не отлични – в тестовете за динамика на пътя Enyaq също не излиза от рамките на обичайното. По отношение на ускорението, честно казано, очаквахме повече предвид наличието на 310 Нм – вихреното потегляне е налично като при почти всеки друг електрически модел, но да говорим за сериозна динамика е леко пресилено. Skoda очевидно предпочитат да залагат повече на ефективността, щадейки батерията и околната среда, което от своя страна звучи разумно.
Това затвърждава мнението ни, че Enyaq не е нещо, с което да се похвалите в Twitter, а реален автомобил, предназначен за реалния свят: това е практичен, функционален и добре направен електромобил на смислена цена. Enyaq е своеобразен анти-хипстър, който вместо да се взема твърде насериозно предпочита да се съсредоточи върху вътрешните си качества и върху това да върши работата си както трябва. Представена по този начин, електрическата мобилност изглежда доста по-смислена, отколкото при голямата част от досегашните предложения на пазара.
ОЦЕНКА
Еnyaq предлага много от нещата, които трябва да притежава един съвременен автомобил: той е просторен, комфортен и предлага достатъчно голям пробег. Управлението на функциите обаче е доста разочароващо – въпреки обещанията за иновативна ергономична концепция, боравенето с повечето функции е сложно и отклонява вниманието на водача.
Каросерия
+ Много просторен интериор
Голям багажник
Голям багажник
Множество практични решения
Удобно качване и слизане
Теглич като опция
Добра като цяло изработка…
– …но част от пластмасите изглеждат доста семпло
Високо тегло
Бавна работа на инфо-развлекателната система
Управлението на функциите от тъчскрийна отвлича вниманието на водача
Комфорт
+ Удобни седалки
Ниско ниво на шум при пътуване
Добър комфорт на пътуване…
– …който все пак се нарушава частично от опционалните 20-цолови колела
Двигател/силово предаване
+ Достатъчно мощна тяга
Добро дозиране на мощността
Няколко степени на рекуперация
– Възможност за бързо зареждане се предлага само срещу доплащане
Поведение на пътя
+ Сигурно пътно поведение
Малък радиус на завиване
Ефективен тракшън контрол
Директна кормилна уредба…
… но със слаба обратна връзка от волана
Безопасност
+ Добри спирачки
Многобройни асистиращи системи
– Свръхактивен асистент за спазване на лентата
Екологичност
+ Разумен разход
Нулеви локални вредни емисии
Ниски външни шумове
– В режим „Есо” почти липсва отопление
Разходи
– Много от полезните елементи се предлагат само като опция (например термопомпа)
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт