Време е да проверим на какво е пособен Enyaq във версията iV 80
На марката Skoda отдавна не й липсва самоувереност – при това с основание предвид успехите и традициите, които стоят зад нея: Enyaq отдалеч привлича погледите със своята осветена радиаторна решетка, зад която е разположен един не по-малко впечатляващ електромобил с дължина 4,65 метра. Разбира се, не подобни елементи са основното – още базовата версия без LED трикове не е изгубила почти нищо от очарованието на първоначалната дизайнерска студия. SUV моделът има нисък коефециент на обтекаемост от 0,26, каросерията е с къси надвеси и дължина, почти сходна с тази на Octavia, но за сметка на това височината е близка до Kodiaq.
Време е да се качваме на борда. Това се случва след като човек преодолее височките и доста широки прагове. Чешкият модел се базира на платформата MEB на концерна Volkswagen, а в дъното на каросерията между двата моста е интегрирана акумулаторна батерия с до дванайсет модула с общ брутен капацитет до 82 кВтч (77 кВтч нето). Типично за SUV, предните седалки са разположени високо. На задните места е наличен простор, близък до прословутия в това отношение Superb, а гледката е просто превъзходна благодарение на огромния стъклен панорамен покрив, който може и да се отваря. Мястото е изобилно и в товарния отсек: багажникът побира 585 литра, а под пода му могат да бъдат скрити ролното покривало или заряден кабел.
Нови интелигентни решения
И понеже тъкмо се намираме под отворения заден капак: този път Skoda са решили да скрият в него стъргалката за лед, а в капачето на резервоара, пардон – на зарядното гнездо, няма допълнително място. Други интелигентни решения? И още как: допълнителна защита от влага за гнездото за зареждане и възможност за почистване на зарядния кабел. Всеки, на който му се е налагало поне веднъж да зареди електромобил с мръсен кабел, бързо ще оцени последната хитрина.
Обратно в кокпита. Skoda са обзавели интериора като уютна ложа - Enyaq e не само просторен и практичен с множеството си места за вещи, но и се предлага с различни стилове – по желание на клиента също така с устойчив набор от материали, като например обработена с маслини кожена тапицерия или различни рециклирани материи. Не толкова фино обаче изглеждат големите повърхности от твърда пластмаса от долната страна на таблото и миниатюрния дисплей зад волана. Той се старае всячески да покаже всичко необходимо, но нещата изглеждат значително по-убедително при наличието на големия head-up дисплей. Подобно на новата S-класа, тук също има технология за добавена реалност, която прожектира на челното стъкло навигационни стрелки, дистанция спрямо другите автомобили и други подобни указания така, сякаш те са интегрирани в реалния свят пред автомобила. 13-инчовият екран на инфо-развлекателната система е част от серийната екипировка. Онлайн функциите и навигационният софтуер са част от опционалния пакет HUD, но могат да бъдат добавени и over the Air. За съжаление базираните на онлайн технология функции на системата MIB-4 все още не функционираха в тестовия автомобил. Иначе сензорните полета, жестовото управление и Лаура работеха. Ще попитате коя всъщност е Лаура? Това е дигиталната асистентка на Skoda, която хипотетично разбира 15 езика, но на практика не съвсем винаги разбира какво точно желаете от нея. Като алтернатива можете да работите също така със Siri или Google. Смартфонът ви може да бъде удобно поставен на защитено от пързаляне място и да се свързва с бордната система в автомобила безжично с помощта на Android Auto или Apple CarPlay – серийно още за базовия модел.
Капацитет вместо работен обем
Enyaq ще се предлага с пет нива на мощност и три версии на акумулаторната батерия (55, 62 и 82 кВтч), които се разпознават по моделното означение (50, 60, 80). Базовият вариант iV 50 (от 68 580 лева) е с мощност 109 кВт, а върховата версия RS благодарение на разположения на предния мост втори електромотор ще генерира цели
220 кВт – и с този си показател ще се превърне в най-мощната серийна Skoda. Първите ни впечатления са от модификацията iV 80 с най-големия, тежащ около 500 килограма акумулаторен пакет. Постоянно възбудената от магнити синхронна електрическа машина тук е с мощност 150 кВт и заедно с едностепенната трансмисия е монтирана на задния мост. По този начин чешкият модел се завръща към задното предаване. Напомняйки за някои свои легендарни предшественици, сред които култовото купе 130 RS от 70-те.
Е, новият автомобил определено не е толкова див и не е така добре подготвен за дрифтове. Освен това ESP и тракшън контролът не могат да бъдат изключвани. Освен това 310-те нютонметра теглят автомобила уверено, но не и брутално. Което всъщност пасва добре на уравновесения характер на Skoda. Снабденият с опционалното DCC окачване автомобил се държи много комфортно на магистрала чак до достигането на ограничената максимална скорост от 160 км/ч. Единствено резките напречни неравности се усещат малко по-отчетливо по вина на иначе ефектно изглеждащите 21-цолови колела.
Интересно е да се отбележи, че този автомобил обича завоите. Благодарение на директната си кормилна уредба, двутонният електромобил сменя посоката спонтанно и показва впечатляваща стабилност. Освен това чешкият SUV е и изненадващо маневрен: благодарение на задното си задвижване той постига 9,3 метра радиус на обратен завой.
Пробегът също е повече от приличен. Skoda обещават 520 км по WLTP и възможност за бързо зареждане с до 125 кВт. Първото е постижимо само при наличието на опционалната оптимизирана термопомпа, второто също изисква допълнително заплащане. Твърди се, че зареждането на 80 процента от капацитета на батерията трябва да бъде възможно за 38 минути – при идеални условия. При първата ни среща с Enyaq не се наложи да зареждаме, така че ще проверим истинността на тези параметри в рамките на следващите по-подробни тестове. Технологията за интелигентно управление на рекуперацията взима данни от навигационната система и от предния радар в автомобила. В комбинация със системата Travel Assist всичко се случва толкова неусетно, че водачът на моменти започва да се чувства леко излишен. Ако това чувство ви дразни, можете сами да регулирате рекуперацията в четири степени с помощта на планките на волана. Или по възможно най-класическия начин – с помощта на добре дозируемия спирачен педал. Enyaq разполага само с барабанни спирачки на задния мост, което с оглед на по-ограниченото прибягване до механично спиране и по-голямата издръжливост на този тип технология срещу корозия изглежда обяснимо. Как обаче ще се справят барабанните спирачки при нужда от екстремно спиране на един двутонен автомобил? Ще ви отговорим съвсем скоро, когато направим подробен тест.
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт