Представянето на новия модел Fabia е чудесно доказателство за нивото, постигнато от Skoda в овладяването на маркетинговите магии – новото поколение ще се появи на пазара в момент, в който предходното все още е в зенита на славата и производството му не е спряно. Тази изпитана при лансирането на Octavia I и II схема се използва и в изключително важния пазарен сегмент (около 30% от общите продажби в Европа), в който новата Fabia трябва да утвърди позициите на Skoda. Особено внимание се отделя на бързо развиващите се пазари на Източна Европа, където в последно време чехите бележат сериозни ръстове.
На практика началото на проекта е дадено през 2002 г., когато са нанесени първите щрихи от дизайна на Fabia II, а окончателният му вид е одобрен през 2004 г., след което започва истинската му реализация на базата на утвърдени технологични решения. Принципно платформата (която след година ще бъде използвана и при следващото поколение VW Polo) не е нова, но е сериозно модифицирана с цел подобряване на деформационното поведение и съобразяване с изискванията за защита на пешеходците. При запазване на междуосното разстояние има незначително нарастване (с 22 мм) на дължината (3,99 м), дължащо се преди всичко на променената форма на предната броня.
Този факт е още едно доказателство, че тенденциозното нарастване на външните размери (не само в този клас) е достигнало определена граница на насищане и в момента разработките преминават в интензивна фаза, в която конструкторите търсят увеличаване на вътрешния простор чрез прилагане на функционални и практични решения както в разпределението на интериорните елементи, така и по отношение на ходовата част. Въпреки непромененото междуосно разстояние, вътрешното пространство на Fabia II е нараснало значително, като разстоянието между двата реда седалки е увеличено с цели 33 мм. Височината на автомобила отбелязва сериозен ръст от 50 мм, който се усеща в интериора и е умело превърнат във визуален ефект. Отчетливата ивица над рамките на вратите е интегрирана хармонично в общия дизайн и придава динамично излъчване, което личи особено ясно при специалните версии с бял покрив.
Въпреки незначителния ръст отвън, Fabia II бележи няколко рекорда в своя клас - полезният товар на автомобила е 515 кг (+ 75 в сравнение с първото поколение) при обем на багажника от 300 л (+ 40), а пространството около главите и при коленете на пътниците е по-голямо от това на преките конкуренти. В багажника и интериора се откриват и множество малки функционални хитрини от рода на кошницата за дребни предмети и възможността за фиксиране на задния рафт в две положения. Вътрешното пространство изглежда функционално и изработено от качествени и приятни на докосване материали. Удобният волан може да бъде поръчан и с кожена облицовка като част от общ пакет оборудване заедно с ръкохватката на скоростния лост, ръчната спирачка и различни по площ части от седалките.
Приятните изненади на Fabia не се ограничават само с обзавеждането - гамата от предлаганите досега бензинови агрегати е с увеличена мощност, а към нея е добавен и още един мотор с 1,6-литров работен обем и 105 к. с. Базовият 1,2-литров бензинов агрегат (1,2 HTP) вече постига 60 к. с. при 5200 об/мин, вместо досегашните 55 к. с. при 4750 об./мин, а версията с по четири клапана на цилиндър разполага със 70 вместо с досегашните 64 к. с. Горещо ви препоръчвам втората версия, която предлага оптимално съчетание между цена, гъвкавост, мощност и напълно приемлив разход на гориво от около 5,9 л/100 км (същият като на варианта с по два клапана на цилиндър). Двигателят се справя без осезаемо напрягане с теглото на Fabia и изненадва приятно с порядъчна динамика. По-тромава е версията с по-слабия и скромен в технологично отношение негов събрат, който се нуждае от 16,5 секунди за да ускори до 100 км/ч (срещу 14,9 при 1,2 12V) и достига максимална скорост от 155 км/ч (163 км/ч при 1,2 12V). По-динамичните натури могат да избират между бензиновите 1,4 16V (86 к. с.) и 1,6 16V (105 к. с.).
Със същата мощност от 105 к. с. разполага и най-голямата дизелова версия - четирицилиндровият агрегат с „помпа-дюза”, работен обем 1,9 литра и VNT-турбокомпресор. Мощността на двете версии на досегашния 1,4-литров трицилиндров дизелов агрегат (също със система за директно впръскване „помпа-дюза”) са запазени (съответно 70 и 80 к. с.), а средният разход на гориво се движи около 4,5 л/100 км.
Всички модели, с изключение на базовата версия 1,2 HTP, могат да бъдат снабдени с електронна стабилизираща програма, която е част от серийното оборудване при версията 1,6 16V с автоматична трансмисия.
Според уверенията на Skoda, Fabia II ще запази едно от най-ценните качества на своите предшественици - доброто съотношение между цена и качество, а повишението на цената спрямо предишното поколение ще бъде незначително. Моделът ще появи в България през пролетта, а малко по-късно ще последва и комби версията.
Текст: Георги Колев
Снимки: Георги Колев, Skoda