Тест на Karoq - акселерацията спрямо Yeti надхвърля далеч границите на физическите размери
Karoq се подрежда стройно в офанзивата на концерна VW на SUV фронта, заемайки своето място под по-дългите съответно с 11 и 32 сантиметра VW Tiguan и Skoda Kodiaq, присъединявайки се към „братовчеда” Seat Ateca, с когото слизат заедно от поточните линии на завода в Квасини.
Въпреки сериозната акселерация с 16 сантиметра в дължина и 5 сантиметра в широчина в сравнение с Yeti, усещането за новия модел е все така компактно. Karoq не се чувства като слон в стъкларски магазин в градските паркинги, маневрира с лекота по претъпканите централни улици и не създава притеснения с габаритите си по тесните планински пътища. На допълнителните сантиметри се радват преди всичко пътниците на втория ред седалки, където пространството за главите и краката е наистина впечатляващо за класа. Впечатляват и гъвкавите възможности за трансформация на допълнително предлаганата система Varioflex, при която можете да регулирате надлъжната позиция, наклона на облегалките, индивидуалното частично или пълно сгъване, както и лесния демонтаж на задните седалки – всичко това трябва да се види, за да се оцени по достойнство, защото сухото число 1810 максимален багажен обем определено не е достатъчно. Въпреки цяла многофункционалност, задните места са достатъчно добре оразмерени и порядъчно тапицирани, за да осигурят много добро ниво на комфорт и при пътуване на дълги разстояния – също както и предните две седалки с отлична странична опора.
Върхова функционалност
В Karoq не липсват и още от станалите емблематични за чешката марка находчиви идеи и практични удобства – покривалото на багажника например може да се прикрепи към капака, така че да се отваря заедно с него и да не изисква специално внимание, а в опорите за глава на седалките и на централната конзола са инсталирани три удобни и лесни за използване стойки за мобилни устройства. Качеството на материалите на арматурното табло е високо, а спестените в част от облицовките на вратите меки материи се компенсират напълно от безупречното изпълнение и ергономия.
Инфо-развлекателните решения са чудесна илюстрация на това, че времената, в които моделите на Skoda „износваха старите дрехи” на роднините от VW са окончателно останали в миналото – бордовите системи предлагат всичко най-ново от едроформатните сензорни екрани с висока разделителна способност и отличното озвучаване, до смартфон интеграцията с Apple CarPlay, Android Auto и MirrorLink. Догодина Karoq ще се превърне и в първият модел на Skoda, който ще получи изцяло цифров блок на контролните прибори с богати възможности за индивидуална конфигурация.
Фактът, че вниманието на чешките инженери не е било насочено само върху електрониката, се потвърди още след първия километър по не твърде грижливо поддържаната настилка на тесните и изпълнени със завои пътища в Сицилия. Karoq вози изключително добре за автомобил от този клас и невъзмутимо поглъща неравностите без да допуска излишен шум в купето и без да губи самообладание и стабилност при динамично шофиране дори във версиите с предно предаване.
За всекиго по нещо
Моделът ще дебютира с гама от два бензинови и два дизелови двигателя (виж данните в таблицата), а на по-късен етап към тях ще се добави и върховата дизелова версия със 190 к.с. и серийна система за двойно предаване, която може да се поръча допълнително при 1.5 TSI и 2.0 TDI със 150 к.с. При моделите 4х4 хармонията в поведението при по-амбициозен стил зад волана е по-добре изразена и естествено обещава допълнителна сигурност и стабилност при движение по нестабилни и хлъзгави настилки, като принос в тази насока безспорно има и четиризвенното задно окачване, което заменя торсионната греда при версиите с предно предаване. Кормилната уредба осигурява на Karoq впечатляващо съчетание от добра маневреност и прецизна обратната връзка за контакта на предните колела с пътя.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Skoda