Метановата версия на Octavia е един от забележителните представители в гамата на модела
За никого не е тайна, че Skoda Octavia е един от най-балансираните и най-добрите като комплекс от качества продукти на концерна Volkswagen. Това е факт, в чиято полза при всяка смяна на поколенията се появяват нови и нови аргументи. Очевидно екипът на марката от Млада Болеслав за пореден път не разочарова привържениците на Skoda, защото новата Octavia представлява точно това, което трябва да бъде.
От пръв поглед личи, че моделът Octavia се е изкачил нагоре в йерархията на марката и на концерна като цяло. Автомобилът е увеличил външните си размери, разполага с още повече вътрешен обем (което изобщо не се разбира от само себе си, когато говорим за практически най-просторния модел в своя сегмент), а обсегът на предлаганите технологии достига висини, които съвсем доскоро се смятаха за постижими единствено при моделите от най-горните категории. Сега Octavia от по-просторен и по-функционален дериват на Golf се е превърнала в модел от среден клас, при това със забележителна техника, прекрасен дизайн и практически качества, които трудно могат да бъдат открити накуп при който и да е пряк конкурент. Факт е, че всичко това си има цена – сумата, с която ще трябва да се разделите, за да се сдобиете с Octavia, в зависимост от двигателя и оборудването е с между пет и десет хиляди лева по-висока, отколкото при предходното поколение. Но пък срещу цената си ще получите автомобил, който отново напълно оправдава цената си и действително ви дава повече, отколкото досега.
Дизайнът, типично за чешката марка, е изчистен и редуциран – и същевременно елегантен, придавайки на автомобила уверена и характерно изглеждаща осанка. Изключително интересно изглеждат нещата в интериора – защото както може да се предположи, повсеместната дигитализация в управлението на функциите, която вече познаваме от новия Golf, коренно атмосферата в Octavia. Само че и тук моделът по свой твърде интересен начин е успял да остане верен на себе си – за разлика от своя близък роднина от Волфсбург, моделът от Млада Болеслав разполага с класически бутони за управление на някои от най-важните функции, което, поне според личното мнение на автора на настоящия материал, е плюс по отношение на удобството и безопасността по време на шофиране. Вътрешният дизайн също е еволюирал по собствен любопитен маниер – технократският дух върви ръка за ръка с усещане за ефирност и простор, както и, разбира се, прословутите дребни, но на моменти наистина ценни хитри решения, правещи живота на клиентите на Skoda ако не по-хубав, то поне малко по-лесен във всекидневието. Качеството на материалите, особено при по-високото ниво на изпълнение, е безупречно, същото важи за качеството на сглобката. Просторът за пътниците и на двата реда е изобилен, в това отношение човек неволно започва да си прави асоциации дори със Superb. Номиналният обем на багажника при хечбека възлиза на чудовищните 600 литра, с което превъзхожда повечето големи семейни комбита и SUV модели на пазара, и при сгъване на задните седалки се постига товарна площ с вместимост над 1500 литра.
За всекиго по нещо
Важно е да се отбележи и това, че Octavia за пореден път залага на удивително широка гама от варианти, които отговарят почти невероятен спектър от клиентски потребности и възможности – освен избор между каросерия хечбек и комби, купувачите имат на разположение широка гама от бензинови и дизелови двигатели, версия със задвижване на метан, спортен хибриден модел RS, както и свръхфункционалното комби с увеличена проходимост Scout. Оборудването от своя страна варира от прагматично до луксозно или спортно.
Изгодна, икономична и рафинирана версия на метан
Този път искаме да ви запознаем с модификацията 1.5 TSI G-Tec, която изпробвахме с каросерия комби. Именно това изпълнение е едно от най-изгодните предложения в гамата на модела от гледна точка на експлоатационни разходи, особено за хора, които изминават повече километри. Задвижването е поверено на познатия 1,5-литров четирицилиндров бензинов турбомотор на концерна, който при метановия модел е с мощност 131 конски сили (150 к.с. при стандартния бензинов модел) и може да се комбинира с механична шестстепенна кутия или със седемстепенна трансмисия с два съединеля. Резервоарът за CNG побира 17,7 килограма метан, а допълнителният бензинов резервоар е с вместимост девет литра, така че трябва да се има предвид, че шофирането трябва да бъде съобразено с наличността на метанстанции по маршрута, защото в противен случай ще се налага да зареждате с бензин на всеки стотина - сто и двайсет километра. С едно пълно зареждане на метановия резервоар автомобилът без никакви затруднения изминава около 400 километра, а напълването му струва около 25 лева. Казано по друг начин, Octavia Combi 1.5 TSI G-Tec е в състояние да измине 100 километра срещу гориво на стойност около шест лева - като трябва да се отбележи недвусмислено, че не са правени никакви компромиси нито с динамиката, нито с тягата при междинно ускорение, нито с маниерите на работа на задвижването. С което метановата версия се доказва като една от най-смислените инвестиции в моделната гама на Octavia, а доплащането спрямо стандартен бензинов 1.5 TSI е в рамките на около 3000 лева, което е повече от разумно предвид икономията на средства, която човек може да реализира при по-голям пробег.
Текст: Божан Бошнаков