Две компактни дизелови комбита в сравнителен тест. Кой е господарят на всекидневието?
Нито един вид автомобили не моторизира постоянните пътувания, всички малки приключения, дълги пътешествия и забързани рутинни преходи във всекидневието така уверено, интелигентно и ефикасно, както компактните дизелови комбита. Поради това досега мнозина купувачи спираха избора си на Skoda Octavia. Дали с новото Peugeot 308 SW ще се получи една щастлива двойка? Сравнителен тест.
През 1999 г. кралица Елизабет II посвети Елизабет Тейлър, също родена в Лондон (но в Хампстед, а не в Мейфеър), в рицарското звание Дама командор. Може да се предположи, че основанието за това не са осемте брака, през които вече беше преминала Лиз Тейлър (седем развода и една смърт). Трябва да ѝ благодарим за един от най-смешните цитати по темата за удовлетворението. За разлика от Йохан Волфганг фон, който ръсел гьотевизми като „Чистото щастие идва от умереността“, тя беше по-близо до живота: „Ще бъда щастлива, ако следващият ми брак се окаже по-траен от киселото мляко“.
Това ни приближава съвсем директно до основната ни тема: Ако има нещо, което характеризира притежаването на Skoda Octavia Combi вече четири поколения и 24 години, това е чувството на удовлетворение от притежаването на автомобил, който може да направи само малко повече от всичко онова, което се очаква от него, но никога не надхвърля рамката на една направо гьотеанска умереност. Да, винаги когато се запитате колко автомобил ви трябва, след споменаването на Octavia Combi TDI ви се изчерпват всички аргументи защо ви е нужно нещо повече.
Peugeot 308 SW: По-малко пространство, по-добро управление на функциите
Е, може би не нещо повече, а нещо различно? Това е традиция в Peugeot при компактните комбита от 204 Break през 1967 г. насам. Сега на старта е новият 308 SW. Той е базиран на платформата EMP2, която е усъвършенствана за интегриране на чисто електрическо задвижване, приклеква с два сантиметра по-ниско и добавя спойлер в задната си част (Peugeot многозначително нарича това „стратегическа аеродинамика“, сякаш други производители използват своя аеродинамичен тунел само за да правят вятър). Във всеки случай въпреки че е с 6,0 см по-дълъг, 308 побира от 2 до 26 литра по-малко от своя предшественик в багажника, чийто обем може да бъде увеличен от 608 на 1634 л благодарение на сгъващата се на три части облегалка на задната седалка. Така моделът не предлага чак толкова пространство, с колкото разполага товарното отделение на Octavia.
Тестовият автомобил от Чехия беше пълен с всевъзможни видове висящи, разделителни и опъващи мрежи, обръщаща се постелка, всякакви куки – и по този начин с целия арсенал от simply clever неща. Много по-широкообхватно обаче е предимството по отношение на пространството, което Skoda създава за пътниците на базата на модулната система за напречни двигатели на VW. Стандартното място за сядане върху широката, по-удобна задна седалка е 74,5 см – размер, почти с два класи по-голям, отколкото при по-тясната и по-ниска задна седалка на 308. Докато пилотът и помощникът му в Škoda седят извисени, дори повдигнати, на широки кресла, Peugeot ги интегрира в спортни седалки по-дълбоко и по-интимно в пилотската кабина. Там малкият волан успява да покрие значителна част от новия десетинчов приборен дисплей и да осуети постигането на идеална позиция на седене. Но пък по-нататъшното общуване с 308 протича по-сполучливо, отколкото при Skoda.
От една страна, това се дължи на новата инфо-развлекателна система на Peugeot със сензорен екран и два реда бутони за директно меню отдолу, както и на по-сговорчивото гласово управление. От друга страна обаче, причината е, че Octavia възприема ергономичния хаос на VW Golf – макар и в малко по-слаба форма: вместо мънички сензорни повърхности тя има бутони и цилиндърчета на волана. Като ги въртите и натискате, имате по-големи шансове да излезете от сложните менюта на бордовия компютър. Но обърканата инфо-развлекателна система и тъпото гласово управление тук са още по-досадни, отколкото при другите компактни модели от концерна, тъй като Octavia винаги е била автомобил, който работи ясно и просто.
Skoda Octavia: по-малко мощност, по-бързо ускоряване
Едно от нещата, които неизменно са били ясни и прости е, че Octavia във версия Combi и TDI моторът винаги са си подхождали. И все още е така, защото фактът, че дизелът вече не заема същото положение в този клас, контрастира с другия факт – че когато става дума за първи/единствен/семеен/универсален автомобил, като компактното комби, за мнозина той остава най-икономичното, най-подходящото за ежедневна употреба и най-достъпното задвижване. От Skoda все още предлагат три нива на мощност за двулитровия TDI на Octavia (със 115, 150 к.с. и версията с 200 к.с. за RS). За 308 има само 1,5-литров HDi със 131 к.с. Но те са достатъчни, понеже моторът е един много сполучлив задвижващ агрегат, особено в комбинация с автоматична предавателна кутия.
Въпреки че при спиране преди светофари дразни със сътресения при превключване на по-ниски предавки, иначе трансмисията с хидравличен преобразувател сменя осемте си степени меко, дискретно и прецизно. Така тя помага на равномерно и старателно набиращия обороти двигател да преодолява колебанията при потегляне и с къси скокове между степените го задържа в режим с достатъчно тяга. Освен това задвижването се оказва забележително пестеливо: в теста разходът е 5,8 л/100 км, по екомаршрута са достатъчни дори 4,5 л.
Octavia понякога харчи с една десета повече, понякога с една десета по-малко и като цяло се движи също толкова икономично – но с противоположен характер: двулитровият мотор тегли от ниски обороти по-мощно и по-звучно. За разлика от интензитета на шума, този на разгръщането на мощността скоро намалява. Веднага щом TDI достигне своите 115 к.с. при 3250 об./мин, темпераментът отново утихва, тъй като дефорсираната версия няма разрешение за повече. Независимо че Skoda е малко по-бърза при ускоряването и междинната тяга, задвижването се усеща като по-скоро спънато и бледо – въпреки будната седемстепенна трансмисия с два съединителя, която превключва по-спонтанно и по-бързо и подобно на автоматика на 308, преминава на празен ход при движение по инерция.
Радостта от пътешествията
Но колко приятно е да пътуваш на дълги разстояния и с двата автомобила! Плавната мощност на двигателите и добрият комфорт действат релаксиращо. Балансиран, но по-стегнато настроен като цяло, 308 подскача и тропа по напречните фуги и късите неравности, но контролира по-изкъсо движенията на корпуса. Octavia реагира по-меко, вози по-грижливо, но се клатушка повече в завоите. В тях тя оставя на заден план амбициите за добра управляемост, за да постигне максимална сигурност при смяна на посоката. За целта използва високото ниво на прецизност и добре подредената, но в никакъв случай прекомерна обратна връзка от кормилната уредба.
Peugeot 308 преодолява завоите по-ярко, но – както показват тестовете за динамика на пътя – не и по-бързо. Моделът се е освободил от нервността на своите предшественици. Кормилното му управление сега съобщава за контакта с пътя по-осезаемо. То реагира не съвсем линейно и все още рязко, но вече не прибързано и остро. Торсионната греда на задния мост следва по-надеждно промяната на посоката. Тъй като Peugeot влиза в завоите по-смело, управлението се усеща като по-пъргаво и по-дръзко, въпреки че преминава по-рано в плъзгащо недозавиване и се бори повече за сцепление при ускоряването на излизане от завоя.
Оспорвана борба за победата? Не се получава – една от причините е по-дългият спирачен път на 308 от 130 км/ч, а също и високата му цена, която все пак бива оправдана от изобилното оборудване. Но може би трябва да погледнем на нещата така: Skoda вече има Octavia Combi, защо Peugeot трябва да я копира? Според Оскар Уайлд да си доволен от най-доброто, е свидетелство за прост вкус.
Въпреки че е много по-добър от своя предшественик, 308 си остава автомобил за онези, които искат да се задоволят не просто с най-доброто, а само със специалното.
Заключение
1. Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (630 точки)
Като слабост, от която 308 може да се възползва, по-просторната, по-икономична, по-удобна и по-евтина Octavia всъщност си позволява единствено по-несръчно управление на функциите.
2. Peugeot 308 SW BlueHDi 130 (589 точки)
С по-интензивна управляемост, собствен висококачествен интериорен стил и в еднаква степен икономично и рафинирано задвижване, 308 е по-добър в малко неща, но по-бляскав в много отношения.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт